پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 680 تاریخ : 1390/04/11-00:00:00
,17,
افزایش سود سپرده ها در دستور کار شورای پول و اعتبار نیست

افزایش سود سپرده ها در دستور کار شورای پول و اعتبار نیست

حسینی با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: این قانون به خوبی قاچاق را بر ملا می کند و در این جهت تلاش می شود گردش پول اطلاعات و کالا را هم مرتبط کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به عنوان عضو شورای پول و اعتبار دعوت نامه ای برای افزایش نرخ سود سپرده ها دریافت نکرده ام و درآخرین جلسه نیز این امر تصویب نشده

 به گزارش روز شنبه شبکه تحلیلی ، خبری بانکو صنعتت، دکتر حسینی در حاشیه همایش علمی تخصصی راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز درجمع خبرنگاران درباره مالیات بر ارزش افزوده سکه افزود: اجرای مالیات برارزش افزوده را به صورت کالایی و فرآیندی اجرایی می کنیم و بر همین اساس این قانون درگام اول ، همه کالاها را شامل نمی شود ضمن آنکه زنجیره در طول زمان کامل می شود.

وی ادامه داد: در گام اول مالیات بر ارزش افزوده سکه مربوط به مبادی عرضه سکه یعنی بانک مرکزی و کارگشایی است و پس از مدتی نیز به سطح بعدی نیز تسری می کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه بحث مبارزه با قاچاق کالا را از طریق سیاست های اقتصادی که منجر به ایجاد انگیره قاچاق می شود شناسایی کرده ایم و بر اساس آن اصلاح می کنیم افزود: هدفمندکردن یارانه ها نیز از مصادیق مناسب برای کاهش قاچاق است زیرا وقتی قیمت یک کالا در داخل کشور و خارج از آن تفاوت فاحش داشته باشد انگیزه برای قاچاق شکل می گیرد.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از بنزین و آرد قاچاق می شد که با اجرای قانون میزان آن کاهش یافته است .

حسینی با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: این قانون به خوبی قاچاق را بر ملا می کند و در این جهت تلاش می شود گردش پول اطلاعات و کالا را هم مرتبط کنیم .

وزیر اقتصاد ادامه داد:تجهیز گمرکات و قوانین گمرکی به کاهش قاچاق کمک می کند و البته قانون قاچاق کالا و ارز نیز اصلاح شده و مجلس شورای اسلامی یک فوریت آن و کمیسیون اقتصادی نیز کلیت آن را تصویب کرده است.

حسینی: آمار دقیقی از قاچاق کالا در دست نیست

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: به علت غیر رسمی بودن قاچاق امار دقیقی از آن در دست نیست.

آقای حسینی در حاشیه همایش راهبردهای نوین در مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: حجم قاچاق کالا در کشور قابل توجه است وبه همان میزان منجر به آسیب به سلامتی مردم ؛ وضع تولید و تضیع حقوق می شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به برخی خبرها مبنی بر تغییر زمان پرداخت یارانه ها در فواصل هر ماه گفت: پرداخت همزمان حقوق و یارانه ها در تراکنش های بانکی تلاقی ایجاد کرده است و شبکه بانکی پیشنهاد کرد که پرداخت یارانه ها به هفته دوم موکول شود که باید در ستاد هدفمند کردن یارانه ها جمع بندی و سپس در باره آن تصمیم گیری شود.

وی درپاسخ به سئوالی در باره رقم دقیق بدهی نفتی هند به ایران تصریح کرد: دولت طرف حساب هند نیست و زمانی که دولت نفت را به فروش می رساند پس از فروش در ابتد ارز متعلق به دولت است اما پس از آنکه ر یال آن را بانک مرکزی ارایه می کند این بانک اختیار آن را دارد و بانک مرکزی مرجع رسمی برای اعلام این رقم است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه درامدهای مالیاتی در برنامه چهارم رشد دو تا سه برابری در تولید ناخالص مالی داشته است افزود: برهمین اساس رشد درآمد مالیاتی نیز 25 درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه احکام مناسبی دربرنامه پنجم برای بودجه ریزی دیده شده است ؛ گفت: پیشتر بودجه های عمرانی به گونه ای بود که به بزرگ شدن دولت کمک می کرد به عنوان مثال اگر سالی 20 هزار میلیارد تومان در طرحهای عمرانی هزینه می شد در نهایت این امر هزینه های نگهداری را نیز در پی داشت.

آقای حسینی تاکید کرد: باید شیوه ساخت و ساز را تغییر داد و با مشارکت بخش خصوصی فعالیت ها را سامان دهیم.

وی افزود: این تلقی که اگر درآمد نفت افزایش یابد منجر به افزایش هزینه ها نمی شود اشتباه است زیرا در این صورت تورم وارداتی افزایش می یابد.

حسینی گفت: وابستگی بودجه جاری به مالیات 10 واحد درصد است که عدد ایده آلی محسوب می شود اما تحقق آن به رشد درآمدهای نفتی و مدیریت هزینه ها مربوط است.

همچنین سید شمس الدین حسینی در همایش علمی تخصصی راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: برخی‌ معتقدند اگر نرخ تعرفه کالاها صفر شود قاچاق نیز در کشور به صفر خواهد رسید اما پاسخ من به این موضوع منفی است با این پدیده حتما قاچاق کاهش می یابد اما کالای غیراستاندارد و بی کیفیت همچنان انگیزه ورود به کشور را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قاچاق با سلامت مردم و حقوق مصرف کنندگان ارتباط دارد اضافه کرد: قاچاق تولید را مضمحل می‌کند که باید طرحی عملیاتی را ساماندهی و تلاش کنیم قاچاق کالا به حداقل برسد و این امر نیازمند همکاری و همفکری همه دستگاه‌ ها دارد.

حسینی با بیان اینکه در چند سال اخیر از جمله دولت نهم و دهم نگاه دولت به امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراگیر بوده است گفت: در بسیاری از موارد سیاست ‌ها، فرآیندها، روش ‌ها و اقدامات دولت خود منجر به ایجاد انگیزه و تشویق قاچاق می‌ شود که در این شرایط کار دستگاه های امنیتی در بحث مبارزه با قاچاق خیلی سخت می شود.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در واقع بسیاری از انحرافات و فساد و گردش منابع در کشور به سیاست‌ها بر می گردد گفت: این سیاست ‌ها خود سودهای کاذب را تعریف می‌کند که از این منظر حاصل کار مفید نیست.

وی همچنین به طرح تحول اقتصادی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ‌ها در کشور و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و گندم و ارد و نان اشاره کرد و افزود : پیش از اجرای طرح برخی سیاست‌گذاری‌ ها بین قیمت ها شکاف ایجاد می کرد که اشتباه بود و این امر انگیزه قاچاقچیان کالا را افزایش می‌ داد.

وی اضافه کرد: براساس نقاط ضعفی که برخی از سیاست ها دارد و مشکلاتی که ایجاد می‌ شود ضرورت دارد برخی سیاستهای اقتصادی اصلاح شود.

حسینی گفت: البته با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص شد ، بخش عمده کاهش مصرف فرآورده‌ها و حامل های انرژی بیش از آنکه نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی باشد ، متاثر از قاچاق بوده‌ است.

وی افزود: بنابراین اصلاح سیاست‌ها بسیار کلیدی و حائز اهمیت است و در طرح تحول اقتصادی اجرای هدفمندی یارانه‌ها از این منظر موضوعیت یافته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران