پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 2602 تاریخ : 1390/08/02-00:00:00
,8,
سهامداران صدرا به گزارش این شرکت اعتراض کردند

سهامداران صدرا به گزارش این شرکت اعتراض کردند

با انتشار گزارش 6 ماهه صدرا و اعلام پوشش 9 ریال از سود 98 ریالی پیش بینی شده،گروهی از سهامداران نسبت به عملکرد این شرکت بورسی گلایه و اعتراض کردند.

 

به گزارش روز دوشنبه بانک و صنعت ،شرکت صدرا که یکی از معروفترین شرکت های بورسی بوده و اکثر سهامداران حقیقی در مقاطعی اقدام به خرید و فروش سهام آن کرده اند، گزارش عملکرد 6 ماهه خود را منتشر کرد .

*
پوشش 9 ریال از سود 98 ریالی

در این گزارش اعلام شده از سود پیش بینی شده 98ریالی هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند سال جاری، 9 ریال آن را پوشش داده شده است. همچنین یک میلیارد و 812 میلیون و 500 هزار تومان (معادل 135 درصد کل سود خالص دوره) تعدیلات سنواتی در حساب ها منظور شده و طبق صورت های مالی میاندوره ای 6 ماهه منتهی به 31 شهریور ، زیان انباشته صدرا بالغ بر 140 میلیارد تومان و به ازای هر سهم 934 ریال است.

*
تشکیل صف فروش 31 میلیون سهمی

برپایه این گزارش ، بازدهی سهام این شرکت در 7 ماه اخیر در حالی با دامنه نوسان 24 درصد سود تا 33 درصد زیان همراه بوده و مجموع بازدهی سهام 7 ماهه هم 5 درصد زیان نشان می دهد که با انتشار گزارش عملکرد 6 ماهه، گروه زیادی از سهامداران با اقدام به عرضه سهام آن هم به قیمت پایین تر از خرید،در صدد خروج از این سهم و بازار برآمده اند، به طوری که پیش از شروع معاملات امروز آن هم در روزهای منفی بورس، افزون بر 25 میلیون سهم برای فروش گذاشته شد که این صف فروش بعد از آغاز داد و ستد سهام به بیش از 32 میلیون هم بالغ شد.

*
گلایه های سهامداران از مدیریت شرکت و مسئولان سازمان بورس

با این شرایط و اوضاع منفی شرکت و بازار، گروهی از سهامداران حقیقی این شرکت به عملکرد آن و مسئولان بازار سرمایه اعتراض کردند.
محمدرضا اسدی که به گفته خودش بیش از 400 میلیون تومان در این شرکت سرمایه گذاری و از سال گذشته برای20 نفر سهام صدرا را خریداری کرده گفت:مدیران این شرکت در روزهای گذشته از بهبود اوضاع و پیشرفت پروژه ها و حمایت عملی از سهام صدرا را به زبان آورده بودند اما این گفته ها با گزارش 6 ماهه منتشره همخوانی ندارد. چرا که یا این حرف ها حقیقت ندارد و یا اینکه گزارش منتشره واقعی نیست.
وی ادامه داد: از طرف دیگر مسئولان سازمان بورس درماه های گذشته که سهام آن افزایش می یافت آنقدر به صدرا گیر دادند تا اینکه مدیران از محل عدم فروش سهام آذر آب که هنوز نهایی نشده، مجبور به تعدیل منفی دو تومانی سود شدند. حال با افت بهای سهام آن آیا مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی حاضر به ارایه توضیح است؟ آیا در این شرایط حاضر می شود نماد صدرا را ببندد؟
اسدی خاطر نشان کرد: من با تفکر سهامداری و نه سهام بازی و با تکیه بر تحلیل های بنیادی و بررسی همه جوانب و اخبار از سال گذشته اقدام به خرید سهام صدرا کردم اما بعد از یک سال صبر به این نتیجه رسیدم در این بازار به جای سهامداری باید نوسان گیری و سهام بازی کرد. چون یکی از سهامداران عمده صدرا در مجمع از حمایت جدی از این شرکت خبر داد اما به جز یکبار که قیمت آن از 140 به 280 تومان رسید دیگر خبری از حمایت نبود.
این سهامدار با بیان اینکه پوشش 10 درصدی سود در 6 ماه اول سال با اعلام مواضع اخیر مدیران صدرا تناقض دارد، ادامه داد: طبق بررسی های به عمل آمده اگر این شرکت اعلام ورشکستگی کند به نفع سهامداران است چرا که از محل فروش دارایی ها به راحتی 800 تومان به هر سهم خواهد رسید، اما این شرکت باعث شده گروه زیادی از سهامداران بر آینده روشن آن تکیه کرده و اقدام به خرید سهام کنند.

مجید متوسل زاده دیگر سهامدار این شرکت با ابراز گلایه از عدم تحقق قول های داده شده مدیران صدرا اظهار داشت: سهامداران عمده و مدیران صدرا همواره اعلام کرده اند از سهام آن در بورس حمایت می کنند اما به رغم ریزش قیمت سهام از 280 به 205 تومان خبری از حمایت نبود. از طرف دیگر در حالی به گفته مدیرعامل صدرا به رغم وجود مشکلات، اخبار مثبتی از دریافت پروژه ها و بهبود اوضاع وجود داشته که هیچ توضیحی برای پوشش 9 ریالی هر سهم ان هم در 6 ماه اعلام نشد.
وی ادامه داد: در گزارش 6 ماهه خبری از آثار افزایش سود عملیاتی و کاهش سود واقعی و استخدام 70 نفر برای اجرای پروژه ها و رشد هزینه ها و همچنین پیشرفت پروژه های پارس جنوبی نیست
به گفته وی شرایط منفی بورس و عدم اقدام به خرید سهام توسط سرمایه گذاران حقوقی به دلیل نبود افق روشن در بازار سهام هم مزید علتی بر وضعیت نامناسب سهام صدرا شده است.

*
ویژگی های خاص برخی شرکت ها و عدم رفتار افراطی

براساس این گزارش، این گلایه ها و مسائل در حالی مطرح می شود که فارغ از درستی و نادرستی اظهارات، باید گفت سهام شرکت هایی مانند صدرا از ویژگی های خاصی مانند ماهیت پیمانکاری، بتای یک ( که به معنای حرکت جلوتر از بازار سهام در روزهای منفی یا مثبت است) ، نوسان شدید قیمتی ، عدم قطعیت در نهایی شدن برنامه ها و غیره برخوردارند که باید مورد توجه سهامداران قرار گیرد اما در این میان نمی توان از تمرکز افراطی و اقدام به توقف نماد این دسته از شرکت ها توسط اداره نظارت بر بورس ها گذشت، چرا که سابقه گذشته و اخیر این اداره در مورد شرکت هایی چون مخابرات و فنآوا نشان داده توقف نماد و ارایه گزارش شفافیت به دلیل رشد قیمت سهام نمی تواند رویه درست و قابل دفاعی باشد و نمی توان مکانیزم طبیعی عرضه و تقاضا را به هم زد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران