پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 2949 تاریخ : 1390/08/30-00:00:00
,8,
بازار رسمی فولاد رقابتی شد!

بازار رسمی فولاد رقابتی شد!

معاملات بورس کالا دیروز با عرضه‌های متنوع فولاد دولتی مواجه شد و با وجود رقابتی که روی کالاهای ذوب آهن انجام شد، اما حتی این موضوع باعث نشد تا در پیش‌بینی‌ها و جو روانی ب

 به گزارش روز دوشنبه بانک و صنعت ،فولاد سازان در ماه‌های اخیر به دلایل متعددی همچون بالارفتن هزینه تولید و کمبود مواد اولیه، کالای کمتری را وارد بازار کرده‌اند و در مقابل تجار نیز به دلیل عدم اطمینان از فروش کالادر بازار و نداشتن اعتبارات بانکی، معاملات سلف و اعتباری ندارند و ترجیح می‌دهند با کارخانه‌ها، نقدی معامله کنند که البته این موضوع کارخانه‌ها را هم به معاملات لحظه ای و روزانه به خصوص میلگرد و تیرآهن سایز بالا سوق داده است.
در نتیجه موجودی انبارها به شدت کاهش پیدا کرده که در نهایت تمامی این شرایط باعث شده تا از روز شنبه تقاضاهای محدودی هم که وجود دارد به اصطلاح در بازار پیچیده شود. این موضوع اگرچه در قیمت‌های روز شنبه تغییری ایجاد نکرد، اما دیروز قیمت آن در بازار آزاد تا نیم درصد رشد کرد.
دلایل رقابت در بورس و افزایش پیشنهادهای خرید میلگرد
برخی از معامله‌گران عقیده دارند بالا رفتن میزان پیشنهادهای بازار برای میلگرد تنها به دلیل پیچیده شدن تقاضاهای محدود بازار نیست، بلکه تقاضاها تا حدودی بالاتر هم رفته است؛ چرا که برخی از تجار از اینکه در هفته‌های آینده با کمبود بیشتر کالا مواجه شویم، نگرانند و به این ترتیب ترجیح می‌دهند خرید بیشتری از بازار داشته باشند.
تلاش برای خرید در قیمت‌های حداقلی
البته گفته می‌شود یکسری از این خریدها برای پروژه‌های خصوصی و شخصی است که در تلاشند تا پیش از سردتر شدن هوا و تا قبل از رسیدن به پایان سال و رشد احتمالی قیمت‌ها وارد بازار شده و در قیمت‌هایی که از نظرشان در پایین‌ترین سطح قرار دارد، خرید کنند.
در مورد تیرآهن شرایط متفاوت است و به نظر می‌رسد علت افزایش قیمت سایزهای بالای آن این است که خریدارانی که ورق را برای تبدیل به تیر ورق و استفاده از آن در ساخت‌و‌ساز خرید می‌کردند دوباره به خرید تیرآهن روی آورده‌اند.
اما پیش‌بینی‌ها این است که در ماه‌های آینده با ادامه فرآیند کاسته شدن موجودی‌ها، احتمالا این کاهش عرضه، پایین بودن تقاضا را همانطور که در این دو روز اخیر جبران کرده، به نوعی پوشش خواهد داد و این تحلیل، امکان کاهش بیشتر قیمت‌ها را برای تعدادی از معامله‌گران غیر‌قابل‌قبول کرده است و به همین دلیل بعید می‌دانند قیمت‌ها کاهش پیدا کند.
حمایت از عرضه برای جان دادن به بازار بی رمق
البته در عین حال برخی نیز معتقدند خرید کالاها چه در بازار و چه در بورس، فقط تلاش تجاری است که میل دارند بازار را از حالت رکود درآورند یا اینکه به دلیل کم بودن موجودی‌ها ترجیح می‌دهند در برخی از کالاهایی که عمدتا به صورت محدود عرضه می‌شود، معامله داشته باشند و با انحصاری کردن کالاها، قدرت مانور خود را در این کالاها بالا ببرند. از این رو بعضی از کارگزاران هم معتقدند که رقابت‌های دیروز بورس نیز واقعی نبود کما اینکه حجم عرضه‌های ذوب‌آهن نیز کم بود و رقابت برای آنها راحت انجام شد.
اما با توجه به اینکه بازارهای جهانی نیز شرایط خوبی ندارند و میزان تولید کارخانه‌ها در دیگر کشورها کاسته شده در نتیجه پیش‌بینی یک وجهی از آینده بازار فولاد برای معامله‌گران سخت شده است.
در نهایت در معاملات دیروز، تیرآهن سایز 20 سلف 30 آذر ماه 880 تن در یک سبد معامله شد و در سبد دیگر 13 هزارو 500 تن، به دلیل رقابت با نرخ‌های متفاوت ثبت شد که از 1158 تومان تا 1170 تومان در نوسان بود.
تیرآهن 22 نیز 880 تن معامله شد که در رقابت، پایین‌ترین قیمت آن 1105 تومان و بالاترین قیمت آن 11095 تومان بود.
تیرآهن 27 نیز 880 تن معامله شد که قیمت آن 1006 تومان در پایین‌ترین رقم ثبت شد و بالاترین نرخی که به ثبت رسید هم 1030 تومان بود.
تیرآهن27 در سبد دیگر با نرخ 1021 تومان 6 هزارو 620 تن معامله شد.
سبد میلگرد مخلوط نیز 1235 تن از 8 هزار تن عرضه 817 تومان معامله شد. میلگرد و تیرآهن مخلوط نیز 1760 تن عرضه شد که در رقابت از 850 تا 866 تومان رشد کرد.
میلگرد کویر دیروز با نرخ 880 تن 840 تومان معامله شد. میلگرد فولاد کرمان نیز 840 تومان، 110 تن فروخته شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 535
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران