پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3420 تاریخ : 1390/10/07-00:00:00
,8,
دولت تنها فروشنده برق در بورس انرژی نباشد

دولت تنها فروشنده برق در بورس انرژی نباشد

نزدیک شدن به زمان پذیره‌نویسی بورس انرژی و ورود به مرحله‌ای جدی برای راه‌اندازی آن با واکنش‌هایی همراه بوده که عمدتا نظرات مثبت مسوولان را در بر داشته است؛ از این رو عضو

 به گزارش روز چهارشنبه بانک و صنعت ،محمدرضا پورابراهیمی، ‌رییس هیات‌مدیره بورس کالای ایران درخصوص راه‌اندازی بورس انرژی و نقش بخش خصوصی دراین بورس به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: آنچه مسلم است پس از راه‌اندازی بورس انرژی که قرار است با محوریت بورس برق آغاز به کار کند، دولت تنها فروشنده برق نخواهد بود.
وی افزود: هرچند تاکنون دولت به عنوان تنها تولیدکننده برق بوده است، اما در طول سالیان اخیر شرکت‌های متعدد بخش خصوصی باهدف فروش برق نسبت به تولید آن اقدام کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به شرکت‌های گروه تانیر اشاره کرد که توانسته این برق را به جهت فروش و تامین نیاز برق کشور تولید کند.

به گفته وی درحال حاضر نیروگاه‌های بخش خصوصی در حال فعالیت هستند که مطمینا به عنوان عرضه‌کننده وارد بورس برق خواهد شد و همین امر نقطه قوت کار خواهد بود، همچنین چند نیروگاه که در اختیار دولت بوده به بخش خصوصی واگذار شده است که از این میان می‌توان به نیروگاه بینالود، قم و... اشاره کرد.
عضو شورای عالی بورس با اشاره به واگذاری‌های صورت گرفته پیرامون اصل 44 قانون اساسی گفت: با توجه به نیروگاه‌های واگذار شده پیرو اصل 44 این نکته نیز قابل توجه خواهد بود که متولیان این نیروگاه‌ها هم از جمله خریداران برق خواهند بود.
وی در زمینه مزایای راه‌اندازی بورس برق تصریح کرد: شفافیت، پوشش ریسک، کشف قیمت، کاهش هزینه‌های مبادله، ضرورت پیوستن به بازارهای جهانی برق و افزایش رقابت و از همه مهم‌تر نقش‌آفرینی بخش خصوصی از جمله مزایای راه‌اندازی بورس برق خواهد بود.
بورس انرژی صادرات برق را هموار می‌کند
در همین حال عضو کمیسیون انرژی مجلس، راه‌اندازی بورس برق را عاملی در جهت بسترسازی برای تقویت صادرات برق به کشورهای همسایه برشمرد. غلامعلی میگلی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص راه‌اندازی بورس انرژی با محوریت برق گفت: آنچه مسلم است طبق برنامه پنجم توسعه، مجلس این تکلیف را برای دولت لحاظ کرده تا نسبت به انعقاد قراردادهای بلندمدت خرید تضمینی برق تولیدی از منابع انرژی‌های نو و انرژی‌های پاک با اولویت خرید از بخش‌های خصوصی و تعاونی اقدام کند و تاکنون با توجه به فعالیت گسترده بخش خصوصی این مساله انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به این مساله که بخش خصوصی به لحاظ توانایی‌هایی که دارد موفق تر از بخش دولتی وارد عمل شده واین مساله اثبات شده است، گفت: در حال حاضر با فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی که توانسته‌اند برق را به منظور فروش تولید کنند، میزان تولید برق در کشور مازاد بر نیاز داخل کشور است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بدون شک راه‌اندازی بورس انرژی در راستای سایر قوانین تدوین شده و به پررنگ‌تر شدن حضور بخش خصوصی کمک می‌کند و این نهاد با حضور این بخش خصوصی رونق می‌گیرد.
وی افزود: قدرت و توان بخش خصوصی که اکنون درحال فعالیت هستند به حدی است که می‌توان برنامه‌ریزی برای صادرات برق به سایر کشورهای همسایه را فراهم کرد.
میگلی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به مفاد قانون، دولت از جمله وزارت نیرو باید با استفاده از منابع حاصل از فروش نیروگاه‌های موجود یا در دست اجرا، با رعایت قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل44 نسبت به پرداخت یارانه خرید برق از تولیدکنندگان پراکنده برق با مقیاس کوچک اقدام کند.

وی افزود: دولت باید نسبت به ارتقای ظرفیت‌های تولید برق مشترکان از طریق عقد قراردادهای بلندمدت اقدام کند و به نظر می‌رسد تاکنون این مساله عملیاتی شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 168
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران