پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 608 تاریخ : 1390/04/07-00:00:00
,8,
اثرات شوک سیاسی اخیر بر بورس کوتاه مدت است

اثرات شوک سیاسی اخیر بر بورس کوتاه مدت است

بازار سهام دیروز با شیبی منفی به حرکت خود ادامه داد تا همچنان سایه ابهام آمیز مسایل سیاسی بر بازار حکمفرما باشد .

 

به گزارش روز سه شنبه شبکه تحلیلی ، خبری بانک و صنعت، به نظر می رسد تا زمانی که این شوک سیاسی تحمیل شده بر بورس حل و فصل نشود ، تداوم این روند نزولی را بر بازار شاهد باشیم .

دکتر صفاری ، کارشناس ارشد مسایل اقتصادی با بیان این مطلب گفت : سنگین شدن ابهامات سیاسی بر بازار سرمایه باعث ایجاد ترس و نگرانی در بین سهامداران و سرمایه گذاران شده است . البته به طور معمول اینگونه شوک ها کوتاه مدت بوده و با رفع شدن این مسایل ، بازار به جریان اولیه خود باز می گردد .

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که فرصت های خرید در شوک های منفی حاصل می شود و افرادی که با نگاهی میان مدت و یا بلند مدت اقدام به خرید می کنند ، می توانند از این فرصت ها بهترین استفاده را نماید.

وی با اشاره به اوج گرفتن ریسک سیستماتیک موجود در بورس طی چند وقت اخیر تأثیر پذیری کل سرمایه گذاری ها در کشور را ناشی از این ریسک عنوان کرد و افزود : تمام بخش های اقتصادی و سرمایه گذاری های کشور با تأثیر از این موضوع منتظر دریافت یک نتیجه قطعی و ثبات در شرایط هستند .

دکتر صفاری تغییر در سیکل های سنتی و رونق بازار در خرداد و تیر ماه هر سال را ناشی از رونق اقتصادی برشمرد و بی ثباتی های سیاسی اخیر را دلیل اصلی عدم رونق بازار در فصل برگزاری مجامع عنوان کرد .

به گفته این کارشناس ارشد مسایل اقتصادی ، در حال حاضر مشکلی از بابت شرکت ها و یا برگزاری مجامع آنها وجود ندارد . بلکه ریسک تلقین شده به بازار سرمایه موجب افت در تمام بازارها از جمله بورس ، طلا و ارز نیز شده است که تداوم این شرایط فضای اقتصادی و بازار سرمایه کشور را به خطر می اندازد.

وی در خصوص توانایی شرکت های حقیقی و یا نهادهای مالی بزرگ در جلوگیری از کاهش بیشتر شاخص و تداوم روند منفی اظهار داشت : در حال حاضر نمی توان اقدام خاصی برای بهبود شرایط انجام داد . بر فرض که نهادهای بزرگ مالی و حامیان بورس در شرایط فعلی اقدام به خرید سهام کنند ، اما با توجه به سیستماتیک بودن ریسک موجود در بازار ، آنها نیز متضرر می شوند ، این است که اکثراً تماشاچی هستند .

این فعال بازار سرمایه با اذعان به اینکه شرایط فعلی برای بلند مدت پایدار نیست ، گفت : به نظر می رسد با حل مسایل سیاسی موجود و برقراری ارتباط مثبت بین دولت و مجلس شورای اسلامی ظرف دو ماه آتی دوباره رونق به بورس باز گردد.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه این نوع ریسک تعارف پذیر نبوده و در تمام دنیا نیز اتفاق می افتد ، بیان داشت : مشکل شوک سیاسی اخیر شروع زود هنگام آن است چراکه پیش بینی می شد که این اتفاق در آبان ماه سال جاری رخ دهد . سازمان بورس نیز همواره تلاش کرده که جریان های سیاسی را از بورس کنار بگذارد ، اما این موضوعی است که در دیگر نقاط جهان نیز روی می دهد و قابل پیشگیری نیست .

بر همین اساس به تمام سهامداران و سرمایه گذاران توصیه می شود که اندکی صبر پیشه کنند تا ثبات و تعادل لازم به بورس برگردد و سپس به انجام معامله اقدام نمایند .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران