پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 631 تاریخ : 1390/04/08-00:00:00
,8,
افت بورس متوقف شد

افت بورس متوقف شد

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد توقف روند افت شاخص بود.

 

به گزارش روز چهارشنبه شبکه تحلیلی ، خبری شاخص کل بورس با افت نزدیک به یک هزار واحد از ابتدای هفته جاری، نگرانی شدیدی را در میان معامله‌گران برانگیخته بود که این امر دیروز اندکی تغییر یافت و با خریدهای نه چندان مستحکم، بازار دیروز شاهد رشد 31واحدی شاخص کل شد. اکثر کارشناسان توقف‌های کنونی در روند افت بازار را ناشی از کاهش‌های شدید ناگهانی ارزیابی می‌کنند و در انتظار کف‌های مستحکمتر برای شاخص هستند.

از دیدگاه این گروه از کارشناسان روند کنونی افت بازار عموما به دو موج همراه شده است  .

موج ابتدایی فروش‌های سنگین مشتریان حقیقی و حقوقی را در بر دارد و در موج دوم فروش‌های ناشی از ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار را متاثر می‌سازد. از این دیدگاه برخی از کارشناسان لزوم سرعت بخشی به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس را با هدف ممانعت از تاثیر‌گذاری منفی بر بازار از محل ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها اجباری می‌دانند  .

در بازار دیروز در مسائل سیاسی سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رییس و مسوولان عالی قوه قضائیه از اهمیت بالایی برخوردار بود. معظم له در این دیدار گفتند: «هرگونه اقدام یا القای تشکیک برای زیر سوال بردن فعالیت‌ها، گزارش‌ها و آمارهای مسوولان عالی سه قوه بویژه قوه قضائیه، اقدامی نادرست، ضداعتماد عمومی و برخلاف مصالح کشور است و همه مسوولان، صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها باید به این موضوع مهم کاملا توجه کنند.»

این امر می‌تواند بخشی از مسائل سیاسی جاری به ویژه اختلاف میان مجلس و دولت را که با طرح مساله ادغام وزارت خانه‌ها و آمار منتشره در مورد اشتغال در هفته گذشته نگرانی را ایجاد کرده بود را کاهش دهد  .

در بازار دیروز تحولات بازار ارز نیز دارای اهمیت بود که در آن به‌رغم کاهش نرخ رسمی ارز، بهای دلار آزاد رو به افزایش نهاد. بانک مرکزی دیروز نرخ رسمی ارز را یک هزار و 77 تومان اعلام کرد اما در بازار آزاد نرخ دلار رو به افزایش گذاشت و به یک هزار و 160تومان رسید  .

در همین حال رییس‌جمهور در دیدار با اصناف بر مسائل اقتصادی تاکید کرد. تاکید وی بر بانک مرکزی در مورد برخورد با بانک‌های متخلف نشان از توجه دولت به مسائل اقتصادی دارد. در عصر روز دوشنبه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با حضور در رسانه ملی به حمایت از بازار پرداخت  .

در این شرایط بازار دیروز با خرید صفهای فروش در نمادهای عمده بازار فعالیت خود را شروع کرد اما فشار فروش سنگین در اکثر نمادها مانع از رشد قیمت‌ها شد و اکثر نمادها در تعادل نسبی به کار خود پایان دادند. در بازار دیروز در گروه بانکی رقابت حساس گروه ایران خودرو و تدبیر در آستانه تسلط تدبیر بر بانک پارسیان به تشکیل صف خرید بیش از یکصد میلیون سهمی در این نماد تشکیل شد.در گروه بانکی دیروز اکبر کلامی مدیر امور مالی بانک تجارت از تسویه بدهی دولت به بانک تجارت از محل «حساب ذخیره ارزی» به صورت تهاتر خبر داد  .

وی اظهار داشت: این اقدام در راستای اجرای جزء (ص) بند (3) ماده واحده قانون بودجه سال 89 کل کشور و مفاد بند (1) تصویب نامه هیات وزیران در سی‌ام شهریورماه سال گذشته صورت گرفته است  .

به گفته وی، بر این اساس به میزان 14 میلیون و 712 هزار و 308 میلیون ریال تسویه شد .

کلامی ادامه داد: همچنین در اجرای مفاد بند(2) تصویب‌نامه فوق‌الذکر، مقرر شده است مبلغ 10میلیون و 858 هزارو 383 میلیون ریال از بدهی دولت نیز از طریق واگذاری سهام شرکت‌های مشمول واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی تسویه شود.

دریافت 24هزار میلیارد ریال مطالبات از سوی بانک تجارت در شرایطی است که ارزش بازار این بانک تنها 200میلیارد تومان بیش از این دارایی است.

در گروه مخابرات دیروز شرکت ارتباطات سیار با پوشش 29درصدی سود در سه ماه، توجه کارشناسان را به خود جلب کرد.

در گروه پتروشیمی دیروز آمار منتشره نشان‌دهنده شکسته شدن رکورد صادرات کود اوره در کشور است. این در شرایطی است که کودشیمیایی برای سال‌های دراز جز و اقلام وارداتی کشور بوده است. کارشناسان بازار بحران رشد بهای مواد غذایی به ویژه در مناطق پر جمعیت جهان از جمله هند و چین را موجب افزایش مصرف کود شیمیایی ارزیابی می‌کنند.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و بدون نوسان بود که در آن شاخص با 3/31واحد رشد به 24هزار و 180 واحد رسید.

ارزش معاملات دیروز به رقم 40میلیارد تومان رسید که 3/12درصد آن را معامله 3/3میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. از 199نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 119 نماد با رشد قیمت و 80 نماد با کاهش ارزش معامله شدند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 231
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران