پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 545 تاریخ : 1390/04/04-00:00:00
,8,
نقد شونده ترین های بورس در فصل بهار

نقد شونده ترین های بورس در فصل بهار

طبقه الکترو موتور در صنعت دستگاههای برقی طی بهار امسال به سهامداران خود بطور میانگین بیش از 34 درصد بازدهی مثبت داد که بخش زیادی از آنرا مدیون بازدهی مناسب دو ن

 

بورس تهران بهار سال 90 را در حالی پشت سرگذاشت که در مجموع بطور میانگین شاهد دست به دست شدن بیش 21 میلیارد سهم از تعداد 342 نمادبورسی بود   .

از ششم فروردین ماه تا آخرین روز خرداد ماه امسال بازار داد و ستد سهام پذیرای حدود 411 هزار خریدار بود که بیش از 7 هزار و 651 میلیارد تومان نقدینگی را در معاملات سهام صرف کردند که نسبت به همین دوره در سال گذشته بطور میانگین به ترتیب از رشد 96 و 19 درصدی در تعداد خریداران و حجم ریالی معاملات داشت   .

بنابراین گزارش شاخص بازده نقدی و قیمت سهام نیز در حالی طی سه ماهه اول امسال   246 واحد رشد را نشان می داد که در بهار سال گذشته افت 97 واحدی را تجربه می کرد   .

در این دوره بازده بازار نیز از تداوم رشد بی نصیب نماند و از رشدی 82 واحدی برخوردار شد   .

گفتنی است شاخص کل بورس اوراق بهادار کشور در بهاری که گذشت توانست با گذشت تنها   9 روز از فعالیت بورس در سال جدید با رشد اعجاب برانگیز 3500 واحدی جایگاه خود را از محدود 23 هزار واحدی به قله 26 هزار واحدی ثبت کند  .

در عین حال نماگر بازار سهام با افت های شدیدی نیز مواجه بود که در بیشترین مقدار شاهد ریزش 636 واحدی در 90.02.11 بود   .

در مجموع طی سه ماه ابتدایی سال جاری شاخص کل بازار سهام با رشدی 8.5 درصدی روبرو شد که نسبت به تغییرات شاخص طی همین دوره در سال گذشته کاهش 3 درصدی را نشان می داد  .

یاد آور می شود شاخص کل در سال گذشته از 7 فروردین تا پایان خرداد ماه رشدی در حدود 2500 واحدی را تجربه کرد  .

این گزارش نشان می دهد در سه ماهه ابتدایی امسال شرکت قند لرستان به لحاظ بازدهی 170 درصدی درصدر پربازده ترین شرکت های بورسی قرار گرفته و پس از آن نیز دو شرکت معادن بافق و ایران ترانسفو به ترتیب با بازدهی های 89 و 68 درصدی رتبه های دیگر را به خود اختصاص داده اند .

در این زمینه قند لرستان به لحاظ نزدیک شدن به اتمام سال مالی خود در پایان تیرماه 90 با رشد سودآوری از بابت افزایش قیمت فروش شکر و سایر درآمدهای متفرقه روبرو شده است.

این شرکت پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی جاری را در ابتدای خرداد ماه امسال با تعدیل 19 درصدی اعلام نموده و حال آنکه پیشتر نیز طی دو مرحله در مجموع سود مورد انتظار خود را از تعدیل مثبت 105 درصدی برخوردار ساخته بود .

در عین حال رتبه نقدشوندگی سهام سه شرکت مذکور نیز در دوره فوق به ترتیب با ارقام 274 ، 225 ، 55 اعلام شده که از منظر فعالان بازار سهام در زمینه روان بودن معاملات و میزان سهام شناور آن در بورس چندان مطلوب به نظر نمی رسد .

گفتنی است کمترین بازدهی ها نیز در این دوره شرکت فولاد آلیاژی یزد ، مخابراتی ایران و ماشین آلات ترکتورسازی با میانگین افت 34 ، 33 و 32درصدی از آن خود کرده بودند.

بررسی ها نشان می دهد نقد شونده ترین سهم ها نیز در بازار سهام شامل شرکت های سایپا ، فولاد مبارکه ، گروه بهمن ، صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی ، زامیاد ، سرمایه گذاری صنعت و معدن ، بانک ملت ، لیزینگ رایان سایپا ، سرمایه گذاری ملی و در نهایت چادر ملو بود که رتبه های یک تا دهم را به خود اختصاص دادند .

این گزارش می افزاید ، طبقه الکترو موتور در صنعت دستگاههای برقی طی بهار امسال به سهامداران خود بطور میانگین بیش از 34 درصد بازدهی مثبت داد که بخش زیادی از آنرا مدیون بازدهی مناسب دو نماینده خود یعنی شرکت های ایران ترانسفو و نیروترانس به ترتیب با بازدهی 68 و 34 درصدی بود.

صنعت کانه های فلزی بورس با 3 گروه واسطه کانی فلزی ، معادن فلزی غیر آهنی و معادن آهنی نیز از میانگین بازدهی 27.68 درصدی برخوردار بود که عمده این بازدهی از بابت بازدهی شرکت معادن بافق ، با ما ، گل گهر و سرمایه گذاری معادن و فلزات ناشی شده بود.

در پایان باید به این نکته توجه نمود که با توجه به افت و خیزهایی که در سه ماه اخیر رخ داد عمدتاً کسانی توانستند در این بازار بیشترین سرمایه گذاران را به خود جذب کنند که علاوه بر تأثیر پذیری مثبت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از امواج مثبت بازارهای جهانی نیز بی نصیب نبودند و همسو با آنها نرخ های فروش بالاتری را تجربه نمودند.

هرچند پیش بینی بازدهی بازار در سه ماهه دوم امسال با اما و اگرهای فراوانی روبرواست اما به نظر می رسد با توجه به برگزاری فصل مجامع و از طرفی قرار گرفتن برنامه افزایش سرمایه در دستور کار اکثر شرکت ها می تواند انگیزه جدیدی برای سرمایه گذارانی که چندان به بازارهای مکاره دیگر کشور خوشبین نیستند بوجود آورد .

بویژه آنکه به لحاظ ارایه مجوز تدریجی افزایش نرخ محصولات تولیدی شرکت ها و به تبع آن رشد سودآوری ها می تواند بر این انگیزه بیش از پیش بیافزاید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 345
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران