پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 6134 تاریخ : 1391/05/24-00:00:00
,2,
معادلات اقتصادی جهان با قدرتمند شدن کشورهای غیر متعهد تغییر می یابد

مدیرعامل بانک سپه :

معادلات اقتصادی جهان با قدرتمند شدن کشورهای غیر متعهد تغییر می یابد

مدیرعامل بانک سپه اظهارداشت: تشکیل بانک مشترک بین کشورهای غیر متعهد می تواند به ایجاد شرایط برد-برد در معادلات اقتصاد جهانی منجر شود. .

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه: دکتر رامین پاشایی فام به عنوان عضو کارگروه اقتصادی کنفرانس کشورهای غیر متعهد و پیشنهاد دهنده بانک مشترک این جنبش گفت: علی رغم اینکه جنبش عدم تعهد مدتها تشکیل شده و بعد از سازمان ملل متعهد بزرگترین تشکل است ولی اعضای آن تاکنون اقدام به تأسیس بانک نکرده اند.
وی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد در سال 1961 و در خلال جنگ سرد و با تلاش افرادی همچون نهرو، جمال عبدالناصر و... شکل گرفت گفت: این جنبش در زمان شکل گیری، خود را در اردوگاه کمونیسیم و کاپیتالیسم نمی دانست و شعار نه شرقی و نه غربی سرداده بود، از زمانی که شوروی دچار فروپاشی شدو قطب بندی سابق در جهان از بین رفت، عملاً توجه به جنبه ها و اهداف اقتصادی در این جنبش قوت گرفت.

* کاهش سهم آمریکا از اقتصاد جهانی با موفقیت کشورهای عضو عدم تعهد
دکتر پاشایی فام گفت: در حال حاضر سهم جنش عدم تعهد از تولید ناخالصی داخلی دنیا کمتر از 15 درصد است، با ایجاد بانک توسط این جنبش عملا سهم اعضای جنبش از تولید ناخالص داخلی جهان افزایش خواهد یافت. هرچند لازمه این کار، کاهش سهم کشورهایی همچون آمریکاست که خود با مقاومتها، خطرات و مشکلاتی روبرو خواهد بود.
دکتر پاشایی فام اضافه کرد: در اقتصاد تولید، تابعی از سرمایه و نیروی کار است. برای بالا رفتن تولید باید نسبت سرمایه و نیروی کار یک نسبت معقول داشته باشند. در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گرچه نیروی کار وجود دارد ولی سرمایه لازم برای انجام سرمایه گذاریها وجود ندارد.
وی افزود: آنچه می تواند به انجام سرمایه گذاری و تولید منجر شود، ایجاد یک بانک و در کنار آن ایجاد پول مشترک بین کشورهای عضو است.
مدیرعامل بانک سپه گفت: در حال حاضر در بین کشورهای عضو جنبش قدرتهای بزرگ اقتصادی حضور دارند و از سویی با توجه به بالا بودن تعداد جمعیت در بین برخی از این اعضا و عملاً فراهم بودن بازار مصرف در این میان، زمینه خوبی برای ایجاد بانک و تلاش برای افزایش تولید ناخالص داخلی در این میان فراهم است.
وی افزود: بانک جنبش عدم تعهد می تواند به تجهیز منابع این کشورها بپردازد کشورهایی که در شرایط کنونی علی رغم وجود پتانسیلهای بالا فاقد منابع مالی لازم برای گام نهادن در مسیر توسعه یا طی کردن کامل این مسیر و کم کردن فاصله خود با کشورهای توسعه یافته هستند.
دکتر پاشایی با این توضیح که خیلی از کشورهای بزرگ دنیا از طریق کمک بانکهای بزرگ، موتور توسعه آنها شروع به کار کرده گفت: تأسیس بانک جنبش عدم تعهد به عنوان یک بانک خالق پول و سیاستگذار و تنظیم کننده پولی این کشورها که بانکهای عامل و تجاری نیز می توانند به آن متصل شوند، می تواند موجبات توسعه کشورهای عضو را فراهم کند.

* افزایش سطح تولید جهانی با ایجاد بانک جنبش عدم تعهد
وی گفت: چنانچه با ایجاد این بانک زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی درکشورهای عضو جنبش افزایش یابد، عملاً سطح تولید جهان و نیز قدرت خرید در کشورهای عضو افزایش می یابد و این اتفاق، توسعه کشورهای عضو و نیز حل بحران اقتصادی کشورهای پیشرفته که هم اکنون به دلیل رکود در به در به دنبال مشتری برای تولیدات خود هستند، خواهد شد.
مدیرعامل بانک سپه اظهار امیدواری کرد که ایده تأسیس این بانک در اجلاس جنبش عدم تعهد که شهریور در ایران برگزار می شود، مورد موافقت قرار گیرد.
/انتهای پیام/

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 403
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران