پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 837 تاریخ : 1390/04/18-00:00:00
,1,
تهیه طرح مالی جامع برای صنعت برق

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد

تهیه طرح مالی جامع برای صنعت برق

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت نیرو در بخش برق را طی برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه تشریح کرد.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با بیان این مطلب که عملکرد کمی وزارت نیرو در مورد عرضه انرژی برق و به ویژه نصب نیروگاهها و ایجاد تاسیسات انتقال مناسب بوده است، با این وصف ظرفیت های ایجاد شده برای مواقع بحرانی از نظر گرمای زیاد در تابستان و کمبود منابع آبی کافی نیست و علاوه بر آن ظرفیت شبکه های توزیع هم در مواقع گرم بودن هوا توان تامین برق را ندارند ضمن اینکه در برخی موارد و به ویژه در ماه‌های سرد سال کمبود سوخت به ویژه گاز طبیعی تامین برق را با مشکل مواجه می سازد.

از نظر کیفی نیز تلفات بالای شبکه‌های توزیع که بخشی از آن هم به استفاده غیرمجاز ارتباط دارد از یک طرف و راندمان پایین نیروگاه های حرارتی از طرف دیگر همچنان گریبانگیر وزارت نیرو است. باتوجه به مصوبه های مجلس شورای اسلامی و اختصاص اعتبارات لازم برای این دو مورد وزارت نیرو برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد، ولی باید توجه داشت که نگرش وزارت در نحوه تامین برق مشترکین با ولتاژهای مختلف باید متناسب با موضوع باشد. به ویژه اینکه در تامین برق مشترکین در ولتاژهای توزیع دیدگاه های مهندسی کمتر به کار گرفته می شود.

مرکز پژوهش‌ها سپس پیشنهادهای خود را به این شرح بیان کرد:

۱-وضعیت مالی صنعت برق در وضعیت بحرانی قرار داد و برای بهبود آن با اتخاذ راه‌حل‌های فوری و کوتاه مدت نمی‌توان این صنعت را از مشکلات موجود رها کرد. لذا پیشنهاد می‌شود مطالعه، بررسی و تهیه طرح مالی جامع که بتواند برق را از حالت فعلی نجات دهد هر چه زودتر انجام گیرد.

۲-پیشنهاد می شود با اجرای شدن قانون هدفمندکردن یارانه ها، طراحی نرخ‌های برق از حالت یارانه‌ای و ایجاد پله‌های زیاد مصرف خارج شود و با توجه به پرداخت یارانه مستقیم که به نظر می‌رسد هزینه های برق اقشار کم مصرف (دهک‌های پایین جامعه) را بپوشاند، تعرفه‌ها علمی و اقتصادی طراحی شود.

۳ – با تهیه طرح جامع مالی صنعت برق و فکر ایجاد این صنعت با مکانیسم عرضه و تقاضا و تعادل در هزینه و فایده می‌توان امیدوار بود که نظر بخش خصوصی را بتوان به سوی این صنعت جلب کرد.

۴- ملاحظه سهامداران و سرمایه‌گذاران خصوصی فعلی صنعت برق نشان می‌دهد که بخش خصوصی واقعی به خاطر مشکلات مالی و عدم ثبات اقتصادی در این صنعت هنوز قدم در بخش برق نگذاشته است.

۵ – پیشنهاد می‌شود که برای کاهش تلفات شبکه‌های توزیع طرح‌های جامع کلی و یا استانی برای هر شرکت توزیع تهیه شود تا بخش توزیع هم با روشی مهندسی و علمی با مسئله کاهش تلفات برخورد کند. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران