پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3245 تاریخ : 1390/09/23-00:00:00
,8,
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی تغییر کرد

بعد از 6 سال و به دلیل نزدیک شدن به زمان بازنشستگی؛

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی تغییر کرد

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی که با انتقاداتی روبرو بود بعد از 6 سال تغییر کرد و معاون عملیات این شرکت مهم جانشین وی شد،در عین حال حاجی نوروزی تا قبل از بازنشستگی به عن

 

به گزارش روز چهارشنبه بانک و صنعت ،مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درحالی با انتقادات عدیده پنهان و آشکار از سوی فعالان بازار سرمایه خصوصا  " کارگزاران روبرو بود که بعد از 6 سال ( سه دوره دو ساله) تغییر کرد  .
براساس این گزارش، طبق تصمیم هیئت مدیره این شرکت، حامد سلطانی نژاد که پیش از این به مدت دو سال معاون عملیات سپرده گذاری بود جانشین علیرضا حاجی نوروزی شد. حاجی نوروزی هم به عنوان قائم مقام شرکت و عضو موظف هیئت مدیره منصوب شد.
سلطانی نژاد با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دارای سوابقی چون عضو هیئت داوری بازار اوراق بهادار در سه دوره ،مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، مدیر تالارهای منطقه‌ای بورس کرج و کرمان و عضو هیئت مدیره چندین شرکت است.

*
دلیل تغییر مدیرعامل از زیان حاجی نوروزی
براساس این گزارش ، حاجی نوروزی در گفت وگو با فارس این جابجایی را تایید کرد و گفت: بعد از حدود 29 سال فعالیت،تصمیم گرفته ام آرام آرام بازنشسته شوم.
وی ادامه داد: بنابراین در حالی فعلا" به عنوان قائم مقام شرکت و عضو موظف هیئت مدیره فعالیت خواهم کرد که پیگیر امور بازنشستگی ام هستم.
وی در برابر این سئوال که آیا انتقادات فعالان بازار سرمایه خصوصا" کارگزاران دراین جابجایی نقشی داشته یا خیر؟ پاسخ داد: تاکنون کسی انتقادی به خود من منعکس نکرده تا مشخص شود توانایی دفاع را دارم یا ندارم.
 
*
کارگزاران چه انتقاداتی داشتند؟
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یکی از ارکان بازار سرمایه کشور است که از دی ماه 84 تاسیس شده و مسئول ثبت و نگهداری انتقال و مالکیت اوراق بهادار، صدور کد سهامداری و دیگر وظایف است. این شرکت در کنار شرکت مدیریت فناوری بورس تهران باید نقش بسزایی در توسعه بازار سرمایه باید ایفا کند اما این دو شرکت هر چند وظایف تعریف شده خود را انجام داده و می دهند ولی با انتقاداتی از سوی کارگزاران، سرمایه‌گذاران و حتی برخی مسئولان میانی بازار سرمایه مواجه بوده‌اند که آخرین نمونه آن گلایه تعدادی از کارگزاران بورس در گردهمایی 26 مهر 90 کانون کارگزاران بود که در خبرگزاری فارس هم منتشر شد.
در این جلسه چند کارگزار نسبت به عملکرد مدیریت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقاداتی را در مواردی مانند طولانی بودن فرآیند صدور کد سهامداری، سخت‌گیری در دریافت همه مدارک شناسایی، وجود نظام بوروکراسی و زمان بر بودن سپرده‌گذاری سهام و وثیقه‌گذاری مطرح کردند که در مقابل این موارد سیدعلی حسینی معاون نظارت بر بورس‌ها هم به درستی پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای اختصاصی با مدیران سپرده گذاری مرکزی برای حل مشکلات موجود را مطرح کرد که با استقبال روبرو شد،اما در حالی چنین جلسه ایی برگزار نشد که بالاخره مدیرعامل آن تغییر کرد.

*
ادامه انتقادات به دلیل سهام ممتاز سازمان بورس
به هر رو در شرایطی مجمع فوق‌العاده سپرده‌گذاری مرکزی با هدف انتخاب اعضا هیئت مدیره در 7 آبان ماه برگزار شد که سازمان بورس بعد از بروز انتقاداتی در مورد تملک بیش از 5 درصد سهام سپرده‌گذاری مرکزی و دارا بودن حدود 27 درصد سهام آن، خرداد سال گذشته اقدام به واگذاری حدود 20 درصد سهام کرد تا از فشار انتقادات بکاهد و ماده 55 قانون بازار اوراق بهادار را هم رعایت کند،اما این فروش هم مانع از تداوم انتقادات نشده است چرا که این سازمان به دلیل برخوردار بودن از سهام ممتاز همچنان سه عضو هیئت مدیره آن را به دست گرفته و مانع از حضور شرکت‌های بورس اوراق بهادار، فرا بورس و بورس کالا در مدیریت آن شده است.

از طرف دیگر معلوم نیست اعضا معرفی شده از سوی سازمان بورس برای حضور در هیئت مدیره سپرده‌گذاری دارای چه تخصص و تجربه‌ای در امور مرتبط هستند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران