پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3545 تاریخ : 1390/10/17-00:00:00
,8,
عرضه مجدد نفت خام در بورس

عرضه مجدد نفت خام در بورس

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه قرارداد ما با بورس کشف پرمیوم است نه کشف قیمت گفت: قصد داریم دوباره عرضه نفت کوره و نفت خام را در بورس آغاز کنیم، چنانکه به

 

به گزارش روز شنبه بانک و صنعت ،محسن قمصری با بیان اینکه در بورس انرژی محور برق و مواردی جز نفت است، اظهار کرد: بحث بورس مفهوم دوگانه دارد و اگر بورس به مفهومی که ما می‌شناسیم و در بازارهای دنیا رایج است منظور باشد، نیازی به مشارکت صنعت نفت در آن وجود ندارد و هر بورسی می‌تواند وارد آن شود.

وی با طرح این پرسش که در کجای دنیا سراغ دارید که بورسی وجود داشته باشد که یک شرکت نفتی آن را راه‌اندازی کرده است، تاکید کرد: همه بورس‌های نفت توسط بانک‌ها و نهادهای مالی ایجاد شده‌اند.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه بورس کالا با بورس نفت متفاوت است، اضافه کرد: بحثی که اینجا مطرح است فروش فیزیکال نفت است؛ اما چیزی که به عنوان بورس نفت مورد اشاره قرار می‌گیرد همان چیزی است که اساس آن کاغذ است.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه فیزیکال بودن پایه بورس‌های نفت جهان گفت: در بورس نیویورک اولین سندی که باید برای ورود به آن امضا کنید آن است که بورس هیچ تعهدی برای دادن فیزیکال محمولی نفت ندارد.
وی در پاسخ به پرسشی دررابطه با اینکه اگر پایه فیزیکال وجود نداشته باشد با چه اعتباری خرید و فروش اوراق نفتی انجام می‌شود، گفت: چگونه 4/1 میلیارد بشکه نفت در روز در بورسی‌های جهان معامله می‌شود؛ در حالی که تولید نفت ۸۴ میلیون بشکه در روز است؟ قرار نیست آن بورس‌ها فیزیکال شوند چنانکه اگر فیزیکال می‌شدند این همه معامله در آنها انجام نمی‌شد.

وی افزود: در واقع خرید و فروش فیزیکال براساس معاملات کاغذی انجام می‌شود چنانکه ایندکس‌ها در بورس‌های کاغذی مشخص می‌شود و خرید و فروش فیزیکال براساس آن ایندکس‌ها انجام می‌شود.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اظهار کرد: در بورس دنیا باید متعهد شوید هیچ ادعایی برای دریافت فیزیکال نفت نداشته باشید؛ در حالی که در تهران بحث ما فروش فیزیکال و درباره بورس کالا است و به مفهوم شناخته شده در بورس‌های جهان نیست.
عرضه نفت کوره در ماه‌جاری میلادی در بورس
وی در ادامه گفت: قصد داریم دوباره عرضه را شروع کنیم؛ چنانکه مقدمات عرضه نفت کوره در بورس فراهم شده و به دنبال عرضه نفت خام نیز هستیم.
قمصری با بیان اینکه به احتمال زیاد در ماه جاری میلادی یک محموله نفت کوره را در بورس عرضه خواهیم کرد، اضافه کرد: فعلا قرار است بیشتر روی فرآورده‌های نفتی فعال شویم و سپس به سراغ نفت خام برویم.
وی تصریح کرد: ما در یک بحث فرآورده‌ با مشکلات مربوط به قانون بودجه روبه‌رو نیستیم؛ اما در موضوع نفت خام همچنان باید قانون بودجه ۹۰ را رعایت کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه قانون بودجه باید چگونه تغییر کند که امکان عرضه آسان‌تر نفت خام در بورس فراهم شود، گفت: نمی‌تواند انجام شود. ما در حالی که قیمت رسمی داریم نمی‌توانیم در بورس زیر قیمت رسمی نفت را بفروشیم و این کار عملی نیست.

قمصری با تاکید بر اینکه قانون نیز قطعا الزامات ما را رعایت خواهد کرد، تاکید کرد: در سال جاری این اجازه را نداریم که زیر قیمت رسمی نفت را بفروشیم و در سال ۹۱ نیز قطعا قانون این اجازه را به ما نخواهد داد.

وی تصریح کرد: قرارداد ما با بورس برای عرضه نفت خام برمبنای کشف پرمیوم است نه کشف قیمت؛ چراکه ما قیمت را داریم.وی در پایان گفت: ما با هندی‌ها مشکلی نداریم و صادرات‌ ما به هند در حال انجام است؛ کره جنوبی یا چین نیز در خصوص فروش کالا به جای پول نفت خام چیزی به ما نگفته‌اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 269
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران