پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3519 تاریخ : 1390/10/14-00:00:00
,8,
لبخند قیمت‌ها در فرابورس

لبخند قیمت‌ها در فرابورس

بیشتر نمادهای معامله شده در بازار فرابورس دیروز شاهد رشد قیمت سهام خود بودند، به طوری که از 57 نماد معامله‌شده در این بازار، تعداد 42 نماد رشد نرخ را ثبت کردند.

 

به گزارش روز چهارشنبه بانک و صنعت ،در این روز، نماد معاملاتی پتروشیمی ممسنی، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی 45 ریالی به ازای هر سهم، با 42/9 درصد رشد قیمت بازگشایی شد و بدین ترتیب بیشترین افزایش نرخ را به خود اختصاص داد.
هر سهم پتروشیمی زاگرس نیز با 25/5 درصد افزایش به قیمت پایانی 11 هزار و 760 ریال رسید و در رتبه بعدی جای گرفت. لازم به ذکر است که دامنه نوسان پتروشیمی زاگرس روز گذشته برای چهارمین روز متوالی تا 50 درصد باز بود. این نماد از روز شنبه به دلیل ارایه اطلاعات بااهمیت در اجرای ماده 15 دستورالعمل نحوه اجرای معاملات فرابورس با محدودیت دامنه نوسان تا 50 درصد مواجه بود.

ناظر بازار در خصوص علت باز بودن دامنه نوسان به گفت: طبق این دستورالعمل، دامنه نوسان شرکت‌هایی که اطلاعات بااهمیتی را منتشر می‌کنند تا زمانی که تعداد سهم معامله شده آنها به 4 در 10 هزار تعداد سهم این نمادها برسد، بازخواهد بود. هامونی گفت: در پی معاملات پرحجم روز گذشته محدوده زاگرس، سهام این غول پتروشیمی کشور از فردا با نوسان 5 درصدی معامله خواهد شد. همچنین در این بازار نمادهای معاملاتی بالاست، بیمه نوین، سرمایه‌گذاری توسعه شمال، همکاران سیستم، بانک دی، فولاد آلیاژی یزد، بانک سرمایه و سبحان‌دارو نیز هر کدام رشد قیمتی در محدوده 4 درصد را تجربه کردند.
این در حالی است که تنها 8 نماد از جمله کویرتایر، افرانت و پتروشیمی لردگان به عنوان نمادهای منفی دیروز شناخته شدند.
در همین حال روز گذشته به‌رغم افزایش نامحسوس حجم معاملات، ارزش کل معاملات با 30 درصد رشد نسبت به روز دوشنبه روبه‌رو شد و در مجموع مبادله 40 میلیون سهم به ارزش 7/237 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی فرابورس به ثبت رسید.
در این بازار بانک ایران‌زمین با خرید و فروش 5/15 میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شده که حدود 14 میلیون سهم مزبور مربوط به جابه‌جایی‌های بلوکی این نماد در چند مرحله بود. پتروشیمی مارون نیز با دادوستد 3/4 میلیون سهم به ارزش 73 میلیارد ریال، نقش بسزایی در رشد معاملات دیروز داشت. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت نارنجستان با جابه‌جایی 20 هزار و 260 برگه داشت. همچنین در این بازار اوراق مشارکت مسکن مهر با خرید و فروش 19 هزار و 770 برگه و اوراق اجاره امید با جابه‌جایی 16 هزار و 560 برگه معاملات پرحجمی داشتند.
عرضه بلوکی بالاست
در همین حال معاون نظارت و عملیات فرابورس از عرضه بلوکی سهام بالاست در این بازار خبر داد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی 67 درصد از سهام شرکت‌ مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن(بالاست) را یکشنبه 25دی به صورت بلوکی عرضه می‌کند.

حسن محمدتبار با اعلام این خبر افزود: تعداد سهام مورد عرضه مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن(بالاست)، 25 میلیون و 463 هزار و 130 سهم است که معادل 67 درصد از سهام این شرکت است ارزش پایه هر سهم آن معادل قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه (قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه 20 درصد به‌شرط آنکه از مبلغ 19 هزار و 703 ریال کمتر نباشد و ارزش کل آن بر اساس همین قیمت 501 میلیارد و 700 میلیون و 50 هزار و 390 ریال تعیین شده است.
محمدتبار افزود: عرضه به صورت یکجا و در بازار سوم فرابورس ایران به صورت نقد یا نقد و اقساط است. حداقل پیش پرداخت نقدی 30 درصد تعیین شده است و مابقی به صورت اقساط است که دوره بازپرداخت آن 3 ساله است. نرخ سود فروش اقساطی نیز 12درصد با فواصل زمانی شش ماهه اعلام شده است.
احتمال تغییر در زمان عرضه هما
از سوی دیگر مدیر‌عامل شرکت فرابورس با بیان اینکه متقاضیان خریداری سهام هما تا روز یکشنبه11 دی فرصت داشتند تا درخواست خود را به سازمان خصوصی سازی برای تایید صلاحیت اعلام کنند، گفت: با توجه به اینکه هنوز عرضه این سهم انجام نشده است، صلاحیت خریداران همچنان در دست بررسی است و اگر خریداری مراجعه کند، سازمان خصوصی‌سازی تایید صلاحیت آن را انجام می دهد.
مصطفی امیدقایمی در ادامه افزود: عرضه هما قرار است از تاریخ 26 دی ماه در فرابورس آغاز شود و در صورتی که تایید صلاحیت متقاضیان طول بکشد، زمان عرضه تغییر می‌کند.
مدیرعامل فرابورس از تعداد متقاضیان خرید هما اظهار بی‌اطلاعی کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 305
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران