پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 429 تاریخ : 1390/03/29-00:00:00
,17,
نمی توان با تورم دو رقمی از ثبات نرخ ارز سخن گفت

رییس اتاق بازرگانی ،

نمی توان با تورم دو رقمی از ثبات نرخ ارز سخن گفت

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در شرایطی که فاکتورهای دیگر اقتصاد کلان به ویژه نرخ تورم درحال تغییر است ، نمی‌توان با تورم دو رقمی ، ثبات نرخ ارز

 به گزارش روز کشنبه شبکه تخلیلی ، خبری بانک و صنعت، نهاوندیان در نشست خبری افزود: اما اینکه چگونه این موضوع را می توان مدیریت کرد ، باید با آمادگی لازم و با واکنش های سریع و مناسب، بازار را تنظیم کرد.

وی گفت :بانک مرکزی در عین حال که از سیاست تک نرخی بودن حراست می کند اما باید بتواند واقعیات بازار ارز را به سمتی هدایت کند که یاور و کمک کننده به تولید و صادرات باشد.

نهاوندیان از اظهار نظر درباره نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی امتناع کرد و افزود:بانک مرکزی بزرگترین عرضه کننده ارز در بازار کشور است و موثرترین بازیگر این میدان به شمار می‌رود از اینرو اگر با نگاه واقع بینانه موضوع ارز را تحلیل و اتخاذ موضع کند حتماً می تواند در مدیریت بازار موفق باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود:این واقع‌بینی باید در یک افق آینده نگرانه صورت بگیرد و درخصوص واقعیات اقتصادی توجه کامل و کافی مبذول شود.

نهاوندیان در ادامه گفت: اگر افزایش نرخ ارز ، تدریجی و با شیب ملایم باشد آثار تورمی بر اقتصاد کشور محدود خواهد بود.

رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه قرار است کارگروهی در شورای گفتگو با مسئولیت بانک مرکزی موضوع نرخ ارز را در هفته آینده پیگیری کند افزود: آنچه ما درپی آن هستیم اجرای قانون برنامه پنجم توسعه است که دراین قانون به صراحت آمده است نظام ارز شناور مدیریت شود و نرخ ارز با توجه به نرخ تورم داخلی و خارجی و اقتضائات حمایت از تولید باید هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: اتفاقات اخیر به خوبی نشان داد که این موضع اتاق بازرگانی که در سال های اخیر مورد تاکید اتاق بوده ، موضوع درستی بوده است.

نهاوندیان گفت: اگر درخصوص نرخ ارز به موقع و با شیب ملایم اصلاح صورت می گرفت به جای اینکه اقتصاد با تکانه های تند و تقاضاهای کاذب سفته بازان در تقاضای ارز روبرو بشود که موجب دشوار شدن مدیریت می شد، بتدریج از تولید کشور حراست می شد.

نهاوندیان گفت: ‌امیدواریم در اقدامات آینده بانک مرکزی و سیاست‌های اقتصادی، اولویت به جلوگیری از امواج تورمی داده شود چرا که اگر تورم در داخل کشور مهار شده بود آنگاه می توانستیم اصلاح نرخ ارز را انجام دهیم اما اگر در گام نخست تورم مهار نشد نباید اجازه داد که تورم داخلی ،تولید وصادرات را تحت الشعاع قرار دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران