پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 489469 تاریخ : 1398/05/23-13:31:34
,5,
25 طرح کلان پژوهشی در دستور کار مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران

25 طرح کلان پژوهشی در دستور کار مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران

مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران از برنامه‎ریزی برای اجرای 25 طرح کلان پژوهشی با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت نفت، ابراهیم طالقانی ضمن ارائه گزارشی مبسوط از دستاوردهای برنامه پنجم توسعه مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: برنامه ششم توسعه این مدیریت همسو با برنامه پنجم تدوین و برای اجرا به شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران ابلاغ شده است.

وی از طرح کیمیا (سیالات مناسب هرزروی، سیالات فناوری سبک و فوق سبک، سیال فناوری لایه‌های شیلی، افزایه‌های سیمانکاری)، دمولسی فایر، ساخت بازوی بارگیری، نانو سیال مناسب برای ازدیاد برداشت، مطالعات یکپارچه میدان‌های سیری C، D و E، جلوگیری از رسوب مواد و مخازن SRJ، فناوری ساخت دکل HP2000، صدور گواهینامه کیفیت، ساخت حسگرهای آلاینده‌ها، مطالعات پالئوزوئیک، طرح مروارید خلیج فارس و ساخت MCHP به عنوان اهم طرح‌های دنبال‌شده در برنامه پنجم توسعه نام برد.

وی از ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و صدور گواهینامه کیفیت به‌عنوان یکی از اقدام‌های زیرساختی در برنامه پنجم توسعه یاد کرد و افزود: آزمایشگاه‌هایی در حوزه بالادستی صنعت نفت فعالیت می‌کنند که دارای گواهینامه مورد تائید نیستند. در برنامه پنجم دو مورد از این آزمایشگاه‌ها تائید شده و قرار است طبق برنامه‌ریزی، مابقی آزمایشگاه‌ها در برنامه ششم توسعه گواهینامه کیفیت را دریافت کنند.

طالقانی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه، چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف برنامه پنجم دوباره بررسی و ارزیابی و اهداف برنامه ششم همسو با مشکلات موجود تدوین شد.

 مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بر ضرورت تعریف پروژه‌ها بر اساس اهداف شرکت‌ها تاکید کرد و افزود: سعی کردیم طرح‌های پژوهشی برنامه ششم توسعه مطابق با ماموریت و اهداف هر یک از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران تهیه و اجرایی شود. برای مثال، فعالیت عمده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب حول تولید و ازدیاد برداشت است، بنابراین مسائل مربوط به ساخت یا تعمیر تجهیزات و تاسیسات نفتی از جمله انواع توربین‌ها یا کمپرسورها باید در جای دیگری حل و فصل شود.

 وی در ادامه به مجموعه پروژه‌های تعریف‌شده در مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: 25 پروژه کلان پژوهشی در این مدیریت تعریف شده است که در دل هر یک از این پروژه‌ها طرح‌های جزئی‌تر و در ادامه پروژه‌های برنامه پنجم توسعه لحاظ شده است.

این مقام مسئول میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای 25 پروژه کلان پژوهشی را رقمی بالغ بر 70 میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: با وجود محدودیت در تامین منابع مالی 25 طرح پژوهشی تلاش کردیم بر اساس یک برنامه‌ریزی مدون و اصولی، طرح‌ها در طول سال جاری و سال آینده به‌صورت موازی اجرایی شوند که به یکباره نخواهیم تمامی پروژه‌ها را با یکدیگر تامین اعتبار کنیم.

مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران به طرح ارتقا و افزایش سطح فناوری شرکت ملی نفت ایران اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح در برنامه پنجم توسعه آغاز شده است و در برنامه ششم هم ادامه خواهد داشت.

طالقانی تصریح کرد: در قانون برنامه ششم ماده 48 بند «ث» می‌گوید شرکت‌ها موظف‌اند یک درصد از بودجه عملیاتی را برای هزینه‌های فناورانه اختصاص دهند که ما نیز در این راستا به تکلیف و وظیفه قانونی خود عمل و پروژه‌های پژوهشی را از آن محل تامین اعتبار می‌کنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در ادامه به امضای قرارداد پژوهشی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: مدیریت اکتشاف ماموریت دارد نسبت به امضای 7 قرارداد پژوهشی در حوزه‌های مختلف اقدام‌ کند که از این تعداد، چهار قرارداد آن هفته گذشته به امضا رسید.

طالقانی یادآور شد: همچنین شرکت نفت فلات قاره دو قرارداد، نفت مناطق مرکزی دو قرارداد، نفت و گاز پارس دو قرارداد، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یک قرارداد، نفت خزر یک قرارداد، شرکت پایانه‌های نفتی ایران دو قرارداد، شرکت مهندسی و توسعه نفت دو قرارداد، شرکت نفت و گاز اروندان یک قرارداد، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت سه قرارداد، مدیریت امور پژوهش و فناوری دو قرارداد و مدیریت اکتشاف هفت قرارداد امضا خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه رویکرد برنامه هفتم توسعه خصوصی‌سازی خواهد بود، گفت: در این راستا شرکت ملی نفت ایران قرار است در سومین گام از قراردادهای پژوهشی خود از ظرفیت مراکز تحقیقاتی در بهینه‌سازی واحدهای بهره‌برداری بهره‌مند شود که این مهم از سوی بخش خصوصی عملیاتی خواهد شد.

طالقانی گفت: یک واحد نمک‌زدایی در غرب کارون با همکاری خارجی‌ها راه‌اندازی شد که این شرکت بنا دارد در راستای تحقق رویکرد برنامه هفتم، برای ادامه روند کار این واحد نمک‌زدایی با مجموعه‌ای داخلی قراردادی را منعقد کند تا ادامه کارها به این واحد سپرده شود.

بهره‌مندی از فرصت‌های مطالعاتی عملیاتی در داخل کشور

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌های این مدیریت در قالب برنامه ششم توسعه را بهره‌مندی از فرصت‌های مطالعاتی عملیاتی داخل کشور عنوان کرد و گفت: استفاده از فرصت‌های مطالعاتی و چگونگی بهره‌مندی از آن به عنوان شاخص‌ترین برنامه‌های مدیریت پژوهش و فناوری است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر بسیاری از استادان و نخبگان دانشگاهی برای گذراندن دوره فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور سفر می‌کردند که اخیرا با تمهیدات اندیشیده‌شده از سوی وزارت علوم این امکان در داخل کشور فراهم شد.

به گفته طالقانی، به این منظور طبق دستورعمل مقام عالی وزارت، نزدیک به 180 عنوان موضوع پژوهشی پرکاربرد و محوری در صنعت نفت و گاز اعم از فنی و غیر فنی تعریف و در سایت وزارت علوم قرار داده شده است، بنابراین همه استادان، نخبگان و متخصصان می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت علوم نسبت به موضوع‌های پیشنهادی صنعت نفت آگاهی یابند و از این فرصت و ظرفیت علمی و پژوهشی موجود در کشور نهایت بهره را ببرند.

 وی با بیان اینکه بیشتر تاکید صنعت نفت تمرکز بر موضوع‌های پژوهشی غیرفنی است، گفت: اقتصاد مالی، بودجه‌ریزی عملیاتی بازارهای بین‌المللی و نحوه تامین سرمایه، نحوه مدیریت بورسی و بازرگانی و تجارت جدید از اهم سرفصل‌های موضوعات غیرفنی پژوهشی است که می‌توان به آن اشاره داشت.

طالقانی در پایان به اهتمام این شرکت برای حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های شاخص مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران حمایت از کسب‌وکارهای نوپا است که این موضوع در دستور کار برنامه ششم توسعه است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 397
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران