پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 767 تاریخ : 1390/04/14-00:00:00
,7,
راه اندازی آپشن معاملات آتی ،سکه را ایمن می‌کند

راه اندازی آپشن معاملات آتی ،سکه را ایمن می‌کند

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه راه اندازی معاملات آپشن نیاز به بررسی و حضور چندین کارشناس ریاضی و اقتصاد دارد، معاملات آپشن مکمل فیوچرز بوده و فعالیت د

فرزان سهرابی در خصوص راه اندازی معاملات آپشن سکه که قرار است تا دو ماه آینده انجام شود، اظهار داشت: معاملات آتی در دنیا به این منظور راه اندازی می شود تا خریداران و فروشندگان نگران نوسانات قیمت نبوده و کسی متضرر نشود ولی در ایران این مسئله در ایران نقض شده و به دلیل ضرر بالای فعالان کارگزاران نیز متضرر شدند.
وی با اشاره به اینکه متضرر شدن در معاملات آتی یک ضعف است، ادامه داد: این مسئله به این دلیل است که فعالان معاملات آتی را به عنوان سفته بازی پذیرفته اند و معتقدند در این بازار یا برنده می‌شود یا بازنده، در حالی که اصلا این معاملات در دنیا به این شکل نیست، اما در ایران برعکس بوده و بیشتر فعالان سفته باز هستند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در همه دنیا نحوه فعالیت فعالان بازار باید با یک هفته تأخیر مشخص می‌شود، گفت: معاملات آپشن برای این است که معاملات ایمن تر شود و آپشن یعنی اختیار معامله که برای خرید و فروش متفاوت است.
وی با ارائه مثالی بیان کرد: وقتی فردی قصد خرید سکه برای ماه آگوست را دارد و پیش بینی می‌کند که 100 دلار در زمان تحویل قرارداد قیمت ها رشد می‌کند، وقتی معامل‌گر نگران است که این پیش بینی برعکس شده و متضرر شود، با خرید قرارداد آپشن مبلغی را به عنوان بیمه کردن قرار داد خرید خود به نویسنده اختیار معامله که در آیین نامه معاملات مشخص می شود پرداخت کرده و درصدی از نوسان قیمت یعنی اگر پیش بین 100 دلار را دارد 60 دلار آن را ایمن (بیمه) می‌کند.
به گفته این فعال در معاملات آتی سکه، معاملات آتی و آپشن مکمل یکدیگر بوده و باید هر کالایی که معاملات فیوچرز بر روی آن انجام می شود اپشن آن نیز وجود داشته باشد.
سهرابی تصریح کرد: راه اندازی معاملات آپشن یک اقدام مهم و ضروری بوده و برای ایمن کردن معاملات فیوچرز انجام می شود.
وی در پاسخ به این سؤال  خبرنگار اقتصادی فارس که آیا این نوع معاملات می تواند در بورس کالا موفق باشد، بیان کرد: با توجه به اینکه هوز معاملات آپشن راه اندازی نشده و آیین نامه آن نیز تدوین نشده است نمی توان در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت آن صحبت کرد اما اگر آیین نامه این معاملات همانند آیین نامه سایر کشور های دنیا طراحی شود، موفق خواهد بود.
این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه در دنیا تنها یک مدل ریاضی برای معاملات آپشن وجود دارد و آن نیز بر اساس دلار است، خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوان این معاملات را در ایران راه اندازی کرد و بخواهیم نرخ پایه بر اساس ریال باشد، باید حداقل 20 دکترای ریاضی و اقتصاد در کنار یکدیگر یک مدل را بر این مبنا طراحی کنند. بنابراین راه اندازی این معاملات بر اساس ریال نیاز به تحقیق و بررسی فراوان دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 190
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران