پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 5981 تاریخ : 1391/05/10-00:00:00
,23,
تحلیلی بر انتخابات ریاست جمهوری آینده

تحلیلی بر انتخابات ریاست جمهوری آینده

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تابستان سال آینده برگزار می شود و از ماهها قبل گروه ها ، احزاب و افراد وارد این صحنه شده اند و نشست های آشکار و پنهان منظمی در سراسر کشور در حال برگزاری است و

 

 

 جناح ها ، جبهه های سیاسی که در جریان انتخابات مجلس موجودیت پیدا کردند، احزاب و گروه ها و شخصیت های مستقل هر کدام در تب و تاب انتخاب هستند، اگر چه  این کنش تا زمانی برگزاری انتخابات بنا به اظهار افکار عمومی کمی زود است. در کشاکش معرفی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری براساس آنچه از محافل سیاسی ، نهادهای دولتی و سازمان ها، احزاب و گروه ها و جناح ها بر می آید، چهره های مشخص شده اند ، اگر چه برخی چهره های مانند رئیس مجلس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور در این دوره از انتخابات را به آینده موکول کرده اند و پاسخی صریح برای این صحنه ندارند. به هر روی محمود احمدی نژاد بعد از دو دوره پیاپی ، براساس قانون اساسی دیگر امکان حضور ندارد، اما اینکه چه کسی از جبهه دولتی ها وارد انتخابات خواهد شد، حرف و حدیث بسیار زیاد است.

در میان چهره های سرشناس کنونی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری اسامی اشخاصی چون ، علی اکبر ولایتی ، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی ، غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی از جناح اصولگرایان بیش از دیگران ملموس بوده و احساس می شود.

هم چنین اسامی سیدمحمد خاتمی ، حسن روحانی ، دکتر عارف و حتی مجید انصاری به لحاظ موقعیت آنان در جناح اصلاح طلبان و چند چهره دیگر مطرح است. هم چنین در محافل رسانه ای داخلی و خارجی  از هاشمی رفسنجانی و چند وزیر دولت های نهم و دهم و بعضی چهره های مستقل دیگر از جمله نمایندگان فعلی مجلس برای این صحنه سرنوشت ساز نام برده می شود.

بی تردید تا روز برگزاری انتخابات زمان زیادی باقی است ، اما به عقیده نگارنده از هم اکنون می توان گفت که در صورت نامزدی  ولایتی و قالیباف ، شانس این دو نفر براساس شواهد و قرائن برای انتخاب شدن بیشتر از سایرین است و در جناح اصلاح طلب ها دکتر عارف شاخص تر از دیگران است که می تواند مورد تایید شورای نگهبان هم باشد، ضمن آنکه حسن روحانی اعلام کرده است که در انتخابات شرکت نمی کند.

گمان می رود به لحاظ پایگاه دکتر ولایتی و سمت وی در مقام مشاور عالی رهبر انقلاب و اینکه چهره ای نسبتا مقبول برای همه گروه ها و جناح ها به شمار می رود و قادر است ، فضای اختلاف انگیز کنونی را آرامشی دوباره ببخشد، در صورت حضور شانس بالایی برای انتخاب داشته باشد و دکتر قالیباف نیز به علت کارهای عمرانی که در پایتخت انجام داده و در استان ها به ویژه خراسان رضوی از اقبال زیادی برخوردار است، رقیب اصلی ولایتی خواهد بود. در این میان نیم گاه رهبری به هر یک از نامزدها نیز در سرنوشت آن ها بسیار تاثیر گذار است ، اگر چه ایشان بارها تاکید کرده اند که در جریان انتخابات هرگز دخالت نخواهند کرد. ذکر این نکته نیز ضروری است که جناح ها و گروه ها برای خود کارت های پنهانی در اختیار دارند که به احتمال زیاد در هفته های نزدیک به ثبت نام نامزدها این کارت های به زعم خود برنده را رو خواهند کرد.

به هر حال روزهای آینده وضعیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهد شد، اما دولت  و مجلس و دستگاه های اجرایی تا زمان برگزاری انتخابات  به خصوص در این شرایط تحریم باید با جدیت و بدون ذره ای دلسردی یا فرصت سوزی به کار خود ادامه داده و به جامعه خدمت کنند که اصل این است.                                  



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران