پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 333 تاریخ : 1390/03/23-00:00:00
,8,
نخستین صدرنشینی بورس تهران

نخستین صدرنشینی بورس تهران

79 درصدی شاخص کل، توانست صدرنشین بورس‌های عضو فدراسیون جهانی شود؛ این صدرنشینی در شرایطی حاصل شد که بورس تهران، طی ماه‌های قبل زیر سایه بورس کلمبو قرار داشت؛ اما طی سال‌جاری شمسی توانست با جهش شاخص در

بورس تهران در پایان پنجمین‌ماه سال 2011 میلادی با ثبت رشد

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت، اما کسب رتبه نخست بورس تهران در شرایطی حاصل شد که این بورس در سایر متغیرهای عملکردی از جمله رشد ارزش معاملات و درصد گردش سهام نتوانست این صدرنشینی را تکرار کند. یکی از انتقادهای کارشناسان به عملکرد بورس تهران طی سال‌های اخیر این بوده که این بورس به دلیل مکانیزم‌ها و محدودیت‌های معاملاتی، هر چند در دوره‌هایی توانسته رشدهای خیره‌کننده‌ای ثبت کند؛ اما این رشد به دلیل پایین بودن درصد سهام شناور آزاد و ناچیز بودن درصد گردش سهام از پشتوانه و عمق لازم برخوردار نبوده است.

در همین حال، روند بورس تهران طی دو ماه اخیر پس از بازدهی چشمگیر فروردین‌ماه، با ثبت کاهش یک درصدی پایان اردیبهشت‌ماه و افت 4 درصدی خردادماه (تا پایان روز گذشته) تا حد زیادی تغییر کرده است. حال باید در انتظار تیرماه بود و دید آیا این بورس می‌تواند به کمک مجامع شرکت‌ها، روزهای طلایی خود را تکرار کند؟

در پایان پنجمین ماه سال 2011 رخ داد
بورس تهران صدرنشین «فدراسیون جهانی» شد

بورس تهران در تازه‌ترین آمار منتشره از سوی فدراسیون جهانی از نظر رشد شاخص رتبه نخست را به خود اختصاص داد.
فدراسیون جهانی، عملکرد ماه می 58 بورس بین‌المللی را منتشر کرد که بورس تهران ماه گذشته موفق شد از رشد 79 درصدی نسبت به ماه می سال گذشته برخوردار باشد.
براین اساس میزان رشد شاخص بورس تهران در ماه گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد. در این میان بورس‌های کلمبو با 75 درصد و لیما با 49 درصد افزایش میزان شاخص طی ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بودند که موجب شد این دو بورس رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دهد.
این در حالی است که تغییر شاخص بورس تهران در ماه می نسبت به ماه قبل از آن، منفی 8 دهم درصد بود.در انتهای این آمار نیز شاخص بورس‌های آتن، مصر و قبرس قرار دارند که به ترتیب در مقایسه با ماه می سال گذشته میلادی کاهش 6/15 درصد، 7/15 درصد و 3/31 درصدی را کسب کردند.
بنابر آمار فدراسیون جهانی، بورس تهران در ماه گذشته میلادی از نظر رشد ارزش بازار رتبه پنجم را در میان 50 بورس مورد بررسی کسب کرده است. ارزش بازار بورس تهران در ماه گذشته میلادی با 55 درصد افزایش به مبلغ 116 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که پنجمین رشد ارزش بازار در مقایسه با ماه می سال قبل بود. در این‌ بازه زمانی ارزش بورس کلمبو با 89 درصد افزایش ارزش بازار توانست بیشترین میزان رشد ارزش بازار را به خود اختصاص دهد. همچنین بورس‌های اسلو، فیلیپین و تایلند به ترتیب با 76 درصد، 67 درصد و 55 درصد به ترتیب رتبه‌های دوم، سوم و چهارم را از نظر رشد ارزش بازار طی ماه گذشته به خود اختصاص دادند.
این در حالی است که بورس برمودا با از دست دادن 17 درصد از ارزش بازار خود طی ماه گذشته میلادی در مقایسه با ماه می سال قبل در انتهای آمار ارزش بازار فدراسیون جهانی قرار گرفت.در ادامه این گزارش فدراسیون جهانی آماری از عملکرد بورس‌ها در خصوص تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های مختلف منتشر کرده که بورس تهران در دوره یک ماهه منتهی به ماه می جایگاه 23 را از نظر میزان شرکت‌های پذیرفته شده به خود اختصاص داده است. بورس بمبئی رتبه اول و مالت در این فهرست رتبه آخر را کسب کرد.


جایگاه پانزدهم ارزش معاملات

نکته قابل توجه در آمار فدراسیون جهانی مربوط به ارزش معاملات 51 بورس مورد بررسی است. جایی که بورس تهران با وجود کسب رتبه نخست از نظر رشد شاخص طی ماه گذشته، از نظر رشد ارزش معاملات طی 5 ماه نخست سال 2011 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، نتوانست رتبه‌ای بهتر از 15 را به خود اختصاص دهد.
ارزش معاملات بورس تهران در 5 ماه نخست سال 2011 میلادی با 19 درصد افزایش روبه‌رو بود که جایگاه پانزدهم را برای آن به همراه داشت.
براین اساس بورس تهران نتوانست از نظر رشد ارزش معاملات متناسب با رشد شاخص حرکت کند. این در حالی است که طی 5 ماه نخست سال 2011 میلادی، بورس لیما با 191 درصد افزایش ارزش معاملات، رتبه اول را کسب کرد.
همچنین بورس کلمبو با 6/85 درصد جایگاه دوم و تایلند نیز با 61 درصد افزایش در جایگاه سوم قرار گرفت.
در انتهای این فهرست نیز بورس مصر با 62 درصد کاهش ارزش معاملات در مقایسه با 5 ماهه سال گذشته میلادی و بورس برمودا با کاهش 4/77 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل قرار گرفته‌اند.
سهام شناور آزاد؛ پاشنه آشیل بورس
بخش دیگر گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها به بررسی عملکرد بورس‌ها از نظر درصد گردش سهام پرداخته است. از این منظر بورس تهران رتبه 35 را کسب کرده است. درصد گردش سهام در بورس تهران به دلیل پایین بودن سهام شناور آزاد و نقدشوندگی پایین‌تر از سایر بورس‌ها رتبه 35 را در میان درصد گردش سهام به خود اختصاص داده است. این میزان در بورس تهران معادل 17 درصد بوده است.
بورس «شنزن» با میزان 206 درصد گردش سهام، استانبول با 167 درصد گردش سهام و بورس کره با 156 درصد گردش سهام در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند و بورس‌های مالت و لوگزامبورک نیز از نظر درصد گردش سهام با داشتن 1/1 درصد و 1/0 درصد در انتهای این فهرست قرار گرفته‌اند
.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 346
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران