پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3786 تاریخ : 1390/11/08-00:00:00
,23,
عبدالله جاسبی بعد از30 سال !!

عبدالله جاسبی بعد از30 سال !!

تغییرات یک اصل پذیرفتنی است ، حتی اگر این تغییر در باره رئیس دانشگاه آزاد باشد که بعد از 30 سال تکیه زدن بر کرسی ریاست این دانشگاه ، اکنون باید جای خود را به دیگری بدهد، چه این جابه جایی خوش آمد او با

به گزراش بانک و صنعت، اینکه رئیس سابق دانشگاه آزاد در این سه دهه خدمت کرد یا .... دیدگاه های گوناگون و موافقان و مخالفان فراوانی د دارد . در حالی برخی بر تلاش های وی و نقش آفرینی در عرصه آموزش عالی کشور انگشت می گذارند، گروه دیگری از مردم به خصوص دانشجویان و استادان مخالف این دیدگاه بوده و اعتقاد دارند که اساسا دانشگاه آزاد در کشور ، گرچه آموزش عالی را در همه جای ایران در شکل ظاهری  و به قیاس کمیت آن پراکنده کرد، اما به همان مقیاس نیز سطح کیفی دانش را در این سرزمین  پایین کشید.!

برخی هم به جایگاه علمی این دانشگاه در میان دانشگاه های جهان اشاره می کنند و با مستنداتی ابراز می دارند، دانشگاه آزاد و دانشگا های هم اندازه آن در کشور مان در بین دانشگاه های جهانی در خصوص رتبه علمی جایگاهی ندارند. این در حالی است که دانشگاه تهران و امیر کبیر و شریف در رده های 400 و 500 رتبه علمی دانشگاه های جهان قرار دارند.

نگارنده بر این باور است که این رتبه بندی ها نیز چندان قابل اعتبار نبوده و نیست و بیش از آنکه نگاه علمی بر آن ها مترتب باشد، بیش تر بر سیاق دخالت های سیاسیون ، امور سیاسی و نظایر آن استوار است.

عده ای از مردم و دانشجویان و مدرسان ، رئیس سابق دانشگاه را فردی پولدار از مسیر دانشگاه با نگاه سیاسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری در دوره دهم براساس اعترافات دستگیر شدگان در دادگاه ، تمرکز گرا و جاه طلب ارزیابی می کنند و در مقابل گروهی بر خلاف این عقیده معتقدند که آنچه پول در اختیار وی بوده براساس سند و مدرک متعلق به دانشگاه است و وی و خانواده اش ثروتی نیاندوخته اند. در این خصوص مسوولان مربوطه به ویژه دستگاه قضایی می توانند تحقیق و شفاف سازی کرده و موارد را به اطلاع افکار عمومی برسانند.

گروهی از کارکنان و مدرسان دانشگاه آزاد می گویند، جاسبی در این 30 سال به آموزش کشور خدمت کرد و هیچ گونه جاه طلبی نداشت ، اگر چه در مواردی سخت گیر بود. این جمله را ما نیز تایید می کنیم به خصوص زمانی که وی دستور انحلال خبرگزاری ایسکانیوز را داد و یک شنبه 140 نیروی شاغل در این مجموعه و اغلب دانشجو اخراج و سپس جذب سازمان ها و نهادهای دیگر در عرصه اطلاع رسانی شدند.

خود او به شعر و نثر اعتقاد دارد که سه دهه در این کشور و به آموزش ایران خدمت کرد و هرگز کم فروشی نکرد و زندگی نسبتا ساده ای مانند دیگر استادان دانشگاه داشته و دارد .

گلاره ای دانشجوی دانشگاه آزاد می گوید، این دانشگاه تجارتی شده و بیش از علم آموزی و سایر موارد در حد و اندازه های دانشگاهی و آکادمیک فقط به پول و شهریه و ساختن ساختمان می اندیشد و این تز در بدنه دانشگاه نهادینه شده است. وی می افزاید: وقتی مسوولان دانشگاه آماری از فعالیت های خود ارایه می کنند در باره رشته های ورزشی ، ساختمان سازی و گسترش دانشگاه آمار می دهند.

به گفته وی ، 30 سال برای یک مدیر کافی بلکه زیاد است و اکنون باید فرد دیگری باید و طرح های نوین را برای دانشگاه ارایه دهد و مقاومت در این عرصه بی اساس است.

عابدینی مدرس معتقد است که در دانشگاه آزاد هر کسی راحت می تواند حرفش را بزند و مانند دانشگاه های دولتی حراستی و کنترلی نیست که دانشجو و استاد نتواند حرف خود را بزند و ابراز عقیده کند.

علیزاده کارمند دانشگاه آزاد ابراز می دارد: آمدن فرهاد دانشجو برادر خسرو دانشجو برادر وزیر علوم به دانشگاه آزاد ، قطعا از هر منظر برای دانشگاه خوب است و جایگاه دانشگاه آزاد در سالهای آینده ارتقا خواهد یافت، اگر آقایان هیات امنای دانشگاه اجازه بدهند، این تغییر صورت گیرد.

نوری یک شهروند در باره گفت: تغییرات در دانشگاه ازاد لازم و ضروری بود و من به عنوان فارغ التحصیل این دانشگاه اعتقاد دارم که سطح کیفی دانشگاه بسیار پایین  بود و گاهی در برخی دروس استاد نداشتیم و به هر شکلی نمره را می دادند.

آرمان فدوی شهروندی دیگر اظهار کرد، مدیری با این شرایط و کفایت در کشور بسیار کم است و باید مردم و مسوولان قدر جاسبی را بدانند. این همه دانشجو و استاد و ساختمان در مدت 30 سال کار بزرگی است که از هر کسی ساخته نیست. وی تصریح کرد: جاسبی جلوی هجرت مغزها به خارج از کشور را گرفت و اجازه نداد ارز کشور بی جهت خارج شود و جوان ایرانی در کنار خانواده درسرزمین خود تحصیل کند.

مهرپویا استاد دانشگاه دولتی هم معتقد است ، دانشگاه آزاد عابر بانکی برای برخی از شخصیت های شناخته شده کشور بود و با این تغییرات در صورتی که فضاسازی و پارازیت ها مانع نشود و به خوبی انجام گیرد ، این مسیر قطع می شود. وی افزود: جاسبی و مجموعه دوستان و بستگان وی در این دانشگاه بی عیب نبودند ، اما زحمت کشیدند و کسی منکر آن نیست ، اما ضعف های دانشگاه  قابل نقد است و باید اکنون در کشاکش تغییرات مدیریت دانشگاه و برای آینده این عملکرد مورد تحقیق و تحلیل قرار گیرد و از آن بهره های لازم به دست آید.

وی که به گفته خودش سالهای پیش در دانشگاه آزاد تدریس می کرد، می گوید، جاسبی باید با رغبت جای خود را به جوان تر هاو فکرهای جدید بدهد و ضمن قدردانی از زحمات او، عملکرد وی در عرصه های علمی ، دانشگاهی ، مالی ، سیاسی  و... مورد بررسی قرار گیرد، کاری که معمولا در کشور ما رایج نیست .

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 363
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران