پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 2561 تاریخ : 1390/07/29-00:00:00
,17,
7 روز مهلت تخلیه ملک ، با حکم  شورای حلّ اختلاف

نامه یک شهروند،

7 روز مهلت تخلیه ملک ، با حکم شورای حلّ اختلاف

با افزایش بدون دلیل اجاره بها ی مسکن ، شوراهای حلّ اختلاف روز های پر کاری را داشته و دارند و گاهی مشاهده می شود که احکام بسیار سریعی برای تخلیه ی املاک صادر و به مستاجرین مهلتی 7 روزه می دهند .

در حالی که مستاجری و مالک بودن و دعوای بین دو طرف، قوانین و مقررات خاص خود را دارد و برای تخلیه یک ساختمان استیجاری در قانون  مهلت مشخصی تعیین شده است ، در بعضی از شوراهای حل اختلاف برای حل اختلاف ، حکم تخلیه اماکن استیجاری  حداکثر  7 روز ه است.

از رفتارهای گاهی تند بعضی از عوامل برخی از  این شوراها که بگذریم ، به تارگی پرونده ی 1291/352/90 که در تاریخ 26 مهر ماه به اجرای احکام فرستاده شده است و با حکم انتظامی 295/8/6109/90 به تاریخ 27مهر ماه و با حداکثر سرعت و یا شاید با . . . بدست مستاجر رسیده است که این خود  یکی از نمونه های این مدعاست .

 از آنجا که برای رسیدن یک مامور به  هنگام وقوعی جرم بر سر صحنه اغلب شاید ساعت ها زمان نیاز است وو نیز گاهً با عدم حضور هم مواجه می شویم ، چگونه می توان باور کرد که با این حجم پرونده و نیز نامه نگاری ها ی دستو پاگیر ؛ پرونده های تخلیه املاک بدون هیچگونه احظاریه و ابلاغیه ی قبلی ، به دست مستاجر می رسد و او را موظف به تخلیه ملک می نماید !.

مستاجر پرونده فوق با اتمام تاریخ قرارداد خود در اسفند 89 اقدام به تماس با مالک در جهت تخلیه ملک می نماید و از آنجا که مالک رضایت کامل از مستاجر دارد با اضافه کردن مبلغ اجاره ،در خواست می نماید که مستاجر ملک را تخلیه نکند و به مدت یکسال دیگر در آن سکنا داشته باشد .

مستاجر با توافق بر سر این مسئله ، خواستار تجدید قرار داد می گردد و صاحبخانه که خود را از کارمندان و یا به نوعی دست اندر کار در    قوّه ی قضائیه می داند اعلام می دارد که " ما که ملک مان در دست شماست باید بترسیم ، چرا شما پافشاری می نمایید ".

افزایش ناگهانی اجاره بها در سال جاری که بدون هیچگونه قانونی به وقوع پیوست، صاحبخانه های بسیاری را به سوی دادگاه ها و شوراها روانه ساخت تا از اینگونه بدعت ها که در زمان های نه چندان دور و فقط با کلام ، دست دادن و یک یا علی گفتن ، قداست پیدا می کردسر باز زنند ، و راه را برای بی عدالتی های زیادی نیز هموار نمود .

و در این گیرو دار  ناگهان بعد از مدّت 7 ماه  مستاجرکه با  پرداخت اجاره بها ( در تاریخ های قبل از سر رسید) خود را دربرابر نامه ی اجرای احکام دال بر تخلیه ملک فوق می بیند با رفتن به شعبه ی صادر کنند ی رای، خود را منزوی تر دیده و با بی احترامی های مسئول اجرای احکام دست از پا دراز تر به سوی خانواده و فرزندانش بر میگردد و به انتظار اجرای حکم در چند روز آیند می ماند !

از آنجا که مسئول محترم شعبه که در حکم یک قاضی نتوانسته بود با دیدی کامل به ماجرا و زوایای آن بنگرد و با عدم تماس با مستاجر از سوی موجر نیز مواجه گردیده بود! ! !  پس از پرس و جو حتی متوجّه شده بود که بدون هیچگونه کم و کاستی اجاره بها  در یافت شده و هیچگونه دلیل منطقی نیز از سوی موجر ارائه نگردیده است ؛و در این هنگام فقط و فقط به خاطر قانون و نیز عدم وجود قرارداد جدید خود را ملزم به اجرای بسیار دقیق آن دانسته و با سرعت فراوان دستور به تخلیه ملک داده است در صورتی که مستاجر با داشتن 2 فرزند خردسال مدرسه ای و همچنین  قیمت های  نا بسامان پیش آمده در خواست و تعهد یک ماهه نیز داده که با عدم موافقت شورای یان محترم مواجه گردیده بود .

آیا با این مهلت های کوتاه و ضرب الاجلی ، شوراهای محترم می خواهند ، مشکلات مردم را کمتر کنند  و اگر اینچنین است ، چرا همیشه کفه تراوز به سمت صاحب خانه پایین می رود.!

برای اثبات یک جرم ، شواهد ،دلایل و قراین بسیار لازم است ، امّا برای آواره کردن شهروندی بدون کوچکترین احظاریه و توضیحی ، اعمال قانون می گردد ؛ آیا این چنین احکامی در حال متداول شدن می باشد ؟

اگر خلف وعده  یا کوتاهی در پرداخت های جاریه و نیز غیره ساختمان  از سوی مستاجر انجام شیده بود شا ید می شد دلیل و   بهانه ای برای آن حکم تراشید امّا این مورد نیز وجود ندارد.

حمید بیات

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 445
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران