پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 186 تاریخ : 1390/03/17-00:00:00
,8,
حمایت گسترده دولت و مسئولین از بازار سهام ضروری است

حمایت گسترده دولت و مسئولین از بازار سهام ضروری است

در شرایطی که نقدینگی مناسبی وارد بورس شود ، اما حمایتی جدی از سوی مقام های مسئول صورت نپذیرد ، افراد و شرکت های جدید بورسی با مشکل مواجه می شوند . در این بین پذ

 

به گزارش روز سه شنبه شبکه تحلیلی ، خبری بانک و صنعت، بازار سهام اولین روز کاری خود در هفته جاری را در حالی به پایان رسانید که روندی مثبت را در آن شاهد بودیم و این روند مثبت می تواند تلخی روند منفی هفته های اخیر را کم کم از ذهن سهامداران و سرمایه گذاران بزداید   .

عظیم ثابت ، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نوسان گیری سهامداران حقوقی و حقیقی همواره در بازارهای منفی وجود داشته و رفتاری کاملاً طبیعی است که طی هفته های اخیر در بازار پدید آمده بود ، اظهار داشت : با توجه به سالروز رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و تعطیلاتی که گذشت ، برخی از سهامداران برای دستیابی به نقدینگی لازم و نیز ارزیابی بهتر از بازار ، سهام خود را در پایان هفته گذشته عرضه کردند .

اما در روز گذشته با توجه به اینکه قیمت های جهانی فلزات و نفت در شرایط مناسبی به سر می برد و از طرفی با ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی ، مورد خاصی برای بازار وجود نداشته و نظر به اینکه در فصل برگزاری مجامع هستیم ، ارایه گزارش های عملکرد شرکت ها و تقسیم سود آنها انگیزه برای حضور در بورس بیش از پیش شدت گرفته و حجم معاملات می تواند همچنان افزایش یابد .

وی با اذعان به اینکه در شرایط فعلی جو انتظار تا حدودی در بازار مشاهده می شود ، تصریح کرد : الگویی که بازار سهام به خود گرفته مانند الگوی دوره زمانی مشابه سال گذشته است . بطوریکه اردیبهشت و خرداد ماه سال گذشته نیز شاخص کمی استراحت داشت و در تیر و مرداد ماه عملکرد بهتری از خود نشان داد . در چنین شرایطی پیش بینی می شود با توجه به روند حاکم در بازار و با ارایه گزارش های عملکرد سه ماهه شرکت ها بورس پر رونق تر از هفته های اخیر حرکت کند .

به گفته این کارشناس بازار سرمایه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در روند منفی اخیر بی تأثیر نبوده و سرمایه گذاران حقیقی برخلاف شرایط صعود بازار ، در بازار منفی بدون شناخت کامل برای خروج از صندوق ها و ابطال واحدهای سرمایه گذاری خود اقدام می کنند که موجب تشدید ریزش شاخص شده و آمار ابطال واحدهای سرمایه گذاری دلیلی محکم بر این ادعاست .

با این همه در صورت عدم انتشار اخبار منفی در بازار با تداوم شرایط مناسب در خصوص قیمت های جهانی فلزات و نفت طی روزهای آتی ، سهم هایی که طی این مدت ریزش زیادی را تجربه کرده اند ، می توانند رشد مجدد خود را از سر بگیرند .

در روزهای گذشته نکته دیگری که اهمیت داشت روند موجود در بین خودرویی ها به دلیل مشکلات مربوط به معامله عمده سهام ایران خودرو و حساسیت ایجاد شده در بازار در خصوص این صنعت بود که بازار را تا حدودی تحت تأثیر خود قرار داد .

عظیم ثابت تداوم روند رو به رشد کنونی را تا تیر و مرداد ماه با انتشار اخبار مثبت از سوی شرکت ها مسلم دانست و افزود : اکثر شرکت ها به طور متوسط طی این مدت 10 تا 15 درصد کاهش قیمت سهام خود را تجربه کردند که این امر انگیزه لازم را برای خرید در بین سهامداران و سرمایه گذاران ایجاد می کند .

وی با اشاره به حجم نقدینگی بالا در جامعه از اهتمام دولت و مسئولین بازار سرمایه برای رشد هر چه بیشتر بازار سهام سخن گفت و تأکید کرد : در حال حاضر اهتمام و توجه دولت به بورس مناسب بوده تا همچنان بازار سرمایه محل ورود سرمایه های سرگردان باشد و اتخاذ این سیاست های حمایتی در بازار به اثبات رسیده است .

البته ممکن است هر از چند گاهی این میزان نقدینگی با رکود یک بازار راهی بازارهای موازی دیگر شود و سیگنالهایی از ورود بخشی از این نقدینگی به بازارهای موازی بورس همچون طلا و مسکن به چشم می خورد ؛ اما باید توجه داشت که در حال حاضر نقدشونده ترین و پربازده ترین بازار ، بازار سهام است .

وی افزود : مسئولین بورس نیز با ورود ابزارهای تأمین مالی گوناگون ، توسعه نهادهای مالی و نیز پذیرش شرکت های جدید به بورس و فرابورس می توانند گامی مهم را در توسعه بورس بردارند .

همچنین سازمان بورس می تواند با راهنمایی و توجیه شرکت هایی که پتانسیل ورود به بازار سهام را دارند ، به توسعه این بازار کمکی شایانی کند تا از بروز هر گونه حباب در آن جلوگیری شود .

این کارشناس بازار سرمایه حمایت مسئولین و دولت را از بازار سرمایه مهمترین رکن در جهت رشد و توسعه آن برشمرد و تصریح کرد : در شرایطی که نقدینگی مناسبی وارد بورس شود ، اما در عین حالحمایتی جدی از سوی مقام های مسئول صورت نپذیرد ، افراد و شرکت های جدید بورسی با مشکل مواجه می شوند . در این بین پذیرش شرکت های جدید و ایجاد تنوع بیشتر در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس می تواند پاسخگوی سلیقه تمامی سرمایه گذاران باشد .

وی برگزاری همایش ها و سمینارهای مختلف را برای آشنایی شرکت ها با بورس و چگونگی استفاده از این بازار برای تأمین منابع مالی مورد نیاز و نیز استفاده از معافیت های مالیاتی موثر دانست و گفت : با توجه به اینکه بورس از بازدهی و نقدشوندگی بالا و نیز شفافیت اطلاعاتی برخوردار است ، سهامداران و سرمایه گذاران می توانند با صبر و حوصله از آن به نحو احسن استفاده کنند .

وی در خاتمه سخنان خود صبر و حوصله را مهمترین فاکتور برای کسب بهترین بازدهی بر شمرد و افزود : سرمایه گذاران و سهامداران باید هم در انتخاب سهم و هم در خروج از سهم این فاکتور مهم را مد نظر قرار دهند و از صف محوری پرهیز کنند تا خاطره منفی از بورس در ذهن آنها بر جای نماید .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 373
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران