پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 203 تاریخ : 1390/03/18-00:00:00
,11,
صنعت سیمان برسر دو راهی سقوط یا صعود!

صنعت سیمان برسر دو راهی سقوط یا صعود!

با گذشت دو ماه و نیم از سال 90 و اعلام بودجه انبساطی دولت برای بخش عمرانی ، تاکنون وزارت صنایع و معادن و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان اجازه افزایش نرخ م

 

این در حالی است که دیگر صنایع همچون پتروشیمی ، لاستیک سازی ، برخی مواد غذایی و فولاد و سنگ آهن موفق به دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات خود شده اند و افزایش نرخ محصولات صنعت سیمان به نظر ضروری می رسد ، چرا که در اواخر سال گذشته و با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، میزان هزینه های بخش اعظم شرکت ها افزایش یافت که شرکت های سیمانی نیز از این قضیه مستثنی نبودند .

افزون بر این شرکت های سیمانی یکی از مهمترین دغدغه ها و مشکلات خود را هزینه های حمل و نقل عنوان می کنند که این خود دلیلی بر کاهش سود آنها است و افزایش نرخ می تواند بخشی از این هزینه ها را جبران کند .

اینکه دلایل وزارت صنایع و معادن و نیز سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای تعلل در ارایه تأییدیه و مجوز افزایش نرخ سیمان چیست و چرا تاکنون این بحث به نتیجه قطعی نرسیده ، مشخص نیست .

انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز پیگیر این قضیه است تا بتواند مجوز لازم برای افزایش نرخ اخذ کند ، اما پیگیری های این انجمن تاکنون به نتیجه نرسیده و توافقی در این خصوص حاصل نشده است .

در بررسی های به عمل آمده ، پور خلیل رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ، صحبت در خصوص این امر را به روزهای آتی و مشخص شدن وضعیت صنعت سیمان موکول کرد و از انجام مصاحبه امتناع ورزید و سکوت اختیار کرد.

اما آنچه که اهمیت دارد کاربرد صنعت سیمان در توسعه پروژه های عمرانی است که خود در رشد و توسعه کشور نقش بسزایی ایفا می کند و تصمیم گیری در خصوص افزایش نرخ سیمان نه تنها از زیان بیشتر شرکت های این صنعت جلوگیری می کند ، بلکه به اقتصاد ملی کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد .

در روزهای اخیر انتظار افزایش نرخ ها در صنعت سیمان در بازار سهام نیز شدت گرفته ، بطوریکه در روز معاملاتی گذشته شاهد بودیم که سهام شرکت های سیمانی با اقبال بالای سهامداران و سرمایه گذاران روبه رو شدند و روندی مثبت به خود گرفتند . به نظر می رسد این بحث تا آخر خرداد ماه قطعیت یابد و باید همچنان منتظر ماند .

 توجه مسئولان در سال های اخیر به رشد و توسعه صنعت سیمان کشور را از واردات این محصول بی نیاز کرده که در مقابل ، بی توجهی به آن می تواند موجب کاهش تولید سیمان و با اوج گرفتن مشکلات ناشی از آزاد سازی نرخ حامل های انرژی ، با کمبود این محصول پر مصرف روبه رو سازد و به دنبال آن تبعاتی را به همراه داشته و در سازندگی کشور اختلال ایجاد کند .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 342
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران