پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 3015 تاریخ : 1390/09/05-00:00:00
,8,
جذب نقدینگی و تأمین‌مالی پروژه‌ها 2هدف انتشار اوراق سلف نفتی

رئیس هیئت مدیره بورس کالا :

جذب نقدینگی و تأمین‌مالی پروژه‌ها 2هدف انتشار اوراق سلف نفتی

رئیس هیئت مدیره بورس کالا با تأکید براینکه اولویت نخست بورس کالا عرضه نقدی نفت خام است و مسیر آن با انتشار اوراق نفتی متفاوت است، گفت: از طریق این اوراق، جمع آوری نقدینگی

 

به گزارش روز شنبه بانک و صنعت ،محمدرضا پورابراهیمی در خصوص انتشار اوراق سلف نفتی و انجام معاملات ثانویه آن در بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا علاقمند است عرضه نقدی نفت خام به عنوان یک کالای پذیرش شده در بورس و تعهداتی که وزارت نفت داده است انجام شود .
وی افزود: در همه بورس‌های دنیا روال کار این است که معاملات نقدی و فیزیکی دارایی پایه ابتدا آغاز شده و بعد ابزارهای آن راه‌اندازی می‌شود. اما در حال حاضر وزارت نفت این بدعت را گذاشته که برای اولین بار اوراق مبتنی بر دارایی پایه را منتشر کند در حالی که معاملات دارایی پایه هنوز راه‌اندازی نشده است.
رئیس هیئت مدیره بورس کالا با تأکید براینکه اولویت نخست بورس کالا انجام معاملات نقدی نفت خام است، بیان کرد: در حال حاضر وزارت نفت در یک رویکرد جدیدی برای تأمین مالی طرح‌های نفتی قرار است اقدام به انتشار اوراق سلف نفتی کند که بورس کالا به عنوان یک ابزار برای توسعه فعالیت‌های بازار سرمایه از آن استقبال می‌کند ولی این مسئله با عرضه نفت در بورس کالا و تأکید رئیس جمهور برای عرضه نفت خام متفاوت است بنابراین مسیر این دو کار از هم جداست.
پورابراهیمی تصریح کرد: ویژگی‌هایی که برای این اوراق اعلام شده یک نوع تأمین مالی است و در همه جای دنیا وقتی می‌خواهند قرارداد سلفی را انجام دهند در زمان سررسید برای تحویل فیزیکی آن کالا باید قیمت پایه وجود داشته باشد اما در حال حاضر این مسئله در ایران وجود ندارد. همچنین باید بگویم کلیات انتشار این اوراق تصویب شده ولی تغییراتی در دامنه کاهش و افزایش قیمتی نفت و کاهش ریسک آن در حال بررسی است و با توجه به این تغییرات و تصویب آن این اوراق تبدیل به نوعی اوراق قرضه می‌شود.
وی در خصوص مزیت انتشار این اوراق گفت: از این طریق منابع مالی از مردم برای پروژه‌های نفتی که سالهاست به دنبال آن هستیم جمع‌آوری شده و این یکی از بزرگترین کارها برای جمهوری اسلامی ایران است. همچنین حجم بالای نقدینگی و مدیریت آن نیز در جامعه به عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولان می‌تواند از طریق این اوراق حل شود.
رئیس هیئت مدیره بورس کالا در پایان تأکید کرد: این نقدینگی جمع‌آوری شده به سمت بخش‌های مولد اقتصادی به ویژه نفت حرکت می‌کند که نرخ بالایی داشته و یک کار بسیار ارزنده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 363
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران