پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1869 تاریخ : 1390/06/13-00:00:00
,8,
پاسخ‌ رئیس سازمان بورس به ابهامات بورس نفت و پذیره نویسی بانکهای بدون مجوز

پاسخ‌ رئیس سازمان بورس به ابهامات بورس نفت و پذیره نویسی بانکهای بدون مجوز

:رئس سازمان بورس به ابهامات و سوالات متعدد خبرنگاران درباره بورس نفت، پذیره نویسی بانکهای بدون مجوز، افت و خیز شاخص در نیمه اول امسال و کاهش قیمت سهام اولی‌ها پاسخ داد.

 

به گزارش روز یکشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،علی صالح‌آبادی صبح امروز در نشست خبری با ارائه گزارشی از عملکرد بورس اوراق بهادار، فرابورس و بورس کالا اظهار داشت: ارزش بازار اوراق بهادار طی 5 ماه ابتدایی سال جاری به حدود 124 هزار میلیارد تومان رسیده و شاخص نیز از 23 هزار و 295 واحد در ابتدای سال به 26 هزار و 100 واحد رسیده است .
وی با اشاره به رشد  12درصدی شاخص طی این مدت بیان کرد: ارزش معاملات نیز به بیش از  11 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 15 درصد رشد یافته است. همچنین دفعات انجام معامله نیز از ابتدای سال تاکنون به  2 میلیون دفعه رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 62 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان بورس در خصوص معاملات آنلاین که از سال گذشته راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: بسیاری از مشتریانی که در گذشته سفارش‌های خود را به کارگزار ارائه می‌کردند در حال حاضر با استفاده از سیستم آنلاین به صورت مستقیم معاملات خود را انجام می‌دهند و با تغییر مقررات این معاملات در حال حاضر سهامدار و معامله‌گر شبیه معامله‌گر کارگزاری‌ها عمل می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه حدود 49 هزار معامله‌گر آنلاین وجود دارد، گفت: این معاملات رشد خوبی داشته و حدود 11 الی 12 درصد حجم معاملات روزانه مربوط به معامله‌گران آنلاین است.
صالح‌آبادی ادامه داد: مجوز اوراق بدهی و اوراق افزایش سرمایه ارائه شده و تاکنون 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت و اجاره صادر و به فروش رسیده است. همچنین اوراق مرابحه و قرض‌الحسنه نیز در کمیته شورای بورس به تصویب رسیده و پس از تصویب در شورای عالی بورس نیز، این اوراق نیز منتشر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه به تعداد حسابرسان معتمد سازمان بورس 4 حسابرس دیگر نیز به تازگی اضافه شده است، اعلام کرد: در هیئت مدیره بورس 22 رأی تخلفاتی وجود دارد که مجازات‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.
*
رشد 213 درصدی معاملات فرابورس

رئیس سازمان بورس در خصوص ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال تاکنون بیان کرد: ارزش این بازار به بیش از 21 هزار میلیارد تومان رسیده و ارزش معاملات نیز به بیش از 3 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یافته است.
به گفته صالح‌آبادی، ارزش معاملات در فرابورس نسبت به دوره مشابه سال گذشته 213 درصد رشد و تعداد دفعات معامله نیز 1556 درصد رشد یافته است.
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه مجموع ارزش بازار بورس اوراق و فرابورس 145 هزار میلیارد تومان است، در خصوص بازار پایه فرابورس که در سال جاری راه‌اندازی شد، گفت: در این بازار شرکت‌هایی که امکان پذیرش آنها در فرابورس و بورس وجود ندارد وارد این بازار شده و این مسئله نیز به دلیل الزام قانون برنامه پنجم برای ورود کلیه شرکت‌های سهامی عام به بورس یا فرابورس است.
وی ادامه داد: ورود این شرکت‌ها به بازار پایه به منزله پذیرش آنها در فرابورس نیست و تنها معاملات این شرکت‌ها در بازار پایه انجام می‌شود، بنابراین از مزیت مالیاتی نیز نمی‌توانند استفاده کنند.
وی ادامه داد: ریسک شرکت‌هایی که در بازار پایه حضور دارند نسبت به سایر شرکت‌ها بالاتر بوده و سهامداران باید این مسئله را در نظر گرفته و نباید سهام این شرکت‌ها را با سهام سایر شرکت‌ها مقایسه کنند.
صالح‌آبادی با بیان اینکه مقررات پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس اصلاح شده و بر اساس آن امکان انتقال شرکت‌های فرابورسی به بورس اوراق بهادار فراهم شده است، گفت: هفته گذشته نخستین شرکت از بازار فرابورس به بورس اوراق بهادار انتقال یافت.


*
رشد 1178 درصد معاملات آتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته

رئیس سازمان بورس در خصوص آخرین وضعیت معاملات آتی بورس کالا بیان کرد: ارزش این معاملات به بیش از 2100 میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 1178 درصد رشد یافته است. همچنین سال قبل ارزش قراردادهای آتی 165 میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به 210 میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: ارزش سایر کالاهای معامله شده در بورس کالا نیز 6 هزار و 500 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 68 درصد رشد را نشان می‌دهد.
صالح‌آبادی با اشاره اینکه در مجموع 8600 میلیارد تومان طی 5 ماه ابتدایی سال جاری معامله در بورس کالا انجام شده، گفت: در کل سال گذشته این میزان 12 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.
رئیس سازمان بورس در خصوص رونق معاملات آتی بیان کرد: این معاملات در حال حاضر به یک رکن اساسی در بورس کالا تبدیل شده و حدود 25 درصد معاملات بورس کالا را به خود اختصاص داده است.بنابراین با توجه به اینکه قرار بود بورس کالا از معاملات نقدی و فیزیکی به سمت اوراق حرکت کند، با رونق معاملات آتی این مسئله در حال پیشرفت است.
رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه مقررات پذیرش کالاهای وارداتی در بورس کالا اصلاح شده، گفت: از این پس فردی که کالا را وارد می‌کند، می‌تواند آن را به صورت نقدی و به صورت سلف در بورس کالا عرضه کند.
صالح‌آبادی در خصوص روزهای معاملات آتی سکه با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی گفت:پیش از این روزهای پنج‌شنبه و جمعه معاملات آتی انجام نمی‌شد اما در حال حاضر حدودا 2 ساعت روزهای پنج‌شنبه نیز معاملات انجام می‌شود و جمعه نیز که بازار جهانی باز است و بازار ما تعطیل، اثر بازار جهانی در روز شنبه و یکشنبه اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: قرار است ساعت معاملات آتی در پنج‌شنبه‌ها افزایش یابد.


*
آخرین وضعیت تحولات در سازمان بورس

صالح‌آبادی در خصوص تعداد شرکت‌های تأمین سرمایه بیان کرد: پیش از این 3 شرکت مجوز شرکت تأمین سرمایه را دریافت کرده بودند که در حال حاضر مجوز 4 شرکت دیگر نیز صادر شده و در مجموع 7 شرکت مجاز به فعالیت در این زمینه هستند.
وی ادامه داد: در سال جاری 5 مجوز شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری صادر شده که فعالیت برخی از آنها آغاز و برخی دیگر نیز در حال شروع است.همچنین 3 شرکت سبدگردان نیز مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.
رئیس سازمان بورس در خصوص آزمون‌های بازار سرمایه بیان کرد: برای آزمون امسال تغییری در ساختار آزمون با توجه به تحولات بازار سرمایه تغییراتی انجام شده است و بر این اساس در ارائه گواهینامه‌ها تجدیدنظر شد. در این آزمون قرار شد گواهینامه اصول بازار سرمایه، گواهینامه معامله‌گری تأمین مالی، معامله‌گری بورس کالا،معامله‌گری اوراق مشتقه و تحلیل‌گری بازار سرمایه ارائه می‌شود.
صالح‌آبادی با بیان اینکه برای اولین بار در آزمون امسال 6 هزار متقاضی وجود دارد که در گذشته این میزان حداکثر 2 هزار نفر بوده است، تصریح کرد: از ابتدای شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاکنون 69 صندوق در حال فعالیت هستند که ارزش آنها حدود هزار و 810 میلیارد تومان است.
به گفته وی، در زمینه پردازش اطلاعات مالی دو شرکت از ابتدای سال تاکنون مجوز دریافت کرده که در حال تأسیس هستند.
سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد: رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق که در سال گذشته برای دومین بار انجام شد امسال در بورس کالا برای نخستین بار ارائه شد که بر اساس این رتبه‌بندی 6 کارگزار در رتبه الف، 13 کارگزار رتبه ب، 23 کارگزار رتبه ج، 18 کارگزار رتبه د و 4 کارگزار نیز رتبه هـ را دریافت کرده‌اند.
رئیس سازمان بورس ادامه داد: کارگزارانی که رتبه الف را دریافت کرده‌اند، می‌توانند فعالیت خود را در بازار فرابورس شروع کرده و پس از 6 ماه در صورتی که رتبه الف خود را حفظ کنند مجوز فعالیت در بورس اوراق بهادار را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه کارگزاران رتبه الف در بورس کالا و بورس مجوز فعالیت در بورس انرژی را دارند، بیان کرد: هفته گذشته مؤسسین بورس انرژی طی جلسه‌ای برخی مسائل را در این زمینه روشن کرده و مراحل پذیره‌نویسی آن در حال انجام است که تا پایان شهریور ماه پذیره‌نویسی انجام می‌شود.
رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه 20 درصد از سهام بورس انرژی به صورت عرضه عمومی خواهد بود، گفت: در صورتی که یکی از مؤسسین سهم پول خود را از سهمی که دارد در تاریخی که اعلام می‌شود واریز نکند،آن سهم  به سهم عرضه عمومی که 20 درصد است اضافه می‌شود.
صالح‌آبادی با بیان اینکه پروژه سند ICT بازار سرمایه در حال تهیه است و تا پایان سال به پایان می‌رسد، خاطر نشان کرد: بر این اساس قرار است در این پروژه وضعیت ICT بازار سرمایه در همه حوزه‌ها از جمله سازمان بورس، بورس اوراق، فرابورس، بورس کالا و کارگزاری‌ها انجام شده، وضعیت این شاخص شناسایی و وضعیت مطلوب نیز طراحی شود و پس از آن راه دستیابی به وضعیت مطلوب تهیه و طی یک زمان مشخص برای ارتقاء بازار سرمایه در همه دستگاه‌ها اجرایی شود.
رئیس سازمان بورس در خصوص پیگیری الکترونیکی پرونده‌هایی که در هیئت داوری وجود دارد، گفت: این امکان فراهم شده و از این پس می‌توانند پرونده‌های هیئت داوری به صورت الکترونیکی پیگیری شود.
صالح‌آبادی در خصوص نرم‌افزار بورس همراه که سال گذشته راه اندازی شد، گفت: چند روز گذشته نسخه جدید این نرم‌افزار آماده و قابلیت‌های جدیدی از جمله اینکه در بستر GPRS نیز علاوه بر MMS می‌توان استفاده کرد در این نرم‌افزار وجود دارد. همچنین در حال اضر 6600 کاربر از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.
صالح‌آبادی در خصوص call center اظهار داشت: زیرساخت‌ها و الزامات لازم فراهم شده و کارگزاران و شرکت‌های IT می‌توانند با استانداردهایی که فراهم شده و به تأیید سازمان نیز رسیده  از این سیستم برای ثبت و ضبط مکالمات معامله‌گران با کارگزاران استفاده کنند.
وی با تأکید بر اینکه اگر امروز تعداد و دفعات معاملات بورس اوراق رشد یافته و از یک میلیون و 235 هزار دفعه به 2 میلیون دفعه رسیده به دلیل معاملات آنلاین است، گفت: در سال جاری شاخص همواره سیل نزولی نداشته و سیر صعودی و نزولی آن در کنار هم بوده بنابراین این صحبت که در این 6 ماه بورس اوراق وضعیت نامناسبی داشته را قبول نداریم.

*
سهم 10 درصدی بازار سرمایه در تأمین مالی

وی در خصوص عرضه‌های اولیه بیان کرد: این مسئله که در عرضه‌های اولیه سهامدار باید هر روز 4 درصد سود کند درست نیست. در خصوص پتروشیمی زاگرس نیز در حال حاضر قیمت آن همان قیمت اولیه بوده و این به منزله بد بودن یا اشتباه بودن قیمت‌گذاری اولیه آن نیست. البته در عرضه‌های اولیه به دنبال دستور‌العمل جدیدی هستیم که در حال تدوین است.
رئیس سازمان بورس در خصوص سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بیان کرد: سال گذشته حدود 26 هزار میلیارد تومان در بازار اولیه و ثانویه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده که البته با توجه به نیاز کشور سهم بالایی نیست اما در نظر داریم با تنوع ابزارهای جدید مالی این میزان را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه برای سال جاری 36 هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه برنامه‌ریزی شده، گفت: سهم و درصد بازار سرمایه در تأمین مالی کشور زیر 10 درصد است.

*
هیچ بانکی بدون مجوز وارد بورس نمی‌شود

رئیس سازمان بورس در خصوص مجوز بانک‌ها برای پذیره‌نویسی و ورود به بورس از بانک مرکزی گفت: ورود بانک‌ها بدون مجوز بانک مرکزی به بورس محال است و هر بانکی که تأسیس می‌شود مجوز تأسیس خود را از بانک مرکزی دریافت کرده است.
وی ادامه داد: بانک‌ها پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی برای پذیره‌نویسی طبق قانون بازار سرمایه اقدام کرده و پس از پذیره‌نویسی مجمع مؤسسین اساسنامه‌ها را تدوین و مراحل بعدی کار انجام می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت پذیره‌نویسی بانک آریا با توجه به اینکه مجوز آن لغو شده گفت: سهامدارانی که در پذیره‌نویسی این بانک شرکت کردند قانون برای آنها روش‌های مختلفی در نظر گرفته که یا پول آنها برگردانده می‌شود یا به کس دیگری واگذار می‌شود و یا سایر مواردی که در قانون ذکر شده است.

*
تجدید نظر در قیمت‌گذاری نفت خام

رئیس سازمان بورس در خصوص آخرین وضعیت و مذاکرات برای عرضه نفت خام در بورس گفت: این مسئله که قرار بود ایران با عرضه نفت در بورس مرجع قیمت‌گذاری شود درست است. ابتدا باید قیمت پایه تعیین شود و این قیمت از نظر سازمان می‌تواند به همان قیمت پایه باشد و یا بالاتر و یا پایین‌تر.
وی ادامه داد: هر قیمتی که کشف می‌شود برای عرضه فردا مرجع خواهد شد بنابراین برای اینکه قیمت ایران مرجع شود باید ابتدا اجازه دهیم این قیمت‌ها در بورس نوسان داشته، خریداران بیشتری ترغیب شوند تا به مرور پس از آن ایران مرجع قیمت‌گذاری شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر که عرضه‌کننده بر روی قیمت پایه و بالاتر از آن اصرار می‌کند طبیعی است که خریداران اعتماد خود را از دست داده و به مرور تعداد آنها در عرضه‌ها کم شود. بنابراین برای جلب اعتماد آنها باید اجازه نوسان و در قیمت پایه تجدید نظر شود.
همچنین، برای کشف قیمت بهتر می‌توان به جای حراج حضوری که در حال حاضر انجام می‌شود از معاملات سلف  استفاده کرد.
صالح‌آبادی در خصوص تلفن گویای بورس گفت: قابلیت‌های جایدی در این سیستم گذاشته شده که در مرحله تست نهایی و در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

*
برنامه‌ای برای قانونی کردن فعالیت فارکس نداریم

وی در خصوص فعالیت شرکت‌های فارکس بیان کرد: فعالیت این شرکت‌ها غیر قانونی بوده و به هیچ کس توصیه نمی‌شود که وارد این فعالیت‌ها بشوند. بنابراین فعالیت این شرکت‌ها غیر مجاز بوده و هیچ برنامه‌ای نیز وجود ندارد که فعالیت آنها قانونی شود.
وی تصریح کرد: بازار سرمایه به دنبال ابزارهای جدید با توجه به شریعت کشور است تا قابلیت بازار سرمایه داخل را افزایش دهد.

*
بیمه قیمت سهام عملیاتی نیست

صالح‌آبادی در خصوص بیمه قیمت سهام با اشاره به اینکه در هیچ کشوری این مسئله وجود ندارد، گفت: 2 تا 3 سال گذشته این مسئله توسط یکی از شرکت‌های بیمه‌ای مطرح شد ولی این طرح عملی نبود و جایی از دنیا نیز ما ندیده‌ایم که قیمت سهم بیمه شود البته مسئله‌ای که این شرکت بیمه‌ای مطرح کرده بود بیمه قیمت اسمی سهم بود که قیمت اسمی نیز 100 تومان است و تأثیری در معاملات ندارد.
صالح‌آبادی در خصوص صندوق زمین و ساختمان گفت: چند موافقت اصولی برای راه‌اندازی این صندوق‌ها ارائه شده ولی طولانی بودن مراحل تشکیل این صندوق‌هاو  زمان‌بر آن و همچنین عدم انگیزه لازم با توجه به وضعیت بازار مسکن هنوز راه اندازی این صندوق‌ها عملیاتی نشده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 272
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران