پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3818 تاریخ : 1390/11/10-00:00:00
,20,
هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها مغفول مانده است

انتقادهای هاشمی‌رفسنجانی:

هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها مغفول مانده است

تهران - خبر گزاری بانک وصنعت : حزاب و تشکل ها - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دغدغه کشاورزان و سرنوشت آن در خوداتکایی کشور به ویژه در دوره تحریم را مهم توصیف کرد.

به گزارش بانک و صنعت، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان این‌که «مشکل بخش کشاورزی در کل اقتصاد کشور تأثیرگذار است» اظهار کرد: نیازهای حیاتی بشر همواره متعدد بوده، اما بخش غذا و کشاورزی مهمترین و راهبردی‌ترین نیاز مردم به حساب می‌آید.

وی کشاورزی را تأمین‌کننده خاموش و بدون هیاهوی نیاز غذایی بشر در طول تاریخ خواند و با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این بخش در ایران پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی، برنامه‌ریزان کشور به این نتیجه رسیدند که سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه کشاورزی و بخش‌های جانبی نظیر آب و دامداری بیش از دیگر بخش‌ها نیاز به حمایت و رشد دارد، لذا به‌گونه‌ای عمل شد که در پایان برنامه‌های پنج ساله دوم و سوم در اکثر قریب به اتفاق محصولات کشاورزی به خوداتکایی قابل قبولی رسیده بودیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات ارزنده پژوهشی و تحقیقی خانه کشاورز که در اختیار مسوولان امر هم قرار گرفته، غفلت از هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها که حمایت از تولید و کشاورزی بود را یادآور شد و گفت: قرار بر این بود که از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، بخش تولید و کشاورزی صاحب نقدینگی و سرمایه‌گذاری شود، اما در حال حاضر از این بخش‌ها به طور کامل حمایت نمی‌شود.

اهم سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه می‌آید:

  • سرمایه‌گذاری نیاز مبرم و حیاتی تولید و کشاورزی است. در حال حاضر تنها کسانی که عاشق کشاورزی و تولید هستند، با ایثار و فداکاری فعالیت می‌کنند و اگر حمایت جدّی و فوری از آنان نشود، نمی‌توان به حیات آن امید داشت.
  • واردات بی‌رویه و غالباً لوکس آفت کشاورزی و تولید در کشور است. با تحولات ناخوشایند اخیر اقتصادی کشور، بسیاری از محصولات و تولیدات به خصوص در بخش کشاورزی قدرت رقابت‌پذیری و حتی حمل‌ونقل تا شهرها را نیز از دست داده است.
  • در پایان جنگ تحمیلی و شروع دوران سازندگی با درآمد ارزی و ریالی به مراتب پایین‌تر از حال حاضر بخش عمده‌ای از زیربناها به خصوص نیازمندی‌های کشاورزی نظیر آب و سدسازی و زه‌کشی، توسعه‌ای خوب و راضی‌کننده یافت و روا نیست که با این همه درآمد، وضع تولید و کشاورزی امروز کشور این‌گونه باشد.
  • وضع اشتغال و بیکاری با اضافه شدن به مشکلات اقتصادی می‌تواند چون بهمنی سهمگین آینده کشور را تهدید کند.
  • اگر به توانمندی‌های کشور توجه و سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش کشاورزی و تولید صورت گیرد، با مدیریت معقول و آینده‌نگر می‌توانیم به تولید کشور جانی مجدد ببخشیم.
  • یکی از الزامات توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون اقتصاد تنش‌زدایی و داشتن سیاست خارجی فعال و مثبت است. دشمن‌تراشی ما را به اهداف انقلاب و نظام نمی‌رساند و باید بتوانیم با تعامل سازنده با دنیا و به خصوص کشورهای منطقه، زمینه‌های جذب انواع سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم کنیم



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 280
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران