پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1883 تاریخ : 1390/06/14-00:00:00
,13,
هر سال ۵۰ هزار تن چای مازاد بر نیاز کشور وارد می شود!

یک نماینده مجلس:

هر سال ۵۰ هزار تن چای مازاد بر نیاز کشور وارد می شود!

وی گفت: تداوم این سیاست موجب اشباع بازار برای سالهای آینده می‌شود و باید باز هم منتظر تکرار اتفاق چند روز پیش که در آن ۲۰۰ هزار تن چای داخلی نابود شد، باشیم.

نماینده مردم لاهیجان با بیان اینکه دولت سالانه مجوز واردات ۱۴۰ هزار تن چای را صادر می‌کند، این حجم را ۵۰ هزار تن بیشتر از نیاز کشور به واردات اعلام کرد.

 یوسف قاسمی گولک" از واردات سالانه بیش از ۱۴۰ هزار تن چای خشک به کشور خبر داد و گفت: این حجم از واردات در حالی اتفاق می‌افتد که همه نیاز کشور به چای خشک ۱۲۰ هزار تن است و حدود ۳۰ هزار تن از این مقدار هم در داخل تولید می‌شود؛ یعنی به جای ۹۰ هزار تن نیازی که به واردات داریم، ۱۴۰ هزار تن چای وارد می‌کنیم.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل چای تنها به حجم بالای واردات سودجویانه برخی افراد محدود نمی‌شود و قاچاق گسترده این کالا نیز در کنار واردات آن موجب شده است تا با افزایش عرضه انواع چای خارجی وارداتی و قاچاق در بازار، تقاضا برای چای ایرانی کاهش پیدا کند.
وی همچنین افزود: اشباع بازار از چای وارداتی، انبارها را از چای ایرانی پر کرده است و این محصول حتی با گذشت چهار یا پنج ۵ سال از خاک خوردن در گوشه انبار، باز هم جایی در بازار مصرف پیدا نمی‌کند.
قاسمی با یادآوری امحای حدود ۲۰۰ هزار تن چای ایرانی در روزهای گذشته، گفت: این حجم از تولید داخلی که به معنای صرف میلیاردها تومان پول و روزهای متمادی کار و تلاش کشاورزان ایرانی است، تنها به این دلیل نابود شد که پس از گذشت ۹ سال خاک خوردن در انبارها، چای وارداتی و قاچاق اجازه نداد، جایی برای عرضه این محصول در بازار وجود داشته باشد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم تأکید کرد: واردات بیش از نیاز و قاچاق گسترده چای موجب انباشت چای در انبارهای کشور شده است و از آنجا که بازار امکان جذب مازاد واردات را ندارد، ‌ناچار این حجم که سالانه حدود ۵۰ هزار تن چای را شامل می‌شود باید به انبارها برود تا تهدید چای وارداتی برای سال‌های متمادی چایکاران ایرانی را برنجاند



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران