پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 725 تاریخ : 1390/04/13-00:00:00
,8,
روز استثنایی در بورس تهران

روز استثنایی در بورس تهران

وضعیتی که باعث شد شاخص بورس سطح 24 هزار و 742 واحدی را حفظ کند. عدم تغییر شاخص بورس در معاملات روزگذشته به واسطه تاثیر متعادل و مساوی نمادهای مثبت و منفی تاثیرگذار در این متغیر بود.

بورس تهران دیروز برای پنجمین بار طی 10 سال گذشته در اتفاقی نادر با ثبت افزایش صفر واحدی شاخص کل بورس مواجه شد.

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت : پیش از این بورس چهار بار دیگر در سال‌های 87 و 88، شاهد رخداد چنین اتفاقی بود. با توقف شاخص در معاملات دیروز، میانگین بازدهی بورس از ابتدای امسال به 2/6 درصد رسید  .

علیرضا باغانی گفت: بورس اوراق بهادار تهران پس از احیای یک درصدی در نخستین روز معاملاتی هفته، روزگذشته با ایست شاخص کل مواجه شد  .

معامله‌گران بازار سرمایه ایران روز یکشنبه در شرایطی روز معاملاتی خود را سپری ‌کردند که دماسنج بازار در خاتمه معاملات با نشان دادن عدد صفر بدون هیچ تغییری نسبت به روزگذشته یک روز خنثی را به فعالانش نشان داد  .

به این ترتیب شاخص بورس بدون هیچ تغییری روی عدد 24 هزار و 742 واحد ایستاد و معامله حدود 770 میلیارد تومان سهم در بازار (با احتساب قطعی شدن معامله بلوک 50 درصدی حفاری شمال به ارزش 730 میلیارد تومان) نتوانست ذره‌ای شاخص بورس را با تغییر مواجه کند و دماسنج بازار با صفر درصد تغییر نسبت به روز شنبه ارتفاع 24 هزار و 742 واحدی را حفظ کرد  .

این اتفاق نادر که کمتر در بازار سرمایه ایران رخ می‌دهد، ناشی از تاثیرگذاری معاملات مثبت و منفی بر شاخص بورس تهران بود، تا جایی که در معاملات یک میلیارد و  420 میلیون سهمی روزگذشته به ترتیب سرمایه‌گذاری غدیر 20 واحد، بانک پارسیان 15 واحد، مخابرات 13 واحد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) 10 واحد، سایپا 6 واحد و کالسیمین 4 واحد بر شاخص بورس اثر مثبت گذاشته، در حالی که اثرگذاری منفی 18 واحدی فولاد مبارکه اصفهان، 17 واحدی سنگ‌آهن گل‌گهر، 8 واحدی خدمات انفورماتیک و 6 واحدی بانک ملت از رشد شاخص جلوگیری کرد و بازدهی بورس در هشتمین روز معاملاتی تیرماه را به عدد صفر رساند.

این اتفاق از آن جهت مهم تلقی می‌شود که در یک دهه گذشته با احتساب امروز تنها 5 بار شاخص بورس بدون کوچک‌ترین تغییر، روز معاملاتی را به پایان رسانده است، در واقع از سال 80 تاکنون فعالان بازار سرمایه تنها 5 مرتبه با این رخداد مواجه بوده‌اند.

طی یک دهه گذشته 15 آبان‌ماه سال 87 نخستین مرتبه‌ای بود که شاخص بورس بدون هیچ تغییری عدد 11 هزار و 696 واحدی را نشان داد، پس از آن در 21 شهریور 88 شاخص با صفر درصد تغییر نسبت به روز قبل روی عدد 11 هزار و 437 ایستاد و بار دیگر در 29 شهریورماه همان سال عدد 11 هزار و 569 واحد بازدهی صفردرصدی را به کار خود پایان داد. درنهایت نیز فعالان بازار سرمایه قبل از روز گذشته آخرین مرتبه در سی‌ام دی ماه سال 88 با نمایش عدد 9 هزار و 792 واحدی، شرایط نقطه صفر مرزی را تجربه کردند.

با این وصف، بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تاکنون 2/6 درصد به ثبت رسید و بازدهی این بازار در 8 روز معاملاتی تیرماه نیز منفی 7/1 درصد به ثبت رسید.

از سوی دیگر، ارزش بورس تهران با ثبت عدد 113 هزار و 587 میلیارد تومان معادل 107 میلیارد دلار رقم خورد. اما فعالان بازار در شرایطی روز یکشنبه با شرایط استثنایی بورس تهران مواجه بودند که روز شنبه شاخص بورس یک درصد احیا شده بود و با 237 واحد رشد در آستانه کانال 25 هزار واحدی قرار گرفت.

همه این اتفاقات نیز در پس رویدادهایی همچون رونق بازارهای جهانی، رسیدن قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بازار به کف قیمتی و... در بورس تهران رقم خورده و موجب شده که بازار سرمایه از سه‌شنبه گذشته تاکنون شرایط پایدارتری را نسبت به هفته‌های قبل تجربه کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 332
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران