پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1923 تاریخ : 1390/06/18-00:00:00
,8,
رشد 1108 واحدی شاخص

اوضاع بورس هفته گذشته بورس

رشد 1108 واحدی شاخص

:هرچند هفته گذشته شاخص کل بورس با افزایش 1108 واحدی در فاصله 70 قدمی خط مقاومت بی‌سابقه 27 هزار واحدی ایستاد اما این جهش با چاشنی و کمک حقوقی‌ها و شرکت‌های بزرگ و غیبت م

 

به گزارش روز جمعه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،بورس اوراق بهادار 5 روز کاری هفته پیش را با جهش روزانه شاخص و دیگر متغیرها سپری کرد اما با این همه میانگین بازدهی 6 ماه اخیر بازار سهام به 15.6 درصد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هنوز نتوانسته است رضایت سرمایه‌گذاران متضرر را جلب کند، چرا که این گروه از افراد پرریسک جامعه فعال در بازار سهام در برابر سکه و طلا بازان که این روزها شاهد رکوردهای جدیدی شده و به بازدهی بیش از 40 تا 47 درصدی رسیده‌اند، حرفی برای گفتن نداشته و به رغم پذیرش ریسک‌های متعدد از نرخ تورم 17 تا 22 درصدی ماه‌های اخیر عقب مانده‌اند  .

رشد دو متغیر و افت یک متغیر اصلی

به هر حال بورس اوراق بهادار تهران که وارد نیمه دوم شهریور شده در هفته گذشته شاهد داد و ستد بیش از 1.66 میلیارد سهم عادی و حق تقدم به میزان 465 میلیارد تومان بود که در برابر معامله بیش از 497 میلیارد تومانی 1.7 میلیارد سهم در مدت مشابه قبل، آن هم در 4 روز کاری با کاهش 6 و 3 درصدی ارزش و حجم معاملات روبرو شده است.
در این میان هر چند تعداد خریداران هفته گذشته با 19 درصد رشد به 33 هزار و 186 نفر رسید، اما هنوز از خریداران هفتگی60 تا 70 هزار نفری هفته‌های پر رونق بورس فاصله زیادی دارد.

جهش شاخص با کمک فنرهای بزرگ

بررسی دیگر متغیر مهم بازار سهام یعنی شاخص کل بورس هم نشان می‌دهد با رشد روزانه قیمت هر سهم و اثر 8 تا60 واحدی شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه، ملی مس، مخابرات، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک‌های پارسیان، ملت و صادرات، گل گهر، چادرملو و دیگر شرکت‌ها، دماسنج بازار سهام در مجموع موفق به اضافه کردن هزار و 108 واحد شد و با در قرار گرفتن در عدد 26 هزار و 930 واحدی، ضمن عبور از رکود بالاترین رقم که در 24 فروردین ماه یعنی 26 هزار و 675 واحد،در فاصله 70 قدمی فتح قله 27 هزار واحدی ایستاد و آماده عبور از خط مقاومت دیگری شد.
به این ترتیب شاخص کل بورس از ابتدای سال تا چهارشنبه گذشته در مجموع با 3 هزار و 935 واحد رشد روبرو شد تا میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری در سهام به 15.6 درصد برسد.
از طرفی دیگر رشد قیمت هر سهم شرکت‌های بزرگ در هفته گذشته منجر به رسیدن ارزش روز بازار سهام ایران به بیش از 128 هزار میلیارد تومان شد که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

حضور حقوقی‌ها وغیبت حقیقی‌ها

این آمار،رکوردها و جهش‌ها در شرایطی موجب خوشحالی سرمایه‌گذاران و تقویت طرف تقاضا شده که با نگاهی به ریز خرید سهام شرکت‌های مطرح مشخص می‌شود برخلاف دوره‌های رونق بورس، این بار افراد حقیقی حضور کمتری داشته و قیمت سهام و دیگر متغیرهای اصلی معاملات با کمک حقوقی‌ها یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک رشد کرده‌اند، چرا که در دوره‌های پیشین معمولا سهام شرکت‌های آینده دار و مقبول بازار از هزار تا بیش از 6 تا 7 هزار نفر خریدار هفتگی داشت اما در هفته‌ای که سپری شد هیچ شرکت بزرگی بالاتر از هزار و 300 خریدار نداشت.
بر این اساس بررسی خریداران شرکت‌ها نشان می‌دهد صدرا فقط با هزار و 234 خریداری که داشت در صدر دیگر شرکت‌های بزرگ و مطرح و حتی شرکت‌های بازار اول قرار گرفته است.
بعد از این شرکت هم فولاد مبارکه با 1109 ، گروه بهمن با هزار و 55 نفر ، بانک پاسارگاد با 1023، ماشین سازی اراک با 942 و ملی مس با 913 خریدار قرار دارند که به هیچ وجه قابل مقایسه با آمار خریداران سال گذشته و دو ماه اول سال جاری نیست.
کاهش چشمگیر سهامداران حقیقی و حضور گسترده سرمایه‌گذاران حقوقی در جمع‌آوری سهام ، در شرکت‌های دیگر بزرگ مانند سایپا، مخابرات، ایران خودرو و مپنا پررنگ تر بود، به طوری که این شرکت‌ها که هر کدام وزنه‌ای در مبادلات بازار سهام کشور بشمار می‌روند حداکثر 877 خریدار داشتند که می‌تواند موید نقش افراد حقوقی و غیبت حقیقی ها باشد.
با این همه باید دید آیا هفته جاری هم بورس با رکوردهای جدیدی روبرو شده و می تواند سرمایه‌گذاران حقیقی بیشتری را وارد میدان کند یا خیر؟

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 239
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران