پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3028 تاریخ : 1390/09/06-00:00:00
,11,
هشدار بانک مسکن به وام گیر ندگان

هشدار بانک مسکن به وام گیر ندگان

تهران - خبر گزاری بانک وصنعت : رئیس اداره حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن شرایط تمدید بخشودگی جرایم در صورت تسویه مطالبات معوق تا پایان آذرماه، غیرقانونی بودن خرید و فروش امتیاز وام خرید مسکن به صورت و

به گزارش بانک و صنعت، اکبر خطیبی در خصوص تمدید بخشودگی جرایم مشتریان بانک مسکن در صورت تسویه مطالبات معوق تا پایان آذرماه جاری افزود: تمدید بخشودگی جرایم مطالبات معوق بانک مسکن طرحی بود که از 24 شهریور تا 24 آبان اجرا و شد اما تصمیم بر این شد تا یک ماه یعنی تا پایان آذرماه جاری این طرح مجددا تمدید شود. وی اضافه کرد: موضوع طرح این است که افرادی که به بانک مسکن بدهکار هستند در صورتی که تا پایان آذرماه به بانک مراجعه و معوقات خود را پرداخت کنند، بخشودگی 6 درصدی جریمه نیز شامل حال آنها خواهد شد.

*خریداران وام مسکن وکالتی بخوانند؛ وکالتی را تایید نمی کنیم

خطیبی در خصوص جزئیات این طرح گفت: بعضا افرادی هستند که به صورت وکالتی، امتیاز وام خرید مسکن را خریداری می‌کنند، این کار مورد تایید بانک مسکن نیست و تبعات منفی نیز در انتظار مشتری بانک خواهد بود. رئیس اداره حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن افزود: در این طرح پیش‌بینی شده است که اگر بستگان درجه یک یا اقوام معلاملاتی صورت دهند و مشمول وکالت نباشد نیز در این طرح که تا پایان آذرماه تمدید شده، می‌توانند بدهی معوق خود را پرداخت و از 10 درصد واریز مانده بدهی معاف شوند.
وی خاطرنشان کرد: دلیل تمدید طرح مزبور به خاطر درخواست شعب بانک مسکن بوده که بعد از دو ماه اجرا یک ماه دیگر یعنی تا پایان آذرماه این طرح تمدید شود.
خطیبی تصریح کرد:‌ اتفاقا در زمان اجرای طرح درخواست‌های قابل توجهی از معاملات که به صورت وکالتی صورت گرفته بود انجام شد و از فرصت استفاده شد و سند واحد مسکونی به نام خود فرد به ثبت رسید.

*شرایط ویژه‌ای ها‌ با اداره حقوقی بانک مسکن تماس بگیرند

خطیبی گفت: راجع به موضوع انتقال مانده بدهی ممکن است مصادیق خاصی باشد که در آن دیده نشده باشد، بنابراین از مردم می‌خواهیم اگر دارای شرایط ویژه هستند و نمی‌توانند به شعب مراجعه کند با اداره حقوقی بانک مسکن تماس بگیرند تا مشکل آنها بررسی و حل شود. رئیس اداره حقوقی و وصوع مطالبات بانک مسکن افزود: ‌به عنوان مثال اگر بحث فوت یا انحصار وراثت که با امتیاز وام مسکن مرتبط باشد پیش آید شاید شعب نتوانند آنها را راهنمایی کنند پس بهتر است این افراد با اداره حقوقی تماس بگیرند تا راهنمایی شوند.

*مطالبات بانک مسکن 18 هزار میلیارد ریال

خطیبی در خصوص مطالبات معوق بانک مسکن گفت: در حال حاضر مطالبات معوق بانک مسکن 18 هزار میلیارد ریال و ریسک اعبتاری بانک ۲،6 درصد است که در شبکه بانکی خصوصی و دولتی کمترین است. وی ادامه داد:‌ دلیل این آمار در میان بانکهای دولتی و خصوصی این است که مشتریان بانک مسکن متعهد به بازپرداخت تسهیلات هستند و البته اقشاری هستند که برای آنها مهم است که در سررسید تعیین شده اقساط تسهیلات خود را بازپرداخت کنند.
وی ادامه داد: دلیل اینکه مشتریان بانک مسکن اقساط خود را پرداخت می‌کنند شاید یکی از دلایلش این باشد که تسهیلات را برای خرید سرپناه خود دریافت کرده‌اند ،بنابراین سعی می‌کنند هر طور شده و در موعد مقرر اقساط را پرداخت و کمتر ریسک کنند. رئیس اداره حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن گفت: بحث مطالبات معوق را مشکل مشترک نمی‌دانیم بلکه آن را به نوعی مشکل خود بانک نیز می‌دانیم.

*سامانه اخطار تلفنی برای ندادن اقساط اولین گام است

خطیبی در پاسخ به این سوال که اگر مشتریان بانک مسکن اقساط خود را پرداخت نکنند بانک اقدامات خود را چگونه آغاز می‌کند، گفت: پس از اینکه مشتریان بانک مسکن اولین قسط خود را پرداخت نکردند سامانه اخطار تلفنی کار خود را با تماس با مشتریان آغاز می‌کند. وی افزود: پس از اینکه دومین قسط نیز به تعویق افتاد شعب اقدام به فرستادن اخطار می‌کنند و در فاصله شش ماه اخطار دوم و سوم را ارسال می‌کنند و تبعات تاخیر را به آنها گوشزد می‌کنند که مشتری بداند دیگر از هیچ شبکه‌ بانکی نمی‌تواند تسهیلات بگیرد.

*اقدام قانونی بعد از اخطار چهارم آغاز می‌شود

خطیبی در پاسخ به این سوال که اگر اخطارها موثر نشد بانک مسکن چه برنامه‌ای را در پیش می‌گیرد، گفت:‌ اگر اخطارها موثر واقع نشد بعد از اخطار چهارم اقدامات قانونی آغاز می‌شود و اجرائیه صادر می‌شود که نتیجه آن هم به محض اینکه ابلاغ شد «نیم عُشر» اجرایی معادل پنج درصد رقم طلب بانک که مطالبه کرده است به عنواند جریمه از بدهکار گرفته می‌شود. وی افزود: از این به بعد است که روند وصول مطالبات دیگر بر عهده بانک مسکن نخواهد بود بلکه برعهده اجرای ثبت اسناد املاک است.

*مزایده ملک بعد از مهلت 10 روزه

رئیس اداره حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن افزود: وقتی که اجرائیه ابلاغ می‌شود بدهکار ظرف مدت 10 روز مکلف است که با بانک تسویه حساب کند و چنانچه نیاید ملک یا کارخانه و... از طریق کارشناسی رسمی ارزیابی شده و به مزایده گذاشته می‌شود. وی ادامه داد: بعد از اینکه بانک مسکن طلب خود را برداشت باقیمانده آن ملک یا کارخانه یا هر چیز دیگری به بدهکار باز می‌گردد.

*خرید و فروش وام مسکن غیرقانونی است

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا خرید و فروش وام مسکن که به صورت وکالت بلاعزل صورت می‌گیرد غیرقانونی است، گفت: خرید و فروش وام مسکن که منجر به وکالتنامه‌ می‌شود، غیرقانونی است. وی افزود: این نوع خرید و فروش در معرض خطر بطلان است چرا که اگر یک نفر فوت کند این وکالتنامه باطل می‌شود.
وی توصیه کرد: متقاضیان می‌توانند با افتتاح حساب و دریافت اوراق حق تقدم از بانک مسکن علاوه بر استفاده از سود از امتیازات خرید مسکن نیز بهره‌مند شوند. وی تاکید کرد: بانک مسکن به دنبال این نیست که در دادن تسهیلات قفل و بست را زیاد کند چرا که معتقد است دادن تسهیلات به مردم همانا با بکارگیری تسهیلات مردم انجام می‌‌شود. خطیبی ادامه داد:‌ بانک مسکن در وصول مطالبات سعی می‌کند با آغوش باز با مشتریان مواجه شود چرا که مشکل مشتریان را مشکل خود می‌داند.

*مسکن مهری‌ها اقساط را به موقع پرداخت می‌کنند

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا متقاضیان مسکن مهر نیز اقساط معوق دارند گفت: در حال حاضر 60 هزار مورد در طرح مسکن مهر فروش اقساطی صورت گرفته و به اتمام رسیده است. وی ادامه داد: تاکنون افرادی که در مسکن مهر وام گرفته‌اند اقساط خود را به موقع پرداخت کرده‌اند و از این بابت خیلی نگرانی وجود ندارد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 329
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران