پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 388289 تاریخ : 1397/07/15-10:20:15
,10033,
564هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در گیلان خودنمایی می کند

مدیر کل منابع طبیعی گیلان اعلام کرد:

564هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در گیلان خودنمایی می کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: در شمال ایران بیش از یک میلون و 800 هزار هکتار جنگل وجود دارد که 564هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در گیلان خودنمایی می کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها، محسن یوسف پور صبح امروز( یکشنبه) ارزش جنگل های هیرکانی را تنها به قدمت آن ندانست بلکه افزود: این جنگل ها ازحیث اکولوژیکی ارزشمند هستند، زیرا اکوسیستم های قدیمی تر تنوع ژنتیکی بالاتری هم دارند و این تنوع باعث می شود که نقش بسزایی در تعادل زیست محیطی در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی داشته باشند لذا امروز آژانس های بین المللی دنیا به دنبال حفظ این میراث هستند.

یوسف پور خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری درچند سال اخیر نسبت به حفظ جنگل های شمال تاکیدات زیادی داشتند و ما در این راستا طرح توقف بهره برداری از جنگل ها را اجرایی کردیم.

وی جنگل های گیلان را قابل مقایسه با جنگل های اروپا ندانست و گفت: قدمت جنگل های اروپا 10 هزار سال است، اما جنگل های ما 60 میلیون سال قدمت دارند لذا باید تلاش کنیم این جنگل ها را حفظ و در عین حال اشتغال ایجاد کنیم تا شاهد آسیب های ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل و رانش نباشیم.

بهره برداری از جنگل های گیلان به صفر رسیده است

وی گفت:براساس برنامه ششم طرح استراحت جنگل باید طی سال های 96-99 محقق شود، اما این دغدغه در گیلان مضاعف بود و لذا در سال 96 بهره برداری از جنگل های گیلان را به صفر رساندیم.

یوسف پور، با اشاره به تخصیص اعتبار ویژه برای اجرای طرح تنفس جنگل از سوی رهبر انقلاب، عنوان کرد: بسیاری از شرکت های بهره بردار چوب تغییر ماهیت دادند و به سمت حفاظت از جنگل روی آوردند لذا بخشی از اعتبار مذکور برای این امر در نظر گرفته شد.

شفارود به جای بهره برداری ازجنگل به زراعت چوب روی آورده

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه جهت جلوگیری از مشکل کمبود مواد خام سلولزی طرح صنوبرکاری را پیش گرفتیم، گفت: شرکت شفارود به جای بهره برداری از جنگل های طبیعی به سمت زراعت چوب رفته است لذا 11 هزار هکتار از اراضی را در اختیار این شرکت برای صنوبرکاری قرار دادیم و تیرماه امسال برای 4 هزار و 500 هکتار قرارداد منعقد کردیم.

 وی رونق زراعت چوب را یکی از رویکردهای این اداره کل دانست و بیان کرد:   زراعت چوب را در پیش گرفتیم تا توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی   صنایع ما را تعطیل نکند. شرکت شفارود یکی از بزرگترین بهره برداران ماست. لذا تلاش کردیم علاوه بر شرکت شفارود، صنوبرکاری در سطوح مختلف را متمرکز کنیم.

واگذاری 680 هکتار از عرصه های ملی جهت صنوبرکاری به شرکت ها

این مقام مسئول، از واگذاری 680 هکتار از عرصه های ملی و اراضی دولتی جهت صنوبرکاری به شرکت ها در قالب آگهی مزایده خبر داد و افزود: امسال برای یک هزار و 500 هکتار برنامه داریم. البته 45 هزار هکتار از اراضی تحت عنوان مستثنیات در اختیار مردم است و صنوبرکاری می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با تاکید بر لزوم استفاده از بسته های ترویجی و اعطای تسهیلات جهت تشویق مردم به صنوبرکاری، خاطرنشان کرد: سال گذشته 400 هزار نهال در اختیار مردم قرار گرفت. هدف ما این است که بهره برداری صنعتی از جنگل در قالب زراعت چوب در اراضی صورت گیرد.

یوسف پور، وقوع سیلاب را ناشی از نابودی جنگل ها و مراتع دانست و یادآور شد: امسال 200 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار گرفته تا با جدیت پروژه های آبخیزداری را دنبال کنیم. بی تردید با اجرایی شدن این پروژه ها علاوه بر حفظ جنگل ها و مراتع از بلایای طبیعی جلوگیری می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 287
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران