پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306 تاریخ : 1390/03/22-00:00:00
,8,
بازارها در انتظار افول!

بازارها در انتظار افول!

در پایان معاملات هفته شاخص‌های مالی در تمام بازارهای جهان برای پنجمین هفته پی در پی کاهش یافتند. در حال حاضر نگرانی عمیق سرمایه‌گذاران از کاهش رشد اقتصاد جهان نوعی انت

 

در همین حال ارزش یورو در برابر دلار بیش از یک درصد کاهش یافت زیرا وضعیت مالی یونان برای مدتی بیش از حد طولانی وخیم باقی مانده است و بر سر نحوه حل آن اختلاف نظرهایی بین آلمان و مقامات اتحادیه اروپا وجود دارد. این احتمال وجود دارد که وضعیت بد یونان در ایرلند و پرتغال نیز که کمک مالی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول دربافت کرده‌اند، مشاهده شود. از سوی دیگر ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا در سخنان روز پنجشنبه خود گفت موضوع افزایش نرخ‌های بهره بانکی را ماه آینده بررسی خواهیم کرد در حالیکه تحلیلگران انتظار داشتند وی با قاطعیت اعلام کند در آینده نزدیک این نرخ‌ها بالا برده خواهند شد  .

هراس از افول قابل‌ملاحظه رشد اقتصاد جهان پس از آنکه اعلام شد در ماه مه صادرات چین کاهش یافته است، شدت پیدا کرد. از سوی دیگر خبرهایی هم که از وضعیت اقتصاد آمریکا منتشر شده بسیار ناامیدکننده بوده است. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند وضعیت بد کنونی اقتصاد ایالات متحده بزودی از میان خواهد رفت، اما سرمایه‌گذاران اطمینان لازم را نسبت به آینده ندارند زیرا بارها امیدهایی داده شده اما تحقق نیافته است. بدین ترتیب شرایط کنونی در آسیا، اروپا و آمریکا رضایت بخش نیست  .

روز جمعه شاخص  MSCI سهام جهان 1.5 درصد کاهش یافت. در شش هفته اخیر این شاخص 7 درصد افول کرده است و تمام رشدی که از ابتدای سال جاری تاکنون داشته از میان رفته است. در ایالات متحده شاخص متوسط صنعتی داو جونز برای نخستین بار از اواسط ماه مارس به زیر 12 هزار واحد رسیده است. در اروپا نیز شاخص‌ها کاهش یافته‌اند. دلیل کاهش ارزش یورو این است که پنجشنبه گذشته بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی خود از نرخ تورم در سال 2012 را تغییر نداد و نرخ‌های بهره را نیز در حد 1.25 درصد حفظ کرد. این بدان معناست که سرعت رشد نرخ‌های بهره در بلوک یورو کندتر از حدی است که قبلا تصور می‌شد.

در حقیقت سرمایه‌گذاران نشانه‌های گوناگون و متناقضی از نحوه کمک به یونان مشاهده می‌کنند. مهمترین موضوع این است که هنوز اتفاق نظری بین اعضاء قدرتمند بلوک یورو حاصل نشده است. ابهام در باره آینده بیش از هر عامل دیگری سبب نگرانی سرمایه‌گذاران می‌شود و اکنون ابهامی عمیق در باره وضعیت آینده در اروپا، آسیا و آمریکا وجود دارد. بنابراین تعجبی ندارد که شاخص‌ها کاهش یافته‌اند. کارشناسان می‌گویند اگر رفتاری که سرمایه‌گذاران در گذشته در چنین مواقعی نشان داده‌اند بار دیگر مشاهده شود روند کاهش شاخص‌های مالی ادامه خواهد یافت.

سال گذشته سرمایه‌گذاران در واکنش به بحران بدهی‌های دولتی در برخی کشورهای عضو بلوک یورو، وضعیت بد اقتصادی در آمریکا و نگرانی از شرایط اقتصاد جهان رفتاری از خود نشان دادند که سبب شد شاخص داو جونز 14 درصد کاهش یابد. در آن زمان بانک مرکزی آمریکا به خرید اوراق قرضه دولت اقدام کرد و نگرانی‌ها از میان رفت. اما در چند هفته اخیر این شاخص بسیار کمتر کاهش یافته زیرا سرمایه‌گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا بار دیگر وارد میدان خواهد شد. اما بن برنانکی رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان اخیر خود  به وجود طرحی جدید در این زمینه اشاره‌ای نکرد. با باور کارشناسان اگر ثابت شود این امید اشتباه بوده است میزان افول شاخص‌های مالی بسیار زیاد خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 274
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران