پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448971 تاریخ : 1397/11/27-12:35:54
,10028,
27 کارگزاری تامین اجتماعی در خارج از کشور فعال هستند

مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی:

27 کارگزاری تامین اجتماعی در خارج از کشور فعال هستند

در سفر مدیرکل اتباع تامین اجتماعی به گیلان، نشست مشترکی با حضور مدیرکل، معاون بیمه ای و جمعی ازروسای شعب و کارشناسان حوزه نامنویسی این استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر احمد رضا خزاعی مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی دراین نشست، اداره کل اتباع را نهادی سه ساله و تازه تاسیس که در شهریور ماه سال 94 تولد یافته معرفی کرد و سه رویکرد پوشش بیمه ای اتباع خارجی، پوشش بیمه ای ایرانیان خارج از کشور و اجرای توافق نامه های دو یا چند جانبه با سایر کشورها را ماموریت اصلی این مجموعه برشمرد.

دکتر خزاعی توجه به حقوق بشر را سرلوحه فعالیت اداره کل اتباع قلمداد کرد و اظهار داشت: تعاملات برون سازمانی راهبرد اصلی ما در تحقق اهداف است.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه وزارت کشور متولی اقامت اتباع خارجی است، اذعان داشت: در برنامه کاری این حوزه از سامانه های وزارت کشور و امورخارجه بهره می بریم.

دکترخزاعی با استناد به ماده 5 قانون تامین اجتماعی که مقررمی دارد اتباع خارجی که درداخل کشور اشتغال دارند باید بیمه شوند، این مهم را مرتبط با مواد 123 تا 129 قانون کار دانست وافزود: براساس مفاد مقاوله نامه 19سازمان جهانی کار نیز حتی افرادی که در کشور خود از پوشش بیمه ای برخوردار هستند باید برای حوادث بیمه شوند.

وی همچنین به وجود یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار تبعه خارجی رسمی در کشور اشاره و اظهار داشت: 343 هزار نفر ازاین افراد دارای گذرنامه بوده و حدود 800 هزار نفر در طرح آمایش بصورت پناهنده در ایران به سر می برند.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه 90 درصد مخاطبین ما را افغان ها تشکیل می دهند اذعان کرد: این گروه در 14 استان کشور مجاز به فعالیت و کار هستند.

دکتر خزاعی افزود: وزارت کشوردر سالهای قبل دارای 177 دفترکفالت بود ولی با بسته شدن این مراکز، تعداد صدور کارتهای پروانه کار نیز کاهش یافته است بگونه ای که هم اکنون 61 هزار و 66 تبعه خارجی دارای مجوز کار در کشور وجود دارد که از این بین 76 درصد آنها یعنی 46 هزار و 805 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی با اشاره به جرائم پیش بینی شده برای کارفرمایان خاطی استفاده کننده از نیروی کار خارجی غیرقانونی، اظهارداشت: درتلاشیم تا تعداد بیشتری ازاتباع را تحت پوشش داشته باشیم چون معتقدیم اکثریت دارندگان کارت اقامت به اشکال مختلف بمنظور کار وارد کشور شده اند.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی، عملکرد و دامنه تعهداتی تامین اجتماعی را بسیار گسترده دانست و اظهارداشت: یکی ازرویکردهای سالهای اخیر توجه به جذب و پوشش بیمه ای اتباع بوده است بگونه ای که تنها در ده ماهه لغایت دی امسال از رشدی 244 درصدی برخوردار بوده ایم.

دکترخزاعی بزرگترین گروه بیمه پردازان اتباع خارجی را کارگران اجباری دارای کارکرد عادی براساس لیست با 50.4 درصد دانست و خاطرنشان ساخت: پس از این دسته اتباع ثبت شده ناشی از بازرسی های کارگاهی با 20.4 درصد و زنان خانه دار با 14.2 درصد قرارداشته و بیمه شدگان مشاغل آزاد با 9.3 درصد و افراد مشمول مقاوله نامه با 4/4 درصد و بیمه شدگان اختیاری با 1/1 درصد در انتهای این جدول قرار دارند.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی در این نشست با بیان اینکه امیدواریم با اصلاح رفتاراز طریق دقت در بازرسی ها و رعایت قانون ، کارفرمایان از نیروهای مجاز بهره ببرند افزود: الزامات بین المللی و تکلیف دولتها در قبال افراد شاغل در کشور، رعایت مقاوله نامه 19 است.

وی با اشاره به اینکه 122 کشور این مقاوله نامه را پذیرفته اند و اجرا می کنند، اذعان داشت: براساس مفاد این مقاوله نامه، حتی اگر نیروی کارخارجی در کشور خود تحت پوشش بیمه باشد می تواند با پرداخت 3 درصد دستمزد واقعی خود بصورت لیست جداگانه و شخصی از پوشش های درمانی ، غرامت دستمزد، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان در صورت بروز حوادث برخوردار گردد.

مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی با مثبت ارزیابی نمودن فعالیتهای گیلان در زمینه اتباع اذعان داشت: درحال حاضر 161 نفر در این استان در این گروه تحت پوشش هستند. 

دکتر خزاعی همچنین تعداد مستمری بگیران خارجی تامین اجتماعی کشور را 2580 نفراعلام و اظهارداشت: عراقی ها با 1390 نفر و افغانستانی ها با 903 نفر بالاترین آمار این بخش تعهداتی را شامل می شوند.

وی با اشاره به ماده 4 قانون تامین اجتماعی و لزوم پوشش های بیمه ای برای هموطنان مقیم خارج از کشور، اظهار داشت: در حال حاضر 27 کارگزاری فعال درخارج از کشور داریم وتعداد بیمه شدگان ما درسالجاری 73 درصد افزایش داشته است و هم اکنون 32 هزار ایرانی بیمه شده در این گروه داریم.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه 84هزار و 519 مستمری بگیر تامین اجتماعی درخارج ازکشور از این تعهد استفاده می کنند اظهار داشت: استانهای کردستان ، گیلان و مازندران در جذب بیمه اتباع از استانهای موفق کشور بوده اند.

ابراهیم زاده معاون اداره کل اتباع تامین اجتماعی نیز طی سخنانی پوشش بیمه ای اتباع خارجی را یک وظیفه اجتماعی قلمداد واظهار داشت: این مهم یک حق انسانی است که افراد طی آن با نیروهای ایرانی تفاوت نداشته و آثارآن ساماندهی امنیت بیشتر برای جامعه را دربرخواهد داشت.

ایشان با اشاره به ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر که بیان میدارد همه آحاد جامعه سزاوار زندگی با استانداردهای قابل قبول برای سلامتی، رفاه و حمایتهای اجتماعی میباشند انواع پوشش های بیمه ای برای اتباع را تشریح نمود.

ابراهیم زاده اظهار داشت: نیروهای دارای مجوز اشتغال از طریق بیمه های اجباری ومشاغل آزاد ونیروهای غیرشاغل دارای مجوز اقامت نیز از طریق بیمه های اختیاری ، بیمه زنان خانه دارو طلاب و روحانیون میتوانند تحت پوشش قرار گیرند.

وی ماموریتهای دیپلماتیک وکنسولی، کارشناسان سازمان ملل متحد وخبرنگاران خبرگزاری ها و مطبوعات را از استثنائات مواد 120 تا 129 قانون کار درزمینه پروانه کار و فعالیت برشمرد وبه تبیین ماده 181 قانون کار وبند (ج) ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بابت جرائم بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز پرداخت.

مهندس حسن زاده معاون اداره کل اتباع در حوزه ایرانیان خارج از کشور نیز در این نشست طی سخنانی به تشریح مقررات این بخش درقالب اختیاری و اجباری، اهمیت اطلاع رسانی و فرصتهای پیش رو از قبیل سفر هموطنان در ایام نوروز به کشور پرداخت و در بخش پایانی، به تبیین عملکرد اداره کل گیلان و لزوم هدایت و سوق دادن ایرانیان خارج از کشور برای برخورداری از پوششهای بیمه ای پیش بینی شده پرداخت. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 352
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران