پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3064 تاریخ : 1390/09/08-00:00:00
,8,
مشارکت بخش خصوصی و تثبیت ارز ۲ شرط اساسی موفقیت اوراق سلف نفتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تشریح کرد:

مشارکت بخش خصوصی و تثبیت ارز ۲ شرط اساسی موفقیت اوراق سلف نفتی

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌‌های نفت، گاز، پتروشیمی با بیان اینکه خریداران اوراق نفتی باید بر اساس کف قیمتی که در نظر گرفته می‌شود تصمیم‌گیری کنند، عوامل موثردر موف

 

به گزارش روز سه شنبه بانک و صنعت ،حسن خسروجردی در خصوص اوراق سلف نفتی اظهار داشت: پیش از این دولت و مجموعه‌های دولتی اوراق قرضه که با اوراق سلف نفتی شباهت دارد را منتشر کرده‌اند، ولی اینکه آیا در مورد نفت که یک کار نو است می تواند جواب دهد یا خیر، باید جزئیات بیشتری از دستورالعمل اجرایی آن منتشر شود  .
وی با اشاره به اینکه باید دید سود‌هایی که در نظر گرفته‌اند در حدی هست که مردم تمایل به آن داشته باشند، گفت: یکی از مسائل مهم در این اوراق سرنوشت نرخ ارز است. با توجه به ضرورت تثبیت نرخ ارز در بخش تولید و صنایع ملی، عدم ثبات ارز ضربه بسیار سنگینی می زند  .
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: بانک مرکزی اعلام کرد که می‌خواهد نرخ ارز را ثابت نگه دارد. در این میان ممکن است تحلیل برخی از دریافت‌کنندگان اوراق این باشد که نمی‌توانند ارز را ثابت نگه دارند بنابراین این نرخ را پذیرفته و استقبال می‌کنند،اما برخی چنین اطمینانی ندارند و در نتیجه استقبال کم می‌شود.
خسروجردی درباره وضعیت ارواق نفتی فروخته شده گفت: یکی از مسائل مورد نظر این است که وقتی مردم اوراق را خریداری می‌کنند، نیازی به تحویل نفت ندارند، بنابراین پیش از زمان سررسید بخش خصوصی این اوراق جمع آوری و نفت را تحویل می‌گیرد. نکته اینجا است که جمع آوری این اوراق برای کار نسبتاً سختی است.
وی ادامه داد:‌ اگر بخش خصوصی نتوانداین اوراق را جمع آوری کند، دولت این کار را انجام می‌دهد. وقتی این اتفاق بیفتد باید دید در زمان سررسید هنوز اختیارات نفت با توجه اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی در دست دولت است یا خیر. همچنین، ممکن است دولت به بهانه فروش این اورق قصد داشته باشد همچنان مسئولیت بخش نفت را در دست داشته باشد، یا اینکه فقط اوراق فروخته شده را دست خود نگه ‌دارد و مابقی را واگذار می‌کند

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه مسائلی که مطرح شد همه به سیاست دولت بستگی دارد، خاطر نشان کرد: این احتمال را می‌دهم که انتشار اوراق نفتی بهانه‌‌ای باشد که بخش نفت به بخش خصوصی واگذار نشود و به دلیل تعهدات موجود در دست دولت بماند، ولی برای بهتر قضاوت کردن باید جزئیات بیشتری از این طرح مشخص شود.
این مقام مسئول بیان کرد: تشخیص اینکه  این طرح موفق می‌شود یا خیر کار مشکلی است، زیرا بستگی به فضایی دارد که قبل از ابلاغ دستورالعمل اجرایی اوراق، در ذهن مردم به وجود می‌آید. باید تا زمان انتشار ارواق نفتی تصمیمات اقتصادی قوی‌تر برای تثبیت نرخ ارز اتخاذ شود. همچنین اگر در میزان سود پیشنهادی این اوراق را تغییر دهند، موفقیت طرح بیشتر می‌شود.
وی در خصوص در نظر گرفتن کف سود برای این اوراق گفت: بر اساس نرخ‌هایی که در حال حاضر مطرح شده، سود این اوراق ۸ درصد خواهد بود و نرخ تضمین نیز تا پایان سررسیددر نظر گرفته شده است.

این نرخ تضمین، کف قیمتی است که در نظر گرفته شده تا اگر حتی نفت افت کرد شرکت ملی نفت به همان قیمت کف از مردم اوراق را خریداری کند و در صورت افزایش قیمت نیز مابه‌التفاوت آن را شرکت ملی نفت پرداخت می‌کند.
خسروجردی اعلام کرد: این مسائلی که گفته شد نوعی تحلیل است که برای مثال ۴ سال آینده نفت به ۱۶۰ دلار می‌رسد،بنابراین هر کس در ابتدا باید به میزان نرخ کفی که در نظر گرفته شده توجه کند و اگر این کف قیمتی را قبول داشت اقدام به خرید کند، بنابراین نرخ کفی که در نظر گرفته می شود در موفقیت طرح بسیار مهم است،البته شرکت ملی نفت ایران می‌تواند اگر در روزهای اولیه استقبال کم بود، در نرخ کف تجدید نظر کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر سود بیشتری نسبت به کف قیمتی اعلام شده بدست آمد این میزان از آن سرمایه‌گذار است، گفت: بعید است سقف سود برای اوراق در نظر گرفته شود، اما همه این مسائل پس از تصویب دستورالعمل اجرایی مشخص می‌شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص فرهنگ و زیر ساخت لازم برای انتشار این اوراق نیز گفت: ‌قبلا چنین اوراقی منتشر شده و موفق بوده اما بخش خصوصی خیلی به این بخش وارد نشده است. در حال حاضر دولت برای تأمین مالی پروژه‌ها قرار است این اوراق را منتشر کند ولی باز بخش خصوصی وارد نشده و دلیل ان نیز این است که دولت از آنها حمایت نکرده یا مورد اعتماد نبوده است. مگر اینکه طرح مشترک دولت و بخش خصوصی باشد که وارد عمل شده باشد.
خسروجردی تصریح کرد: نکته اینجا است آیا این طرح در مورد نفت نیز موفق است یا خیر. این کار به صورت کلی برای جذب سرمایه خوب است، ولی نکته‌ای که وجود دارد حضور بخش خصوصی در این زمینه است . همچنین نرخ کف سود یا همان نرخ تضمین در اطمینان سرمایه‌گذار نقش مؤثری دارد.
وی درباره چگونگی پرداخت پول این اوراق افزود: ممکن است طرح را به گونه‌ای پیش بینی کرده باشند که به مرور پول طی یک سال دریافت کنند ولی این به سیاست آنها بستگی دارد. اگر استقبال کم بود دولت می‌تواند اوراق را طی یک سال در چند قسط پرداخت کند و شانس و موفقیت سرمایه‌گذار و طرح ببیشتر می‌شود.
به گفته خسورجردی، سرمایه گذار به این کار به عنوان یک پس‌انداز نگاه می‌کند و به مرور مابقی را پرداخت می‌کند البته این مسائل پیشنهاد است و می‌تواند در موفقیت طرح موثر باشد.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از نگرانی‌هایی که در خانواده‌ها نسبت به نقدینگی ریالی وجود دارد، تورم و کاهش ارزش ریالی پولشان است،بنابراین به سمت خرید سکه و دلار روی آوردند در حالی که این کار غلط است زیر دلار ارزش ریالی واقعی روز خود را نداشته و باید پایین‌تر باشد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه افزود: به دلیل اینکه درآمد ایران دلاری است علاقه‌ای ندارم ارزش آن کاهش ریالی پیدا کند، زیرا هزینه‌ها ریالی است،اما واقعیت این است که هجوم خانواده‌ها به سمت دلار یک خطر است و می‌توان گفت سونامی اقتصاد غرب هنوز در راه است و ممکن است یک ضربه سنگین به افرادی که وارد بازار دلار شده‌اند وارد شود، حال ممکن است این سونامی ۲ ماه یا ۶ ماه یا یک سال دیگر باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در زمینه ارز این است که دلار بی‌پشتوانه در حال چاپ بوده و در منطقه خاورمیانه توزیع می‌شود، افزود: اگر خانواده‌ها این دلار را بخرند، به دلار بدون پشتوانه که در منطقه توزیع می‌شود کمک می‌کنند و پول خود را بیشتر تخریب می‌کنیم.
ارزش‌گذاری نسبت به دلار تنها یک مزیت دارد اینکه هر اتفاقی هم بیفتد بخش محتوایی ارزش آن نسبت به ریال سرجای خود است و نگرانی که برخی از سپردن پول در بانک‌ها به دلیل کاهش ارزش پولشان دارند، معنا پیدا نمی‌کند و ارزش محتوایی آن بیشتر می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه اگر پول اوراق را به صورت اقساط دریافت شود موفقیت بیشتری می‌شود، تصریح کرد: البته پول اوراق فقط باید زمانی اقساط گرفته شود که خود پروژه به صورت مرحله‌ای ساخته شود. در حالی که در اوراق سلف، پول جلوتر پرداخت می‌شود.
خسرو جردی در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این اوراق نفتی گفت: ممکن است به دلیل مسائل استراتژیک توجیه این باشد که این اوراق در داخل فروخته شود ولی مشخص نیست همچنین، ممکن است از نظر اقتصادی سرویس‌هایی ارائه شود که بهتر باشد به  به شهروندان داخل بفروشند.
این مقام مسئول بیان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی‌ خرید نفت دارند ولی پول آنها به بخش نفت برنمی‌گردد، اما همچنان تأکید می‌کنم که همه این جزئیات در دستوالعمل اجرایی مشخص می‌شود. امیدواریم که این نوع فروش باعث کنار گذاشته شدن بخش خصوصی و عرضه آن در بورس نشود.


*
شرایط خریداران برای فروش نقدی نفت شدنی است
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز پتروشیمی در پاسخ به این سوال که وضعیت عرضه نقدی نفت در بورس به کجا می‌رسد، خاطر نشان کرد: دستوالعملی که تهیه شده بود هنوز به صورت دستوری ابلاغ نشده است،اما همان طور که کفته شد در این دستوالعمل اعلام کردیم که باید حجم عرضه شده در بورس باید به اندازه یک کشتی باشد، همچنین، به هر شکلی که خریداران خارج از بورس نفت را می‌خرند به خریدار داخلی نیز فروخته شود و در نحوه پرداخت نیز دست خریدار باز باشد.
وی ادامه داد: برخی اعلام می‌کنند که بخش خصوصی می‌خواهد نفت را ارزان بخرند ولی اصلاً درست نیست ما نفت را ارزان نمی‌خواهیم و حتی معتقدیم اگر در بورس عرضه شود گران‌تر هم می‌توان فروخت. اگر اراده عرضه نقدی نفت در بورس باشد شرایطی که گفته شد نشدنی و توقع بی‌جا نیست.
وی با تأکید بر اینکه ما معتقد به شرایط برابر هستیم گفت: در فرآورده‌ها نیز معتقدیم گران‌تر می‌توان فروخت و برای اثبات آن معتقدیم تنها ۶ ماه ۱۰ درصد محصولات را آزمایشی عرضه کنند و اگر موفق نبود روش خود را ادامه دهند.
خسروجردی تاکید کرد:ما نمی‌گوییم بورس بهترین است، ضعف‌هایی هم دارد اما مزایای آن بیشتر از معایت آن است. زیرا رانت، زدوبندها و پنهانکاری‌ها از بین می‌رود و برس محلی است برای کشف قیمت. در خارج از بورس هر قیمتی گذاشته شود یکی می‌‌گوید زیاد است یکی کم ولی در بورس قیمت‌ واقعی کالا کشف می‌شود.
خسروجردی در پایان گفت: برخی مسائلی را مطرح می‌کنند که خریدارن بورس و بخش خصوصی ممکن ست نفت خریداری شده را ارزان‌تر بفروشند ولی این گونه نیست. بنابراین ما معتقدیم اگر رودررو صحبت شود اثبات می‌کنیم که ضرری در آن نیست و منافع زیادی دارد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 284
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران