پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1664 تاریخ : 1390/05/26-00:00:00
,17,
جایگزینی قبض های الکترونیک بجای قبض های کاغذی

جایگزینی قبض های الکترونیک بجای قبض های کاغذی

:‌سامانه اینترنتی قبوض الکترونیک ایران (قبض ایران) با هدف توقف صدور کاغذ برای قبوض شهری در استان قم کلید خورده و قرار است چنانچه اجرای این طرح موفقیت‌آمیز باشد، سامانه ق

سامانه قبوض الکترونیکی ایران (قبض ایران) با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری، به صورت پایلوت در استان قم آغاز به کار کرد.
بنابراین گزارش، این سامانه که هم‌اکنون به صورت آزمایشی و با آدرس ghabziran.ir، در استان قم مورد بهره‌برداری قرار گرفته، قرار است پس از طی مراحل آزمایشی، به صورت ملی و در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.
براساس این گزارش، به گفته مسئولان امر، در این سامانه، تمامی قبوض شهری شامل قبوض آب، برق، گاز و تلفن به صورت تجمیع شده، در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و امکان رویت قبوض و پرداخت‌ قبض به صورت یک‌جا، برای شهروندان ممکن می‌شود.
براساس این گزارش، قرار است پس از آنکه دوره آزمایشی این سامانه، با موفقیت به پایان رسید و رفته رفته شهروندان با نحوه‌ی کار این سامانه آشنایی پیدا کردند، چاپ کاغذی قبض‌ها متوقف شود؛ اما هم‌اکنون چاپ کاغذی قبوض ادامه می‌یابد.
بنا بر این گزارش، مسئولان امر، موضوعاتی از جمله کاهش هزینه‌های چاپ، توزیع و پرداخت قبوض در سطح کلان، افزایش پرداخت‌های غیرحضوری شهروندان، توسعه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در زندگی روزمره و کاهش آسیب‌های اجتماعی و امنیتی ناشی از مراجعه افراد سودجو به در منازل، را از جمله اهداف راه‌اندازی سامانه قبوض الکترونیکی ایران نام برده‌اند.
این سامانه دارای 3 بخش‌ اطلاع‌رسانی، تعاملی و تراکنشی است که بخش اطلاع‌رسانی، شامل مشاهده قبوض، آرشیو قبوض، گزارش مصرف انرژی، بخش تعاملی شامل سامانه شکایات و پیگیری امور مشترکان و بخش تراکنشی شامل امکان پرداخت‌های الکترونیکی به صورت تجمیعی یا تکی است.
براساس این گزارش، در پیش‌بینی‌های راه‌اندازی این سامانه، جلوگیری از صدور 2.4 میلیارد برگ قبض و صورت‌حساب سالانه، کاهش 12 هزار میلیارد ریالی هزینه‌های مستقیم چاپ، توزیع و پرداخت حضوری صورت‌حساب‌های سالانه، کاهش 560 میلیون کیلومتری سفرهای درون‌شهری و کاهش مصرف 80 میلیون لیتر سوخت، از مزایا و توجیهات اقتصادی راه‌اندازی سامانه قبوض الکترونیکی نام برده شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 261
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران