پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3035 تاریخ : 1390/09/07-00:00:00
,8,
فروشندگان سهام پشیمان می‌شوند

پیش‌بینی مدیرعامل بورس:

فروشندگان سهام پشیمان می‌شوند

در حالی که بازار سرمایه کشور در چهار روز کاری گذشته بیش از 5/4 درصد افت میانگین قیمت سهام را تجربه کرده است، مدیرعامل بورس تهران در اظهارنظری کاملا متفاوت با جو بازار، عر

 

به گزارش روز دوشنبه بانک و صنعت ،قالیباف اصل معتقد است هیچ عامل مشخصی که سودآوری شرکت‌ها را تهدید کند، ایجاد نشده و معامله‌گران تحت‌تاثیر اخبار پیرامونی و جو روانی منفی به فروش سهام روی آورده‌اند. بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه پیش‌بینی کرده عدم‌تعادل فعلی از بورس تهران رخت بربندد و روزهای پرسود تالار شیشه‌ای بار دیگر کام سرمایه‌گذاران صبور را شیرین کند.

 

پیش‌بینی مدیرعامل بورس تهران
فروشندگان امروز پشیمان خواهند شد
در پی سقوط بازدهی بورس تهران از آغاز سال به سطح 3/3 درصد در روز گذشته و افت 411 واحدی شاخص که نزول دماسنج بورس به ارتفاع پست 24 هزار واحدی را در پی داشت، مدیرعامل بورس تهران آخرین وضعیت بازار سهام را تشریح کرد.
دکتر حسن قالیباف‌اصل رخدادهای چند روز گذشته در بورس تهران را ناشی از حاکم شدن شرایط منفی دانست و گفت: دلیل منطقی برای این جو روانی منفی وجود ندارد، چراکه اتفاق مهم و تاثیرگذاری که بتوان اثر آن را دقیقا به روی سودآوری صنایع و شرکت‌ها بررسی کرد روی نداده است. از سوی دیگر، متغیرهایی که در عملکردهای شش ماهه و حتی این روزها بر سودآوری شرکت‌ها موثر است، تماما دارای ماهیت مثبت هستند.
مقام اجرایی بازار در برابر این سوال که آیا تحریم‌های اخیر را اتفاق مهم و تاثیرگذاری بر بورس می‌داند، گفت: گرچه اخیرا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شد، اما سوال من از معامله‌گران این است که آیا تاثیر این تحریم‌ها را بر روی شرکت‌های بورسی و سودآوری آنها تحلیل کرده‌اند و یا صرفا به دلیل جو روانی تحریم اقدام به فروش سهام می‌کنند؟

به طور قطع جواب این سوال منفی است و تنها دلیل این اتفاقات جو روانی است، چراکه اساسا بازار تحلیلی از اثرگذاری مستقیم این رخداد بر شرکت‌ها ندارد.
وی با بیان اینکه روحیه «دنباله‌رویی» در بازار حکمفرما شده است، گفت: در شرایطی که سهام بسیاری از شرکت‌های پذیرفته در بورس به کف قیمتی و در برخی موارد به نرخ‌های کمتر از تصور رسیده است، متاسفانه فشار فروش گروهی روی نمادها، موجب شده که عده زیادی هم دنباله‌رو یکدیگر باشند، در شرایطی که این رفتار فاقد تحلیل، مغایر روح بازار سرمایه و اصول فعالیت در بورس است.
وی در این باره توضیح داد: هرچه قدر متغیرهای پیرامونی وضعیت هشداردهنده‌ای داشته باشند، سهام شرکت‌ها در بورس به هر حال دارای ارزش ذاتی هستند که به قوت خود باقی است اما متاسفانه رفتار عجولانه برخی معامله‌گران در جو فعلی سبب شده تا فروش هیجانی سهام بر ذائقه خرید غلبه کند.
قالیباف‌اصل با اشاره به متعادل بودن نسبی بازار در روزهای گذشته گفت: طی چند روز گذشته هرچند شاخص بورس منفی بود، اما صف‌های فروش سنگینی در بازار وجود نداشت و معاملات روندی متعادل داشت. متاسفانه این روزها عده‌ای به وضعیت نامناسب بازار دامن می‌زنند و دائما می‌گویند که تحریم‌ها بورس را چنین و چنان می‌کند و این اخبار موجب شده تا روحیه منفی در معامله‌گران تشدید شود، اما تاکید می‌کنم که قیمت اکثر شرکت‌ها در بازار کنونی به کف رسیده و فروش سهام در نرخ‌های کنونی اصلا توجیه‌پذیر نیست؛ قالیباف پیش‌بینی کرد با بازگشت تعادل به بازار، سهامدارانی پشیمان خواهند بود که سهام خود را این روزها به قیمت‌های نازل و با زیان فراوان به فروش رسانده‌اند.

بنابراین، توصیه من به سرمایه‌گذاران این است که مراقب دارایی‌های خود در بورس باشند زیرا در هنگام بازگشت بازار، سهام دیگربا این قیمت‌ها در بورس قابل خرید نخواهد بود.
این مقام مسوول در بازار سرمایه با توجه به تعدیل مثبت‌های اخیر در سودآوری شرکت‌های بورسی گفت: در شرایطی که بیشتر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از نظر بنیادی وضعیت خوبی دارند و حتی در گزارشات 6 ماهه با پوشش‌های مناسب و تعدیل مثبت ظاهر شدند، اما بازار با واکنشی به این رخدادهای مثبت نشان نداد و حکم فرمایی این شرایط گویای این واقعیت است که شرکت‌ها به لحاظ بنیادی وضعیت خوبی دارند، ولی حساسیت سرمایه‌گذاران به اخبار مثبت اقتصادی کم شده است.
وی در برابر این سوال که چرا برگزاری جلسه حقوقی‌های بازار با وزیر اقتصاد برای حمایت از بازار نتیجه‌ای در پی نداشت؟ گفت: در این جلسه بر حمایت همه‌جانبه‌ از بازار تاکید شد و البته حقوقی‌ها هم حمایت‌هایی در بازار داشتند، اما به نظر می‌رسد در کنار حمایت‌های کنونی حقوقی‌ها بقیه معامله‌گران هم برای بازگشت تعادل به بازار باید رفتار عجولانه را کنار بگذارند و براساس رفتارهای منطقی و تحلیل نسبت به فعالیت در بازار سهام اقدام کنند.
مدیرعامل بورس تهران در برابر این سوال که چه تمهیداتی برای جلوگیری از نزول بیشتر بازار در نظر گرفته‌اید؟ گفت: سازمان بورس و شرکت بورس تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند، تا بازار سرمایه مورد حمایت قرار گیرد که از جمله این اقدامات می‌توان به ورود سازمان بورس به ماجرای سنگ‌آهنی‌ها و برگزاری نشست با حقوقی‌ها برای حمایت از بازار اشاره کرد، ولی این اقدامات هم حمایتی است و تنها بازیگران خود بازار هستند که جهت مثبت یا منفی بورس را تعیین می‌کنند و ما فقط در این شرایط می‌توانیم به معامله‌گران و جامعه سهامداری اعلام کنیم که اشتباه نکنید!
وی به رونق بازار فیوچرز سکه ظرف روزهای گذشته اشاره کرد و هشدار داد: هرچند در بازار آتی، سکه تیرماه به نزدیک 900 هزار تومان رسیده است و این موضوع ورود سرمایه‌گذاران جدید به آن بازار را رقم زده است، ولی در شرایطی که بازار آتی سکه تک‌محصولی است و ریسک‌های جدی بر آن مترتب است، از این رو به همه فعالان به ویژه سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و جدید توصیه می‌کنیم که با آگاهی کافی وارد بازار سکه شوند، چون این بازار شرایط خاص خود را دارد و ابزارهای کنترلی آن برای جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران به نسبت بورس بسیار کمتر است.

قالیباف‌اصل وضعیت بنیادی بازار سرمایه را مناسب توصیف کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه به روزهای رونق خود بازگردد، درست مثل زمانی که سودهای قابل توجه به سرمایه‌گذاران می‌داد و آن وقت افرادی پشیمان می‌شوند که در بازار کنونی فروشنده بوده‌اند.
وی در برابر این سوال که آیا برای پیش‌بینی خود دلیل قانع‌کننده‌ای هم دارد، گفت: بله، دلیل من این است هیچ اخبار منفی جدی از وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی منتشر نشده و به گوش هم نمی‌رسد. من به عنوان مقام اجرایی بازار اگر اوضاع شرکت‌ها مناسب نبود، وظیفه خود می‌دانستم که به طور شفاف اعلام کنم و ابائی هم از این شفاف‌سازی و با صراحت سخن گفتن نداشتم، اما در شرایط کنونی از سرمایه‌گذاران می‌خواهم که باور کنند سهام ارزنده‌ای در بازار وجود دارد و ریسکی نگران‌کننده بر شرکت‌های بورسی مترتب نیست و همه اتفاقات بد ناشی از جو روانی است و بس.
مقام اجرایی بورس تهران در پایان تمامی بازیگران بازار سرمایه را به آرامش و تامل در وضعیت اقتصادی شرکت‌های بورسی دعوت کرد و از سهام داران حقیقی خواست تا متناسب با واقعیات موجود و به دور از هیجان زدگی تصمیمات سرمایه گذاری خود را اتخاذ کنند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 278
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران