پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495056 تاریخ : 1398/09/23-11:15:49
,5,
70 درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایرانی سازی شده است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص):

70 درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایرانی سازی شده است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 5 فاز پارس جنوبی تا 70 درصد داخلی سازی شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صبح امروز در نشستی خبری درباره داخلی سازی صنایع گفت: در بحث بنزین که بسیار  برای کشور تهدید آمیز بود دشمن برنامه ریزی کرده بود تا بتواند کشورمان را در برابر مشکلات کمبود بنزین دچار مشکل کند.

وی افزود: شرکت های خارجی سالها در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ورود کردند و پول های زیادی برای آماده سازی تولید بنزین در این پالایشگاه دریافت کردند اما به محض کوچکترین مشکلی و آغاز تحریم ها بلافاصله این پالایشگاه را رها کردند و رفتند.

فرمانده قرارگاه خاتم ادامه داد: اما قرارگاه بلافاصله به این حوزه ورود کرد و جای شرکت های بزرگ خارجی را گرفت؛ چتر حمایتی خود را بر سر شرکت های خصوصی داخلی گستراند و توانستیم قطعات مورد نیاز را طراحی و بعضاً مهندسی معکوس کنیم. در حال حاضر 70 درصد قطعات استفاده شده در این پالایشگاه ، تولید داخل است و این امکان را داریم که به راحتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از نو بسازیم.

70 درصد 5 فاز پارس جنوبی ایرانی‌سازی شد

سردار محمد تصریح کرد: در فازهای 15، 16، 22، 23 و 24 پارس جنوبی قرارگاه 70 درصد فازها را ایرانی سازی کرده است و توانسته ایم لایسنس آن را ایرانی کنیم. بنابراین امکان ساخت 100 درصد فازهای مختلف پارس جنوبی در داخل را داریم. اما اگر ساخت قطعات مستمر نباشد مجموعه ها آسیب می بیند.

ضعف زیاد در اجرای اقتصاد مقاومتی 

سردار محمد اظهار داشت: در بخش اقتصاد مقاومتی ضعف زیادی داریم و دستورالعمل های رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده است. علیرغم آنکه رهبر انقلاب بارها از خام فروشی نفت انتقاد می کردند، اما اقدامی صورت نگرفت و به این دلیل امروز نمی توانیم به دلیل تحریم ها نفت خام بفروشیم در حالی که فروش بنزین و گازوئیل تحریم نیست و به راحتی پول آن را دریافت می کنیم. اگر قبلاً زیرساخت های تولید فرآورده های نفتی در داخل فراهم می شد، الان مشکلی برای فروش آنها نداشتیم.

فرمانده قرارگاه خاتم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع و معادن نیز بر جلوگیری از خام فروشی تأکید داشتند اما هیچ بهره ای از دستورالعمل های رهبری نبردیم. این در حالی است که با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان، 57 میلیارد تن معادل 7 درصد معادن جهان در ایران قرار دارد که این رقم صرفا به شناسایی معادن در عمق 100 متر اختصاص دارد. در حالی که در دنیا توانسته اند تا عمق 900 متر در معادن فعالیت کنند.

به گفته وی با دارا بودن چنین ذخایری، ایران به تنهایی می تواند بدون نفت خام کشور را اداره کند اما کاری در این خصوص نکرده ایم و تنها از 0.3 درصد معادن برداشت می شود. در حالی که کشور ثروتمندی هستیم اما چون تنظیم دقیقی برای استفاده از این ثروت ها صورت نگرفته لذا در تمام حوزه ها دچار خلاء هستیم.

زنجیره فولاد؛ معطل یک الکترود 

سردار محمد تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در بخش صنایع، تکمیل نشدن زنجیره آنهاست؛ در حوزه فولاد از استخراج سنگ آهن تا فراوری آن، این زنجیره تکمیل شده اما فقط یک قلم الکترود ویژه فولاد را تولید نکرده ایم که غربی ها ما را تحریم کردند و صنعت فولاد ما دچار مشکل شده است یا در صنعت آلومینیوم نیز همینطور؛ در حالی که تولید این اقلام کاری ندارد و می توانستیم با رصد گلوگاه ها، کشورمان را در برابر تحریم ها ایمن کنیم.

محمد با بیان اینکه امروز مواد خام را به خارجی‌ها می‌فروشیم، گفت: خارجی‌ها نیز با استفاده از توان جوانان جهان سوم، این مواد خام را با استفاده از تکنولوژی نوین، فرآوری کرده و به فرآورده تبدیل می‌کنند و با قیمت بالا به ما می‌فروشند. درواقع در استعمار و برده‌داری نوین هستیم؛ این سد باید شکسته شود.

وی افزود: شاید تحریم‌ها سخت باشد و مردم را تحت فشار قرار داده باشد اما اگر یکبار همه کشور به اجماع برسیم که در این جهت کار کنیم، حتماً افق خوبی را پیش‌روی خود خواهیم داشت.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) تصریح کرد: برای ورود به عرصه‌هایی که تاکنون از آنها غفلت شده، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تعامل خوبی نیز با دولت داریم. سعی می‌کنیم برنامه‌ها را با دولت در میان بگذاریم و به تصمیم‌گیری‌ در این حوزه‌ها کمک کنیم.

دارایی‌های غیرمولد دولت باید فروخته شود

محمد با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دولت، تأمین منابع مالی است، اظهار داشت: باید در دوره رشد شکوفایی، این مسائل مد نظر قرار می‌گرفت اما به هر حال امروز هم دیر نیست؛ اموال و سرمایه‌های غیرمولد زیادی در دست دولت است که به عنوان مثال می‌توان به زمین‌هایی که وزارت نیرو برای ساخت مخازن از قدیم انتخاب کرده بود، اشاره کرد. وزارت نیرو از قدیم‌الایام این زمین‌های بزرگ را اشغال کرده، تنها یک‌دهم از زمین‌ها را استفاده کرده است و مابقی بلااستفاده مانده‌اند. وزارت نیرو می‌تواند در تعامل با شهرداری، این زمین‌ها را به فروش برساند که این اقدام علاوه بر ایجاد جنب و جوش در بازارها، درآمد خوبی را نیز نصیب وزارتخانه می‌کند.

وی گفت: از سوی دیگر، نقدینگی در دست مردم که به سمت بازارهای کاذب همچون سکه و ارز می‌رود، می‌تواند یکی از راه‌های تأمین منابع مالی باشد. برای چنین اقدامی، اول باید اعتماد مردم را نسبت به سرمایه‌گذاری جلب کنیم و به عنوان مثال، سود بیشتری از سود بانک‌ها نصیبشان شود. اگر در پروژه‌های عمرانی سودآوری ایجاد کنیم و حتی دولت در برخی از پروژه‌ها سوبسید دهد، نقدینگی مردم نیز به سمت پروژه‌های زیرساختی می‌رود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) بیان کرد: کنارگذر جنوبی تهران، آزادراهی را از آبیک تا البرز به صورت 3070 با دولت در دستور کار قرار داده‌ایم که تا پایان سال بخشی از آن به بهره‌برداری می‌رسد. درواقع باید با نگاه به داخل و استفاده از توان داخل، برنامه‌ریزی‌های جدیدی کنیم.

محمد ادامه داد: در قرارگاه علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی، فعالیت‌های محرومیت‌زدایی نیز انجام می‌دهیم و از منابع خود جهت توسعه زیرساخت‌ها در روستاها و مناطق کمتر برخوردار استفاده می‌کنیم. همچنین در بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، همواره پیشتاز بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه تلاش می‌کند در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، شفافیت داشته باشد که با توجه به ضوابط و قوانین، به صورت ویژه این اقدام را انجام خواهیم داد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 353
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران