پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3816 تاریخ : 1390/11/09-00:00:00
,20,
صلاحیت 2700 داوطلب نمایندگی مجلس تایید شد

صلاحیت 2700 داوطلب نمایندگی مجلس تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: بیش از 2700 نفر از داوطلبان نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند.

 به گزارش بانک و صنعت، 'عباسعلی کدخدایی' روز شنبه در نشستی خبری با ارایه گزارشی از روند بررسی صلاحیت چهار هزار و 877 داوطلب مجلس در هیات های نظارت بر انتخابات گفت: پنج هزار و 382 نفر برای مجلس نهم ثبت نام کردند که از میان آنان 333 نفر انصراف دادند و 172 نفر نیز پس از آن که هیات های اجرایی عدم صلاحیت آنان را اعلام کردند، هیچ شکایتی نکردند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم نسبت به دور هشتم به لحاظ آماری با 17 درصد افزایش همراه بوده است.

وی افزود: 1200 داوطلب ثبت نام شده در هیات های اجرایی عدم تایید صلاحیت شدند و صلاحیت کمتر از یک هزار نفر نیز احراز نشد.

کدخدایی ابراز امیدواری کرد که با بررسی هایی که در جلسات شورای نگهبان انجام می شود، این دو رقم عدم تایید صلاحیت و عدم احراز را به کمترین رقم برسانیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: تلاش بر این است که رقم عدم احراز داوطلبان نمایندگی مجلس را به یک سوم برسانیم.

 

** 21 بهمن، اعلام نهایی آمار تایید صلاحیت شدگان

کدخدایی درباره روند فعالیت شورای نگهبان در زمینه انتخابات مجلس نهم گفت: تا یکم بهمن ماه هیات های نظارت استانی با کسب نظر از هیات های اجرایی مسوول رسیدگی به صلاحیت ها بودند که پس از آن از تاریخ دوم بهمن تا بیست و یکم بهمن ماه به مدت بیست روز شکایات را بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این فرصت بیست روزه برای کسانی است که عدم تایید صلاحیت و عدم احراز صلاحیت آنان در هیات های استانی و مرکزی صورت گرفته و آنان شکایاتی دارند.

کدخدایی با بیان این که جلسات این شورا به منظور بررسی شکایات داوطلبان نمایندگی مجلس نهم از هفته گذشته آغاز شده است، گفت: این جلسات ادامه خواهد داشت، ما امروز نیز در این خصوص جلسه ای داشتیم و تا 21بهمن ماه نتایج نهایی بررسی صلاحیت ها را اعلام می کنیم.

 

** نظارت شورای نگهبان جامع و موثر است

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد که نظارت این شورا بر نحوه برگزاری انتخابات جامع و موثر است.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با تبلیغات پیش از مهلت قانونی و احتمال رد صلاحیت نامزدها افزود: اگر در فرصت تبلیغات و یا قبل از آن اقدامی مغایر با قانون صورت بگیرد و این اقدام بر سرنوشت آرای حوزه انتخابیه موثر باشد، شورای نگهبان هم در مرحله تایید صلاحیت داوطلبان و هم بعد از برگزاری انتخابات و در زمان بررسی وضعیت حوزه های انتخابیه به این موضوع توجه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوال؛ چرا برخی از نمایندگان فعلی مجلس به دلیل عدم التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی رد صلاحیت شده اند؟، گفت: به صورت مکرر توضیح داده ایم که عدم احراز صلاحیت ها براساس آنچه در قانون 28، 29 و 30 انتخابات کشور آمده است صورت می گیرد و شرایط مندرج در آنها باید از سوی همه نامزدها احراز شود.

کدخدایی با بیان اینکه بند 1 ماده 28 قانون اساسی عدم التزام به اسلام را مطرح می کند، افزود: عدم احراز صلاحیت براساس این بند به معنای آن نیست که فردی مسلمان نیست و ما نیز چنین ادعایی نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگر فردی بخشی از وظایف شرعی و قانونی خود را انجام ندهد التزام عملی او به اسلام مخدوش می شود یعنی فرد ممکن است نماز بخواند ولی جرم دیگری انجام دهد.

وی با بیان این که ممکن است فردی بخشی از وظایف خود را انجام دهد و بخشی را انجام ندهد، تصریح کرد: عدم احراز صلاحیت نامزدها براساس گزارش های رسمی صورت می گیرد ؛ ممکن است فردی نمازخوان باشد اما مرتکب کلاهبرداری یا جرم دیگری شود که از نظر ما صلاحیت او احراز نمی شود.

کدخدایی گفت: ما ناچاریم براساس گزارش های رسمی اقدام کنیم و اگر کسی تخلف و گناهی را انجام دهد آن تخلف و جرم می تواند التزام عملی او را به اسلام مخدوش کند.

وی خاطرنشان کرد: فرصت و امکان برای اعتراض و شکایت نامزدهایی که صلاحیت آنها احراز نشده است وجود دارد؛ آنها اگر مدارکی دارند که می تواند مورد مندرج شده در پرونده آنها را رفع کند می توانند با اعضا و یا کارشناسان شورای نگهبان ملاقات کنند و ما نیز قول بررسی دقیق می دهیم تا حقی از کسی گرفته نشود.

 

** داوطلبان نگران نباشند؛ به دقت به اعتراض ها رسیدگی می شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری با رد شائبه برخورد سیاسی با حامیان گفتمان انقلاب اسلامی و رد صلاحیت آنها براساس ماده 1 و 3 قانون 28 انتخابات کشور گفت: اگر افرادی که اعتراض و شکایتی دارند مدارک و اسنادی در اختیار داشته باشند به دقت به اعتراض و شکایت آنها رسیدگی خواهد شد و نگرانی از این جهت وجود ندارد.

کدخدایی گفت: دوستانی که اسناد و مدارکشان ناقص است نسبت به تکمیل آنها اقدام کنند و یا مدارک خود را به دفاتر نظارتی یا هیات های نظارت و یا دفتر شورای نگهبان در تهران ارسال کنند تا به این موضوع رسیدگی شود.

وی با بیان این که برای بررسی اعتراض نامزدها جلسات عمومی در شورای نگهبان برگزار می شود، اظهار داشت: جلسه عمومی به معنای آن است که تمامی اعضای شورای نگهبان در جلسه حاضر هستند و اظهارنظر می کنند و به این شکایت ها رسیدگی می شود و ما در بررسی صلاحیت نامزدها شائبه سیاسی نداریم.

 

** نظارت کامل بر روند چاپ تعرفه های رای

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با فعالیت های این شورا تا زمان انتخابات گفت: وظیفه اصلی شورای نگهبان براساس اصل 99 قانون اساسی نظارتی است و در مرحله کنونی بررسی صلاحیت داوطلبان بعد از اعلام نظر هیات های استانی، مرکزی و وزرات کشور در حال انجام است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان به صورت فوق العاده تشکیل جلسه داده و مشغول رسیدگی به اعتراض ها و شکایات است، اظهار داشت: پس از این مرحله شورا وارد مرحله برگزاری انتخابات می شود؛ نامزدها یک هفته فرصت تبلیغات دارند و در روز 12 اسفندماه نیز ناظرانی از شورای نگهبان بر سر صندوق های رای حاضر خواهند بود.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان از ابتدا تا انتهای انتخابات بر روند برگزاری آن نظارت دارند، تصریح کرد: بعد از برگزاری انتخابات ناظران شورا صورتجلسه خود را برای ما می فرستند و پس از آن نوبت تایید صحت انتخابات حوزه های انتخابیه خواهد بود.

وی با اشاره به اعلام آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات رایانه ای و به صورت آزمایشی در برخی از حوزه های انتخابیه از آمادگی این شورا برای همکاری در این زمینه خبر داد و گفت: کارشناسان شورای نگهبان با وزارت کشور در ارتباط مستمر هستند تا کارها به خوبی پیش برود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره چاپ تعرفه های رای در چاپخانه ها تصریح کرد: ناظران به صورت دائمی و 24 ساعته به همراه دوستانی از وزارت کشور در چاپخانه ها حضور دارند و بر روند چاپ تعرفه های رای، هم از نظر کیفیت و هم از تعداد نظارت کامل دارند.

کدخدایی با بیان اینکه ناظران شورای نگهبان در تمامی مراحل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور مستمر داشته اند، گفت: این شورا نوید انتخاباتی پرشور و سالم را به مردم ایران می دهد.

 

** نامزدهای انتخابات می توانند بر سر صندوق های رای ناظر داشته باشند

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری گفت: همه نامزدها می توانند در حوزه های انتخابیه خود نمایندگانی در پای صندوق های رای داشته باشند.

وی افزود: ناظران این نامزدها می توانند با دریافت کارت در پای صندوق های رای حاضر باشند.

 

**

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا کمیته ای از مجلس برای بررسی صلاحیت نمایندگانی که هم اکنون در مجلس حضور دارند و رد صلاحیت شده اند تشکیل شده است، گفت: هیچ کمیته ای به صورت رسمی با هیچ نهادی تشکیل نداده ایم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 259
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران