پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 6038 تاریخ : 1391/05/15-00:00:00
,8,
 بازار جایـی بـرای سفتـه‌بـازان نیست

صالح‌آبادی :

بازار جایـی بـرای سفتـه‌بـازان نیست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح سازو‌کار راه‌اندازی بورس ارز، گفت: در این بازار‌ جایی برای سفته‌بازان نخواهد بود و نرخ براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

به گزارش  بانک و صنعت به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی صالح‌آبادی با اشاره به این‌که راه‌اندازی بازار گواهی‌های ارزی مزایای زیادی دارد، اظهار کرد: یکی از مزایا این است که براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در یک بازار شفاف قیمت‌ها کشف می‌شود.

وی با بیان این‌که صادر‌کنندگان می‌توانند ارز خود را در یک بازار قانونمند عرضه کنند، گفت: این‌که صادر‌کنندگان بتوانند ارز را با قیمت بازار به فروش برسانند، مزیت خوبی است و می‌تواند باعث افزایش سود صادر‌کنندگان شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که وارد‌کنندگان که نیاز به ارز دارند خرید خود را در بورس طی مکانیزم شفاف انجام می‌دهند، ادامه داد: بانک مرکزی نیز در صورت لزوم می‌تواند وارد بازار شود و عرضه و تقاضا را متعادل کند و در واقع به عنوان بازارگردان حاضر شود.

صالح‌آبادی درباره‌ی سازو‌کار این بازار افزود: اطلاعات خریداران و فروشندگان ثبت می‌شود و می‌توانند همدیگر را به راحتی پیدا کنند و با توجه به شفافیت موجود در بازار، رانت درآن وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که صادر‌کنندگان و عرضه‌کنندگان ارز از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها به بورس معرفی می‌شوند، گفت: مشخصات خریداران نیز از طریق سازمان توسعه‌ی تجارت به بورس اعلام می‌شود و کد معاملاتی دریافت می‌کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که در این بازار صرفا خریداران و فروشندگان واقعی ارز حضور دارند و جایی برای سفته‌بازان و سوداگران نخواهد بود، تصریح کرد: برنامه‌ این است که به مرور هرچه تقاضای واقعی وجود دارد را به سمت این بازار سوق دهیم لذا فضایی برای سفته‌بازی در آینده باقی نمی‌ماند.

صالح‌آبادی درباره‌ی تاثیر راه‌اندازی این بازار بر نرخ ارز، اظهار کرد: در کنار ارز مرجع نرخ دیگری که در بازار شکل می‌گیرد، نرخ ارز در بورس خواهد بود و نرخ دیگری نباید داشته باشیم، لذا بانک مرکزی در مواقع لزوم می‌تواند وارد شود و بازار را به سمت تعادل حرکت دهد.
به گفته‌ی او، نرخ ارز در این بازار رقابتی خواهد بود و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 286
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران