پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 2853 تاریخ : 1390/08/22-00:00:00
,17,
 3 هزار میلیارد تومان یارانه به بخش صنعت و معدن پرداخت شد

3 هزار میلیارد تومان یارانه به بخش صنعت و معدن پرداخت شد

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : مجموع تسهیلات پرداختی بسته اول حمایتی (هزار و 400 میلیارد تومان و قیمت های ترجیحی حامل های انرژی (هزار و 600 میلیاردتومان ) بیانگر آن است ک

به گزارش روز یکشنبه  شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران ، دکتر " مهدی غضنفری " در ابتدای نشست صبحانه اتاق تهران که با استقبال گسترده بخش خصوصی مواجه شد به نحوی که بخشی از شرکت کنندگان در طبقه اول اتاق جلسه را دنبال می کردند ، به موضوع ادغام اشاره کرد و گفت : در صورتی که به تئوری نظری و هدف ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی سابق توجه نشود ، با مشکل مواجه می شویم .
از نظر وی ، این دو موضوع در هم تنیده هستند چرا که تولید سرمنشااء تجارت ، تجارت محرک تولید و هدف  غایی تولید و تجارت صادرات است و نباید این هدف مهم را در مشکلات گم کرد .
وی با تصریح براین مطلب که نباید صورت و سیمای ادغام دوباره به سمت دو موضوع جدا رود ، گفت : باید به وزارتخانه جدید یادآور شد که مسئول صادرات است که تولید در داخل آن وجود دارد.
دکتر غضنفری ادامه داد : با توجه به اینکه بیش از 40 درصد اقتصاد (18 درصد بازرگانی و 21 درصد صنعت ) کشور وابسته به وزارتخانه ادغامی است بنابراین کار سنگینی در پیش است وباید به انجام رساند .
وزیز صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: در صورت تعامل و هماهنگی بیشتر میان اتاق و وزارتخانه جدید هم افزایی بیشتری شکل می گیرد .
وی با بیان اینکه هم در صنعت به صورت مناسب سرمایه گذاری شده و هم فرصت های خوب معدنی در کشور وجود دارد ، افزود: به ازای هر دلار هزینه در معادن 2.8 دلار بر اقتصاد کشور اثر می گذارد.
به گفته وی ، ایران با بیش از 55 میلیون تن معادن شناسایی شده در بیش از 60 نوع ماده متنوع شرایط خوبی دارد که شاید سرمایه گذاری کافی برای استفاده از این توانمندی ها صورت نگرفته باشد .

* ضرورت تقابل با تحریم
دکتر غضنفری با بیان این جمله که شرایط اقتصادی  کشور خیلی خاص است و با توجه به نگرانی های شدید دشمنان جمهوری اسلامی از کشورمان ، تحریم ها هرچه پیچیده تر شده ، گفت : با توجه به اینکه بیشترین تقابل ها در حوزه اقتصاد است این شدت رفتار باعث می شود تا تکنیک های جدیدتری را برای مقابله به کار بریم .
وی با اشاره به گزارش مدیر کل آژانس بین المللی هسته ای درباره ایران و تاثیر تحولات منطقه گفت : باید اجازه تاثیر گذاری این مسائل را بر روی فضای کسب وکار کاهش دهیم و دراین شرایط در موضوع ادغام نیازمند یادآوری اهمیت این فرایند و اهمیت صادرات هستیم .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت سپس گفت که سخنانش  را در 10 محور هدفمندی یارانه ها ، وضعیت تولید در شهرک ها ، پایش پروژه ها  ، اجرای ماده 28 قانون بودجه ، طرح های معدنی و فولادی ، قیمت گذاری بازار ، برنامه رزیی استراتژیک و انظتار در زمان بحران ادامه می دهد .

** بسته های حمایتی
سدکتر  غضنفری در باره بسته های حمایتی توضیح داد : در وزارت صنایع و معادن سابق سه بسته حمایتی خط اعتباری ، باز سازی کوچک و بازسازی بزرگ مطرح شد که در مرحله نخست 25 رشته فعالیت تحت تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی شناسایی شد و برای آن خط اعتباری هزار میلیارد تومان  با تسهیلات چهار درصد تعیین شد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت سپس با بیان اینکه اخیرا گفته شده اگر تسهیلات دریافتی باز پرداخت شود ممکن است برگردانده شود، افزود:سه ماه تمدید برای مهلت بازپرداخت ها تا آذرماه تعیین شده است .
دکتر غضنفری از بسته حمایتی سوم به عنوان مهمترین بسته نام برد و گفت : دراین بسته به  طور جدی به سراغ بهره وری ، کاهش مصرف انرزی در دستگاه ها و تغییر تکنولوژی و ماشین آلات حرکت می کنیم که برای تامین اعتبار مورد نیاز این بسته هم ازطریق سازمان هدفمندی یارانه ها در حال پیگیری هستیم و هم با صندوق توسعه ملی گفت وگو شده است .
وی ادامه داد : براین اساس اگر بنگاه تولیدی برای به روز کردن تجهیزات خود نیازمند ارز باشد در راستای بهره وری انرزی تسهیلات ارزی به او اعطا می شود.

* ثبت نام حدود 500 بنگاه تولیدی برای بسته سوم
به گفته وزیر صنعت ، معدن و تجارت حدود 500 بنگاه تولیدی برای بهره مندی از بسته سوم حمایتی (باز سازی بزرگ ) ثبت نام کرده اند که براین اساس می توان از طریق صندوق توسعه ملی برخی تجهیزات مورد نیاز آنها پرداخت شود .
وی با بیان اینکه دو مسیر را برای بازسازی بزرگ شروع کردیم ، عنوان کرد: طبق این دو مسیر یک مرحله از طریق سازمان هدفمندی و طریق دوم با استفاده از منابع صندوق ملی تامین خواهد شد .
دکتر غضنفری این موضوع را نیز توضیح داد که فرصتی برای باز پرداخت وام های صندوق پیش بینی شده و براساس تدابیر اندیشیده شده به نفع وام گیرنده خواهد بود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : دربسته اول حمایتی هزار میلیارد تومان خط اعتبار انرژی تخصیص یافت و 400 میلیارد تومان نیز به واحدهای مشکل دار کمک بلاعوض شد و با توجه به اینکه در مورد برخی حامل های انرژی قیمت تعیین شده  از صنعت دریافت نمی شود . قیمت ترجیحی در گازوئیل و برق تخصیص یافت که براین اساس هزار و 600 میلیارد تومان به بخش تولید و صنعت یارانه اختصاص یافت و با توجه به این ، سرجمع یارانه های پرداخت شده در بخش صنعت و معدن تاکنون به سه هزار میلیارد تومان رسیده است .

** افزایش پنج تا 15 درصدی قیمت ها
وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین گفت که از ابتدای امسال تاکنون با درخواست  رشته های متاثر از افزایش قیمت حامل های انرژی ،  نرخ های جهانی و حاشیه سود منفی موافقت شده و در برخی واحدها این موافقت حتی 2 تا سه بار اتفاق افتاده است
غضنفری ادامه داد : از نظر ما تولید همچنان کار خود را انجام می دهد ومشکلات بیشتر از جنسی است که در گذشته نیز وجود داشته و هم اکنون عمده مشکلات نیز از همان جنس است .
وی افزود: در ارایه گزارش مشکلات کنونی با قبل از هدفمندی با انتشار ادبیات مشابه همچون قوانین کار ، مالیات ، وضعیت واحدهای قرار گرفته در 30 کیلومتری شهرها و مواردی از این گونه مواجه هستیم .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: البته مشابهت مسائل کنونی با قبل حوزه صنعت  به معنای این نیست که هم اکنون مشکلاتی نداریم و مسائل انرژی تاثیر گذار نبوده اما شاید بتوان این گونه تعبیر کرد که نرخ زاد و ولد و مرگ و میر در حوزه صنعت و معدن چندان تغییری نکرده است هر چند که این تفکر هم وجود دارد که برخی تصور می کنند یک واحد صنعتی از بدو تولد تا زمانی نامعلوم باید پابرجا بماند .

** شهرک های صنعتی
دکتر غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود گفت که  هم اکنون 26 هزار واحد دارای پروانه در شهرک های صنعتی مشغول فعالیت  هستند که اشتغالزایی 550 هزار نفر را موجب شده اند .
به گفته وی از سال 63 تاکنون ، چهار هزار و 700 واحد در شهرک ها به دلایل مختلف غیر فعال شده اند که 18 درصد از تعداد واحدها را در بر می گیرند و انحلال به طورطبیعی در روند فعالیت واحدها وجود داشته است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین گفت که جلسات ستاد تسهیل هم اکنون از طریق سفرهای استانی و مراجعه اعضای ستاد به استان ها پیگیری می شود .

** واحدهای نیمه تمام
وی درباره واحدهای نیمه تمام نیز گفت که هر دوشنبه پایش پروژه های مربوط به بخش دولتی ، خصوصی و یا سازمان های صنعتی در وزارت صنعت ، معدن و تجارت پیگیری می شود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : هم اکنون حدود 18 هزار طرح نیمه تمام در شهرک ها در مراحل مختلفی از پیشرفت قرار دارند .

** هزار و 500 واحد صنعتی تحت تاثیر هدفمندی
غضنفری درادامه گفت که تا زمان کنونی هزار و 500 واحد صنعتی تحت تاثیر هدفمندی یارانه ها قرارگرفته اند که از این تعداد 83 واحد غیر فعاال شده اند .
وی با بیان اینکه باید از بیان گزاره هایی که فضای کسب و کار را دچار مشکل می کند خودداری کرد ، افزود: باید  فضای کسب وکار را از فضای سیاسی خارج کرد زیرا که چنین رویکرد هایی به نفع اقتصا د کشور نیست .

** رشد تولید پس از هدفمندی یارانه ها
وی در ادامه به رشد تولید پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز اشاره ای کرد و گفت  :نرخ رشد تولید دراین مدت مثبت بوده که این امر را می توان در مقایسه ای بین رشد تولید شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دریافت .
به گفته وی ، نرخ رشد 15.5 درصدی فولاد، 7.9درصدی محصولات فولادی ، 11 درصدی شمش و آلومنیم ، 17.1 درصدی شمش و سرب ازجمله این موارد است .

** تصویب 150 طرح در صندوق توسعه ملی
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه از مجموع 184 طرح معرفی شده به صندوق توسعه ملی برای استفاده از تسهیلات با 150 طرح موافقت شده ، گفت این تسهیلات معادل 2.5 میلیارد دلار خواهد بود .

* اوراق مشارکت
غضفنری در ادامه گفت که بزودی عرضه اوراق مشارکت توسط بانک صنعت و معدن آغاز می شود و همچنین استفاده از صکوک نیز اجرایی خواهد شد .

** ضرورت قیمت گذاری در شرایط رقابتی
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان این جمله که باید حتما قیمت ها در شرایط رقابتی شکل گیرد ، گفت : در صورت جایگزین شدن رقابت به جای حضور دولت ، حقوق مصرف کننده بیشتر رعایت می شود.
غضنفری با دعوت از اتاق بازرگانی برای کمک فنی به وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای عبور از مرحله قیمت گذاری دولتی به سمت رقابتی گفت : گذر ازوضعیت فعلی ورسیدن به ایده آل ممکن است پلکانی باشد ، باید به تدریج صورت گیرد و انجام این امر به یکباره منجر به شوک می شود ، بنابراین در مراحل اجرایی نیازمند کمک هستیم .

**انجام 9 میلیون بازرسی
وی در بخش دیگری از سخنان خود از انجام 9 میلیون بازرسی از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون خبرداد و گفت : دراین میان 700 هزار پرونده تشکیل شده است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: از ابتدای امسال تا پایاان هفت مهرماه ،  نیز 4.5 میلیون بازرسی انجام شد و دراین میان 310 هزار پرونده تخلف نیز تشکیل گردید .

* کاهش قیمت تمام شده
دکتر غضفنری همچنین درباره کاهش قیمت تمام شده به عنوان یکی از رویکردهای جدی این وزارتخانه نام برد و گفت : بزودی نمونه های موفق در کاهش قیمت تمام شده را گزارش خواهیم  



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 280
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران