پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449585 تاریخ : 1397/12/03-13:19:32
,21,22,
اتفاقات شیرین بودجه‌ای و افزایش انتظارها برای صعود تاریخی

اتفاقات شیرین بودجه‌ای و افزایش انتظارها برای صعود تاریخی

رشد اعتبارات و کاهش میزان مالیات 2 اتفاق خوبی است که در بودجه 98 برای استان کرمانشاه افتاده و در صورت پیگیری یک‌صدا و تکرار آن، می‌تواند به «رشد اختصاص اعتبارات» و قرار گرفتن کرمانشاه در کنار استان‌های ثروتمند بینجامد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، با وجود وقوع زلزله مهیب آبان 96، در بودجه سال 97 کرمانشاه اتفاقات خوبی نیفتاد و رشد اعتبارات این استان در بیشتر بخش‌ها پایین‌تر از میانگین کشوری بود.

در اعتبارات هزینه‌ای سال 97، این استان رتبه‌ای بهتر از هجدم کشور پیدا نکرد و در اعتبارات «تملک دارایی های سرمایه‌ای (عمرانی) استانی» در رتبه دهم(چهار رتبه پایین از میانگین کشوری) قرار گرفت.
در زمینه رشد اعتبارات «موضوع 27 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده» هم کرمانشاه تا انتهای جدول و رتبه 30 کشور پایین آمد و تلاش‌ها برای جذب اعتبارات «قانون استفاده متوازن از امکانات کشور» به جایگاهی بهتر از سیزدهم کشور ختم نشد.
در سال 98 اما بیشتر مدیران و نمایندگان مجلس استان پای کار آمدند و موفق شدند با پیگیری و مطالبه هم‌صدا یک جهش مناسب را در رشد اعتبارات استان رقم بزنند؛ از جمله 16 پله صعود در اعتبارات هزینه‌ای، رشد پنج پله‌ای در اعتبارت عمرانی استانی، جهش 16 درصدی اعتبارات عمرانی ملی و ارتقای هشت پله‌ای در جذب اعتبارات قانون استفاده متوازن.
این صعود خوشایند در جدول بودجه‌ای کشور و آوردن سهم بیشتری از کیک بودجه به استان پُرمشکل کرمانشاه، بی‌شک حاصل پیگیری مستمر، هم‌افزایی و همفکری مدیریت ارشد استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همکاری بخشی از مدیران اجرایی است.

تکرار رشد یعنی سهم شایسته از کیک بودجه
هم میزان رشد و هم میزان اختصاص اعتبارات (کل بودجه استان) در بودجه بسیار مهم هستند و مسئولان هر استان تلاش دارند با کسب رشدهای جهشی در بهره‌مندی از بودجه، بتوانند در جدول اختصاص اعتبارات هم جایگاه بهتری و بالاتری پیدا کنند.
رشد اعتبارات کرمانشاه در بودجه 98 البته تغییری در رتبه استان در «اختصاص اعتبارات» نسبت به سال‌های 96 و97 ایجاد نکرده و کرمانشاه همچنان در میزان اعتبارات هزینه‌ای در جایگاه 11 و در جدول اعتبارات ارزش افزوده و عمرانی استانی در سکوی 15 کشور ایستاده اما در زمینه میزان اعتبارات متوازن با یک پله صعود به رتبه 13 در بودجه 98 آمده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در این باره عنوان کرد: میزان اختصاص اعتبار نمی‌تواند بیانگر جایگاه بودجه‌ای استان کرمانشاه باشد بلکه رشدها مهم است زیرا مقایسه میزان اعتبارات استان کرمانشاه با استان خوزستان که 75 درصد نفت و میعانات گازی کشور را تولید می‌کند یا استان فارس با 27 شهرستان درست نیست.
حبیب الله وفایی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از منابع عمومی استان‌ها براساس قانون تخصیص ارزش تولید نفت و گاز در آن استان است که سهم ما در این بخش 58 میلیارد و استانی مانند خوزستان نزدیک به هزار میلیارد است.
به اعتقاد وفایی «منطقی‌ترین و مهمترین شاخص برای مقایسه اعتبارات استان‌ها بررسی میزان رشد آنهاست به ویژه اینکه تداوم میزان رشد اعتبارات در چند سال متوالی به معنی بهبود رتبه استان در اختصاص اعتبارات آن استان نیز هست.»
هرچند انتظار قرار گرفتن کرمانشاه در جمع 10 استان اول کشور در زمینه اختصاص اعتبار بلندپروازانه به نظر می‌رسد اما این انتظار و امیدواری وجود دارد که با تدوام رشد جهشی اعتبارات استان در چند سال متوالی، کرمانشاه به جایگاه مناسب و شایسته خود در «اختصاص اعتبارات» برسد و دست کم در سکوی 11 یا 12 کشور بنشیند.

رشد بودجه 98 استان چگونه اتفاق افتاد؟
حبیب الله وفایی از پنجم شهریور 97 سکان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه را در دست گرفت؛ یعنی حدود سه ماه پیش از بسته شدن لایحه بودجه 98.
وی با بیان اینکه از لحظه ورود به کرمانشاه من و همکارانم کمربندها را برای بودجه 98 بستیم، گفت: با پیشنهاد بنده و دستور استاندار ستاد بودجه 98 در استان تشکیل شد و با حمایت ویژه مدیریت ارشد استان و نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی پیگیر افزایش سهم استان در بودجه 98 شدیم.
وفایی قرار گرفتن استان کرمانشاه در جایگاه پنجم جدول میزان رشد اعتبارات عمرانی استانی را حاصل پیگیری و رایزنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دانست و گفت: رشد 55 درصدی در اعتبارات عمرانی ملی کرمانشاه دیگر اتفاق خوبی بود که در لایحه 98برای استان افتاده درحالی که در سال 97 در همین حوزه نسبت به سال 96، 30 درصد کاهش داشتیم.
رشد 65 درصدی اعتبارات بخش آب استان کرمانشاه دیگر اتفاق خوبی است که وفایی به آن اشاره و اضافه کرد: پیگیری برای افزایش اعتبار چند طرح مهم استان از جمله اعتبار قطار سبک شهری از 56 به 200 میلیارد تومان، اعتبار طرح سد گاوشان به 70 میلیارد تومان، افزایش اعتبار ساماندهی رودخانه آبشوران تا 30 میلیارد تومان و افزایش اعتبار ساماندهی رودخانه قره‌ سو تا 90 میلیارد تومان با جدیت و همکاری نمایندگان استان در مجلس در حال پیگیری است.
وفایی همچنین خبر داد که تخصیص اعتبارات عمرانی‌ ملی و ملی‌استانی کرمانشاه در سال 97 به صورت 100 درصد تخصیص پیدا کرده است.

کرمانشاهی‌ها در سال 98 مالیات کمتری می‌دهند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه درآمد سرانه، نرخ تورم، بیکاری، مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال را از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی استان برشمرد و گفت: اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها باید پس از بررسی این شاخص‌ها و بر مبنای آنها صورت گیرد.
وفایی افزود: یکی از علائمی که نشان می‌دهد حال عمومی اقتصاد کرمانشاه مساعد نیست درآمد پایین در استان است؛ اکنون درآمد سرانه در کرمانشاه 60 درصد متوسط کشور است.
او پایین بودن درآمد را به این معنی دانست که مردم قدرت کمتری در تامین معیشت و رفاه خود و نیز دادن مالیات و عوارض دارند.
وفایی میزان درآمد دولت در هر استان را «مبنای اعطای اعتبارات مازاد» به آن استان عنوان و اظهار کرد: طبق ماده 26 قانون برنامه ششم اگر استانی مازاد درآمد داشته باشد، امکان دریافت بودجه مازاد را هم دارد و طبعا استان‌های کم‌درآمدی مانند کرمانشاه شانس کمی در جذب این بودجه دارند.
وی از تلاش‌ برای بهره‌مندی استان کرمانشاه از اعتبارات مازاد در بودجه 98 خبر داد و درباره وضعیت مالیات‌دهی کرمانشاهی‌ها هم گفت: برخی عنوان می‌کنند که میزان مالیاتی که در استان دریافت می‌شود، از سایر استان‌ها بیشتر است در حالی که طبق لایحه بودجه 98 میانگین درآمدهای دولت از استان‌ها 18 درصد است اما به دلیل وقوع زلزله آبان 96 این عدد در استان کرمانشاه حدود 10 دیده شده که به معنی پرداخت کمتر مالیات و عوارض از سوی مردم است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.


عبدالله الماسی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 315
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران