پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466082 تاریخ : 1398/03/21-16:52:15
,15,
ابلاغ دهگانه برنامه های تولید داخلی

ابلاغ دهگانه برنامه های تولید داخلی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی گفت: ده برنامه برای حمایت از تولید داخلی را معاونت تولید و صادرات طراحی و به بخش های مختلف ابلاغ کرده که از جمله آنها ایجاد صندوق ضمانت که سال جاری طراحی، ابلاغ و نهایی می شود، سیستم یکپارچه خدمات که تا 22 بهمن حدود بیست خدمت را در این بخش بهره برداری می کنیم.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی در حاشیه هشتمین نمایشگاه اینوتکس در جمع خبرنگاران این نمایشگاه را اجتماعی باشکوهی دانست و اظهار کرد: این اجتماع ارتباطات بسیار بیشتری بین مناطق آزاد، فناوری استارت آپی و الکترونیکی فراهم میکند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی افزود: این نوع ارتباطات می تواند نقل و انتقال بسیار خوبی را از نظر دانش و تکنولوژی در این حوزه داشته باشد. وی با بیان اینکه حدود 370 شرکت استارت آپی و دانش بنیان در مناطق آزاد فعالیت می کنند، افزود: این رقم در سال 95، 90 شرکت و پیش از آن بسیار اندک است.

سرمایه گذاری در این حوزه مراکز شتاب دهی (مرکز حمایت و پشتیبانی از شرکت های نوآور و استارت آپ ها) را در برخی مناطق آزاد طراحی کردیم. بانک تاکید کرد: وجود چنین مراکز شتاب دهی می تواند پشتیبانی بسیار خوبی در جلب سرمایه گذار، شناخت چالش ها و مشکلات و ارتباطات با حوزه های مختلف برای رفع مشکلات از طریق شتاب دهنده ها، مراکز فناوری و صنایع موجود در منطقه باشد.

وی افزود: برای کمک و پشتیبانی مالی از استارت آپ ها، صندوق حمایت در مناطق آزاد در حال اجرا است، ضمن اینکه با صندوق ریاست جمهوری هم ارتباط خوبی برقرار است و تفاهم نامه های بسیار خوبی با معاونت علمی به امضا رسیده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به این پرسش که شرکت های دانش بنیان و استارت آپی در مناطق آزاد چه میزان در صادرات موفق بودند، گفت: این شرکت ها عمده فعالیتشان تولید دانش و تکنولوژی های نو می باشد؛ شرکت هایی هستند که تولیداتشان کاربردهای مختلفی در صنعت دارد و عمدتا متقاضیان داخلی خریدار آن هستند.

مرتضی بانک افزود: نقش این شرکت ها در صادرات کمک دهنده است؛ سال گذشته در مناطق آزاد حدود یک میلیارد و یکصد میلیون دلار صادرات داشت و حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار نیز محصولات به داخل کشور ارائه شده است. در مناطق ویژه 68 میلیارد دلار صادرات داشتیم و مجموع واردات در مناطق آزاد و مناطق ویژه کمتر از حدود هشت میلیارد دلار بوده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به سال "رونق تولید" اظهار کرد: ده برنامه برای حمایت از تولید داخلی را معاونت تولید و صادرات طراحی و به بخش های مختلف ابلاغ کرده که از جمله آنها ایجاد صندوق ضمانت که سال جاری طراحی، ابلاغ و نهایی می شود، سیستم یکپارچه خدمات که تا 22 بهمن حدود بیست خدمت را در این بخش بهره برداری می کنیم.

 

وی میزان سرمایه گذاری داخلی در سال 97 را حدود شش هزار و 800 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این میزان در سال 96، حدود چهار هزار و 600 میلیارد تومان بوده که افزایش 50 درصدی را در سال گذشته در پی داشت.

بانک در ادامه گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته حدود 350 میلیون دلار بود که از پیش بینی ها کمتر بود که از عوامل آن می توان به شرایط موجود در کشور اشاره کرد.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: طی سال های 92 تا 97 حدود سی هزار و 100 میلیارد تومان فقط در مناطق آزاد توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری داشتیم، همچنین حدود 99 هزار میلیارد تومان مجوز صادر شد که در حال اجرا است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی افزود: حدود هزار و 600 واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی در مناطق آزاد فعال هستند و طبق آخرین آمار از سال 97، سیصد و پنج هزار نفر در مناطق آزاد مشغول به کار هستند و حدود دویست و پنج هزار نفر نیز در مناطق ویژه مشغول بکار هستند که در مجموع پانصد و ده هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه فعالیت می کنند که براساس فرم های ویژه تامین اجتماعی این آمار ارائه شده است.

 

وی تصریح کرد: این آمار منهای کارگرهای فصلی و قراردادی است. لذا با توجه به امکانات موجود در مناطق آزاد، توجه به شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، ارتباط برای صادرات به خصوص صادرات صنایع دستی می تواند جز برنامه های پیش رو باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 302
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران