پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 467001 تاریخ : 1398/04/05-13:35:03
,5,
233 شهر و استان در کشور درگیر تنش آبی هستند

مدیرعامل آب و فاضلاب کل کشور مطرح کرد؛

233 شهر و استان در کشور درگیر تنش آبی هستند

جانباز گفت: 233 شهر و استان در کشور درگیر تنش آبی هستند که البته این تنش آبی به منظور کمبود آب نخواهد بود، بلکه عوامل مختلفی نظیر نحوه انتقال آب، کمبود مخازن آب، فشار و کاهش فشار آب باعث می‌شود که این تنش آبی رخ دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل آب و فاضلاب کل کشور در نشست تخصصی نمایشگاه سازگاری با کم آبی اظهار کرد: تابستان سال گذشته یکی از کم‌آب‌ترین تابستان‌های چند دهه گذشته بود.

وی افزود: برای مقابله با تمام ضعف‌های موجود در تابستان بسیار گرم امسال باید آماده باشیم، زیرا جامعه با توجه به شدت بارش‌های بهار، فقدان مدیریت مصرف آب از طرف مدیران را نمی‌پذیرد.

جانباز با اشاره به استفاده از منابع و چتر بزرگ وزارت نیرو برای سازگاری با کم آبی بیان کرد: هم‌اکنون در حال تکمیل پروژه‌های سازگاری با کم‌آبی در استان‌ها هستیم. هرساله در همین موقع از سال با انتشار مطالب و برگزاری جلسه‌هایی در استان‌ها به دنبال فضاسازی برای مدیریت مصارف آبی بودیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که سرانه متوسط مصرف آب در کشور به ازای هر نفر 155 لیتر در روز است، گفت: این میزان بیش‌تر از متوسط برخی شهر‌های پرمصرف صنعتی اروپاست، در حالی که ما در یک کشور خشک قرار داریم و باید یک اقدام جدی در این زمینه انجام دهیم.

جانباز ادامه داد: تلاش شرکت آب و فاضلاب کشور در سال 98، تغییر ساختار شرکت‌های آبفای استان‌هاست. مدیران استانی با چارت تعریفی جدید با توجه به شرایط سخت اقتصادی باید به جذب رضایت عموم جامعه بپردازند.

وی در ادامه به مصارف نامناسب آب شرب در سطح شهر‌ها اشاره کرده و گفت: متاسفانه دیده می‌شود که همچنان از آب شرب شهری به عنوان جارو یا تمیز کننده سطوح استفاده می‌شود که این نوع مصرف، ناسالم است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: وزارت نیرو با نصب کاهنده فشار بر شیر‌های آب در سطح کشور توانسته است مصرف آب را تا 30 درصد کاهش دهد، همچنین قرار است با همکاری سایر نهاد‌های کشور میزان مصرف آب و سایر انرژی‌ها در دستگاه‌های دولتی کاهش یابد.

جانباز با اشاره به نقش بانوان در کاهش مصرف آب در کشور گفت: مصرف مناسب در منازل و شست و شوی صرفه جویانه منجر می‌شود تا در سطح کلان کشوری شاهد کاهش قابل توجه مصرف آب باشیم.

این مقام مسئول به استفاده از فضای آموزشی کشور برای مدیریت مصرف آب اشاره کرده و گفت: فعلا در آموزش و پرورش طرح آموزش دانش‌آموزان را بر عهده گرفتیم و قرار است در سایر دستگاه‌های کشور این امر آموزشی پیگیری شود.

جانباز ادامه داد: بارش در فصل بهار این شائبه را برای مردم ایجاد نکند که مصرف آب را مدیریت نکنند، چرا که کشور ما کشوری خشک و تقریبا نیمه خشک است و سرانه مصرف آب در روز با رقم قابل توجهی روبه‌روست. میزان مصرف آب هر فرد در روز رقمی بالغ بر 155 لیتر است که این رقم در 10 سال گذشته کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. سقوط مصرف آب در روز برای هر فرد از 220 لیتر به 155 لیتر گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به شهر‌هایی که در تنش آبی دخیل هستند، افزود: 233 شهر و استان در کشور درگیر تنش آبی هستند که البته این تنش آبی به منظور کمبود آب نخواهد بود، بلکه عوامل مختلفی نظیر نحوه انتقال آب، کمبود مخازن آب، فشار و کاهش فشار آب باعث می‌شود که این تنش آبی رخ دهد.

مصرف بیش از 7 میلیارد متر مکعب آب در سال/ نوبت‌بندی در سیستم آب رسانی شهر‌های کشور وجود ندارد

وی گفت: نوبت‌بندی در سیستم آب رسانی در شهر‌های کشور وجود ندارد و حتی این موضوع اتفاق هم نخواهد افتاد. مصرف آب در سطح کشور به رقم 7 میلیارد متر مکعب در سال رسیده است که در مقابل آن 1.7 میلیارد متر مکعب آن از طریق بازچرخانی پساب شهری به مدار آبی کشور بازگشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با راه‌اندازی کولر‌های آبی مصرف آب حدود 10 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند، بیان کرد: قطعا با ورود فصل تابستان مدار آبی کشور با برداشت بیشتری مواجه می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 259
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران