پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 462964 تاریخ : 1398/01/28-16:05:51
,20,
آب و برق بسیاری از مناطق سیل‌زده به شرایط عادی بازگشته است/ سیل اخیر دستکم 40 هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف خسارت زد

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

آب و برق بسیاری از مناطق سیل‌زده به شرایط عادی بازگشته است/ سیل اخیر دستکم 40 هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف خسارت زد

رئیس جمهور با بیان اینکه سیل اخیر در کشور مشکلات گسترده ای برای مردم ایجاد کرد و خسارت‌های زیادی به زیربناها، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی وارد نمود، تاکید کرد: برخی از اقداماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشته باشد به گونه‌ای که در مدت 3 هفته وضعیت آب و برق بسیاری از مناطق سیل‌زده به شرایط عادی بازگشته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از پایگاه ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: بسیار دشوار است که مردم با از بین رفتن منازل و وسایل زندگی خود بخواهند مدتی را در چادر و یا خانه‌های اقوام زندگی کنند.

روحانی افزود: جبران خسارت و تحمل آسیب دیدن و از بین رفتن لوازم منزل که گاهی حاصل تلاش یک عمر یک خانواده بوده، بسیار سخت است.
روحانی با اشاره به اینکه در این حادثه به‌رغم مشکلات، برخی اقدامات و کارهای گذشته دولت نیز نمایان شد، افزود: بخش بزرگی از این سیلاب ها از مسیر کانال‌کشی و زهکشی‌هایی که به منظور توسعه کشاورزی در دشت گرگان در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده بود، به سمت دریا هدایت شد.
رئیس جمهور ادامه داد: این نشان می‌دهد که اقدامات عمرانی و زیربنایی نه در روز عادی، بلکه در روزهای سخت هم به کشور کمک می‌کند.
روحانی با بیان اینکه با وجود بارندگی‌های فراوان در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی با مشکل سیل و سیلاب مواجه نبودیم، گفت: این بخاطر آن است که دولت با هدف احیای دریاچه ارومیه، 4 الی 5 سال است که تلاش می‌کند و توانسته 242 کیلومتر از رودخانه‌های مختلف را لایروبی کند. همچنین سدهایی که در این مناطق آماده آبگیری شده بودند، توانست 575 میلیون مترمکعب آب را در خود جای دهند.
رئیس جمهور افزود: اگر لایروبی صورت نمی‌گرفت و آب‌هایی که در پشت سدها قرار دارند نیز آزاد می‌شد، امروز در آذربایجان شرقی و غربی هم با سیل مواجه بودیم.
روحانی با بیان اینکه بارها این را گفته‌ایم که یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم تلاش در راستای احیاء دریاچه ارومیه است، گفت: احیاء دریاچه ارومیه به معنای نجات زندگی، 15 میلیون نفر جمعیت کشور است چرا که اگر این دریاچه خشک می‌شد، تمام منطقه شمال غرب کشور تحت تأثیر گرد و غبار نمکی قرار می‌گرفت و همه محصولات زراعی از بین رفته و زندگی مردم تحت تأثیر قرار می‌گرفت.
رئیس جمهور ادامه داد: افتخار دولت یازدهم این است که در اولین جلسه دولت درباره دریاچه ارومیه تصمیم‌گیری کرد و امروز شاهد آثار مثبت آن هستیم به گونه‌ای که امسال نسبت به سال گذشته حدود 1.6 دهم به آب دریاچه ارومیه اضافه شده است.
روحانی با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر هر چند که مشکلاتی را برای زندگی مردم ایجاد کرده و دولت هم برای جبران خسارات مشکلات فراوانی خواهد داشت، اما حیات را به کشور بازگردانده است، اظهار داشت: مردم در این حادثه بسیار کمک‌های فراوانی کردند اما تعدادی معدود هم بودند که در فضای مجازی به جای آنکه کمک کنند، روحیه مردم را تخریب کردند که باید این موارد را دنبال کرده و کسانی که در این ایام به ملت خدمت کرده و آنهایی که به مردم به نحوی ظلم کردند را شناسایی و مشخص کنیم.
روحانی با تقدیر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در این ایام افزود: برخی از اقداماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشته باشد به گونه‌ای که در مدت 3 هفته از 4 هزار روستایی که دچار قطع آب شده بودند، 3 هزار و 900 روستا به شرایط عادی بازگشته و امروز تنها برای 2.5 درصد از روستاها این مشکل وجود دارد؛ همچنین از 2 هزار و 352 روستایی که با قطع برق مواجه شد، امروز برق 2 هزار و 333 روستا وصل شده است.
رئیس جمهور افزود: اگر این اقدامات را با دیگر کشورهایی که دچار اینگونه حوادث می‌شوند، مقایسه کنیم، می‌بینیم که اقدامات بسیار ویژه‌ای در بخش‌های مختلف از جمله جاده‌سازی و ایجاد پل‌های موقت انجام شده است.
روحانی با بیان اینکه عدم شیوع بیماری‌های واگیردار، به‌رغم مشکلات بزرگ در مناطق سیل‌زده یکی از افتخارات کشور بشمار می‌رود، گفت: این نشان می‌دهد که تلاش و اقدامات بسیار خوبی در این راستا از سوی هلال احمر، اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفته و موجب حیرت برخی از مراکز بهداشتی جهان شده است.
رئیس جمهور با قدردانی از رهبر معظم انقلاب بخاطر پاسخ به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ها و نیازی که در این بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که حضوراً خدمت ایشان بودم، فرمودند که معتقدم  باید از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود.
روحانی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر اقدام بسیار خوبی از سوی معاون اول رئیس جمهور، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها، برای برآورد اولیه خسارات در مناطق سیل‌زده انجام شده است، اظهار داشت: در مجموع براساس این برآوردها حدود 40 هزار میلیارد تومان خسارات به بخش‌های مختلف وارد شده که البته این رقم با بررسی دقیق خسارت‌های سیل در استان خوزستان ممکن است افزایش پیدا کند.
رئیس جمهور ادامه داد: دولت تا آنجا که ممکن باشد از امکانات بودجه‌ای خود برای جبران خسارات استفاده خواهد کرد و گزارش آن را به مقام معظم رهبری ارایه خواهد کرد و هر میزان که نیاز باشد از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم.
روحانی تأکید کرد: مردم باید مطمئن باشند که در حد توان و امکان خود برای جبران خسارات تلاش می‌کنیم، کما اینکه در جلسه امروز دولت مصوبه گذشته در این خصوص را به دلیل وسعت خسارت‌ها در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی اصلاح کردیم.
دکتر روحانی افزود: به منظور اینکه مشکلات و ریشه‌های سیلاب اخیر برای جامعه و مردم مشخص شود، لازم بود هیأت سطح بالای علمی را مسئول بررسی این موضوع کنیم که این هیأت به ریاست رئیس دانشگاه تهران تعیین شده و موظف است ظرف 6 ماه گزارش ملی را تهیه و برای اطلاع مردم دانشجویان و مراکز مختلف منتشر کند.
رئیس جمهور تأکید کرد: باید جایگاه هواشناسی کشور از لحاظ سازمانی ارتقا پیدا کند و به سطح بالاتری از لحاظ بودجه و امکانات برسد، چرا که هواشناسی با پیش‌بینی‌های دقیق می‌تواند در پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث بسیار تاثیرگذار باشد.
روحانی با بیان اینکه در این حادثه تشت آمریکایی‌ها از بام افتاد و مردم دیدند آنهایی که مرتب ادعا می‌کردند با مردم ایران هیچ مشکلی نداشته و با دولت ایران دچار مشکل هستند، چگونه عمل کردند، گفت: این سیل آزمایش بسیار خوبی برای همگان بود و از همه دولت‌هایی که در این حادثه با مردم ایران همدردی کرده و به کمک و یاری دولت و ملت ایران شتافتند، تشکر می‌کنم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه این حادثه بدترین آزمایش تاریخی برای هیأت حاکمه آمریکا بود، گفت: سران رژیم آمریکا ماهیت خود را افشا کردند و در حالی که اگر عاقل بودند باید اعلام می‌کردند که به خاطر سیلی که در ایران آمده، تحریم را برای یکسال معلق می‌کنیم. آن وقت بود که مردم شاید باور می‌کردند که آنها علیه ملت ایران نبوده و زمانی که 25 استان ایران دچار حادثه شده است، تحریم را لغو کردند.
روحانی ادامه داد: اگر آمریکا چنین کاری می‌کرد، معلوم می‌شد آنچه راجع به خباثت آمریکا و ضدیت با ملت ایران عنوان می‌کنیم، اشتباه است، اما آمریکایی‌ها در موضوع سیل نه تنها اعلام کردند که کمک نمی‌کنیم، بلکه اجازه ندادند حتی مردم کمک‌های نقدی خود را از طریق بانک‌ها برای هلال احمر ایران ارسال کنند و با این اقدام خباثت، ضدبشر بودن آمریکا و ماهیت پلید سران این کشور مشخص شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 412
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران