پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 238 تاریخ : 1390/03/19-00:00:00
,17,
450 میلیارد دلار مبادلات تجاری طی 6 سال نشانگرشکست تحریم ها است

وزیر بازرگانی اعلام کرد:

450 میلیارد دلار مبادلات تجاری طی 6 سال نشانگرشکست تحریم ها است

وزیر بازرگانی گفت: رقم 450 میلیارد دلار تجارت ایران با جهان ‌طی 6 سال گذشته حجم بالایی جابجایی کالا و تراکنش مالی را نشان می دهد و بیانگر آن است که تحریم ها در دنیای حا

 به گزارش شبکه تخصصی بانک و صنعت، ،‌'مهدی غضنفری‌' روز پنج شنبه در سخنانی درهمایش ایران و تحریم های بین المللی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:‌برغم این که از اهداف تحریم علیه ایران ایجاد ممنوعیت و محدودیت در حوزه تجارت، حمل نقل و انتقالات پولی بود اما این رویکرد نه تنها اقتصاد ایران را قفل نکرد بلکه جمهوری اسلامی ایران را در پیگیری اهداف جدی تر و قدرتمند تر کرد .

**اقدامات اخیر علیه کشتیرانی مغایر قوانین بین المللی
وزیر بازرگانی با تاکید براین که ‌اقدامات اخیر علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دلایل متعدد مغایر قوانین بین المللی است‌، افزود: ‌آنها حتی برای رسیدن به اهداف خود قوانین بین المللی در حوزه کشتیرانی را نیز زیر پا می گذارند.
غضنفری‌ افزود: ملت ایران می تواند با تمام توان ، اراده و هوشمندی خود در راه مسدود کردن تحریم ها بکوشد .وی همچنین اظهار داشت: از زمان اشغال لانه جاسوسی آمریکا تاکنون برای جمهوری اسلامی ایران پنج تحریم پیش بینی شده که پس از 11 سپتامبر 2001 آمریکا نیز تحریم های یک جانبه ای را علیه کشور اعمال کرده است .
وی درباره قطعنامه چهارم (شماره 1929 ) تحریم و گسترش سخت گیری ها گفت:‌می توان ازطریق پیگیری دعاوی ، نسبت به آن اعتراض کرد زیرا که آزادی عمل قطعنامه هیچ ارتباطی به فعالیت های به حق هسته ای ایران که بهانه ای برای آنها شده ، ندارد .
وی با بیان این که هم اکنون بسیاری از بخش های خصوصی کشورهای تحریم کننده پیشنهادهایی را برای توسعه مناسبات تجاری با ایران مطرح کرده اند ، افزود: آنها علاقه مند هستند تا بدون اعلام رسمی، تجارت با ایران را درحوزه های سرمایه گذاری و مبادله کالا به پیش برند .

** تحریم ها ،‌ خطوط ناوگان کشتیرانی را افزایش داد
وزیر بازرگانی همچنین گفت :‌مخالفان جمهوری اسلامی ایران با خیال واهی تصور می کردند تحریم ها برای اقتصاد کشور فلج کننده است به ویژه این که معتقد بودند صدمات جبران ناپذیری را به خطوط حمل ونقل ایران وارد می کند ،‌اما با کمال افتخار باید گفت که نه تنها مشکل جدی دراین زمینه رخ نداد بلکه به ناوگان کشتیرانی چندین خطوط جدید اضافه شد و آنها با قدرت بیشتر به کار خود ادامه می دهند.
غضنفری با بیان این مطلب که تحریم کنندگان به رویکردهای جدید فکر می کنند، افزود:‌ آنها نه تنها نتوانستند این موضوع را مدیریت کنند بلکه این وضعیت سلسله اعصاب خزانه داری آمریکا را نیز فلج کرده به نحوی که مجبور است مدیران تحریم خود را برای یافتن راه های جدید علیه ایران تغییر دهد .
وی اظهار داشت ‌: به ظاهر به نظر می رسد تحریم ها سخت ، هوشمندانه و هدفمند است اما تصور عمل کردن فراتر از قواعد حاکم هستی و اراده خداوند تصوری باطل است زیرا که هیچ کس توان قرارگرفتن در مقابل اراده خداوند را ندارد.
وزیر بازرگانی، مجموع مبادلات تجاری کشورمان در سال 89 را افزون بر 100 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ‌این میزان بیانگر آن است که میلیون ها تن کالا جابجا شده ،‌رقم های بالای منابع مالی نیز رد و بدل شده است و پیام اصلی آن این است که هیچ آثاری در بازار ناشی از تحریم ها دیده نمی شود .

* اعمال فشار به اقشار ضعیف ایران
وزیر بازرگانی تاکید کرد ‌اثر بخش نبودن تحریم موجب شده تا مخالفان جمهوری اسلامی ایران راهکارهای جایگزین را انتخاب کنند ،‌آنها به دنبال یافتن راه های جدید از جمله تشدید یا گفت وگو هستند که به نظر می رسد دراین میان انتقال فشارها به مردم تنها راهی باقی مانده برای آنها است .
غضنفری یادآور شد: ‌برغم اینکه تحریم کنندگان در شعارهای خود مدعی هستند تحریم ها به گونه ای نخواهد بود که مردم عادی متضرر شوند اما رفتارهای اخیر آمریکا خلاف این امر را نشان می دهد .
وی گفت :‌تحریم واردات فرش دستباف ایران به آمریکا یکی از موارد نادیده گرفتن حقوق ملت ایران است چرا که هم اکنون فرش ایران توسط گروه های کم درآمد و ضعیف اقتصادی کشور درحال بافت است واین انتقال فشار به توده ها محروم به شمارمی آید.
وی با بیان این که ملت ایران از دیرباز با موضوع تحریم آشنا بوده و هرچه به شدت تحریم ها افزوده شده میزان آگاهی مردم نیز رشد کرده است، اظهار داشت : ‌آنها با این رفتارغیرانسانی خود فرصت های بی شماری را در حوزه صنعت و فناوری بالا (های تک) برای جمهوری اسلامی ایران ایجاده کرده اند و این به نفع ملت ایران است .
وزیر بازرگانی توجه بیشتر به خود کفایی و خود اتکایی ، بالفعل شدن توان مدیران ، خروج از وابستگی در علوم و فنونی ، یافتن شرکای جدید و ایجاد بلوک های منطقه ای ، شکل دهی نظام یا سامانه جدید اجتماعی یا سیاسی را از جمله دستاورهای تحریم برشمرد .

*‌یافتن شرکای جدید تجاری در نقاط مختلف جهان
وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد که به لطف خداوند امور جاری صادرات و واردات هم اکنون درحال انجام است و امور حمل ونقل وانتقال پول در مبادلات تجاری دیگر کشورها درجریان است ، هر چند که برخی راه ها را بر روی ملت ایران می بندند اما راه ها و پیشنهادهای جدیدی برای حضور موثر اقتصاد ایران در جهان مطرح می شود .
وی گفت: ‌برای مقابله با تحریم باید هوشمند تر بود و دایما راه های مقابله با آن را یافت به همین دلیل است که ستادی در دولت نیز ایجاد شده که هدف اصلی راه اندازی آن پیگیری راه های حقوقی بین المللی برای رفع تحریم ها است.
به گفته غضنفری ،‌تحریم ها در بستر روابط سیاسی نیز باعث شد تا به دنبال پیمان های منطقه ای در کشورهای مستقل مشترک المنافع(cis) و ‌قاره آمریکا باشیم و به همین دلیل شرکای خوبی در اقصی نقاط جهان برای ایران پیدا شده که نشان از نگاه برون گرا مسوولان کشور دارد .
وی یادآور شد :‌تحریم ها فرصت استثنایی برای پیشرفت بیشتر کشور و اعاده حقوق از دست رفته در حوزه بانکی و بیمه ای است، این موضوع همچنین موجب شد تا با احداث شعبه های جدید بانکی در دیگر کشورها نسبت به خرید سهام یا تاسیس بانک های جدید نیز در نقاط مختلف جهان اقدام کنیم .

* خطوط کشتیرانی تحریم نشده است
غضنفری در حاشیه این همایش نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تحریم خطوط کشتیرانی گفت :‌تحریمی به این عنوان که خطوط کشتیرانی ایران را هدف قرار دهد، نداریم اما برخی کشورها به بهانه دنبال کردن قطعنامه سازمان ملل متحد محدودیت هایی رابرای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده اند .
وی گفت : ایجاد محدودیت در حوزه حمل ونقل هوایی و تحویل سوخت به هواپیماهای ایران از جمله مواردی بود که تحریم کنندگان به آن سمت روی آوردند اما به دلیل آن که آنها نیز باید در پروازهای هوایی خود درایران فرود می آمدند و یا این که از آسمان کشورمان عبور می کردند ، محدودیت های مشابهی شامل حالشان شد .

* پیگیری دعاوی حقوقی ایران
وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی دیگر در باره پیگیری دعوای ایران در دادگاه های بین المللی نیز توضیح داد :‌هم اکنون معاونت حقوقی و مرکز حقوقی ریاست جمهوری موضوع طرح دعوی در دادگاه های بین المللی و استیفای حقوق ایران را دنبال می کند اما از آنجا که دامنه تحریم ایران کمی گسترده تر از گذشته است نام شرکت های زیادی مطرح شده که ممکن است تحریم ها برای آنها هزینه هایی را تحمیل کند .
وی ادامه داد : ‌برگزاری همایش هایی همچون ایران و تحریم بین المللی که هم اکنون درحال برگزاری است، ‌ابعاد مختلف تحریم ها را به لحاظ حقوقی به حقوقدانان خبره ایرانی و غیر ایرانی مطرح می کند و به طور حتم یکی ازنتایج چنین همایش هایی استفاده از توان حقوقدانان داخلی وخارجی ایران برای طرح دعاوی جدید در داگاه های بین المللی و استیفای حقوق ملت ایران و شرکت هایی است که از تحریم ها متضرر می شوند.
وزیر بازرگانی با استناد به اظهارات مطرح شده، افزود : برخی حقوقدانان در خارج برای پیگیری مطالبات ایران و این که تحریم ها فراتر از قوانین اعمال می شود اعلام آمادگی کرده اند .
غضنفری با بیان این که توان حقوقی ایران بسیار بالا است اما به درستی به کار گرفته نشده است، تصریح کرد :‌ مسوولان با آگاهی تلاش می کنند به اشکال مختلف و استفاده از امکانات گوناگون موفقیت های بیشتری را در دادگاه های داخلی و خارجی به دست آورند



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 365
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران