پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1549 تاریخ : 1390/05/17-00:00:00
,9,
دولت برای مازاد تولید برنامه ای ندارد

رییس مرغداران،

دولت برای مازاد تولید برنامه ای ندارد

:رئیس اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت:دولت برای تولید مازاد در کشور برنامه ای ندارد، سالانه تولید کنندگان افزایش 6 الی 8 درصدی دارند اما هیچ چشم انداز روشنی درباره سود

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،محمد یوسفی در پاسخ به اینکه دلیل نوسان قیمت گوشت مرغ و محصولات پروتئینی در طول سال چیست، اظهار داشت: قانون به درستی اجرا نمی شود، زیرا براساس قانون نظام دامپروری و بهره پروری باید محصولات پروتئینی و کشاورزی خرید تضمینی شده و یا قیمت تضمینی برای آن در نظر بگیرند.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداری کشور افزود: از سوی دیگر دولت برای تولید مازاد در کشور برنامه ای ندارد، سالانه تولید کنندگان افزایش 6 الی 8 درصدی دارند اما در مقابل سودی که نصیبش بشود هیچ آینده روشنی ندارند.
وی با بیان اینکه دولت باید انگیزه های تولید را تقویت کند، گفت: افزود: دولت باید علاوه بر قیمت تمام شده حاشیه سودی برای مرغدار در نظر بگیرد همچنین با مشوق هایی نظیر جوایز صادراتی برنامه ریزی برای صادرات داشته باشد.
یوسفی ادامه داد: برنامه ریزی های دولت در مورد تعیین تعرفه و میزان واردات و صادرات درست نیست در حال حاضر تعرفه واردات مرغ صفر اما نهاده های آن تعرفه بالایی دارد در حالی که هیچ جای دنیا چنین روالی معمول نیست.
وی ادامه داد: اگر برای محصولات صنعتی مانند خودرو تعرفه در نظر گرفته می شود برای حمایت از تولیدات داخل است اما دولت این سیاست را برای محصولاتی مانند مرغ، شیر و سایر مواد پروتئینی در نظر نمی گیرد در حالی که اولویت این محصولات از نظر تأمین امنیت غذایی بیشتر است.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداری کشور افزود: در حال حاضر به دلیل عدم حمایت های دولت از این بخش 25 درصد این صنعت خالی و غیر فعال است.
یوسفی گفت: سازمان مستقلی برای تنظیم بازار و تولیدات مرغ وجود ندارد و به تجربه دیده شده طی سالهایی که وزارت بازرگانی و یا حتی وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تنظیم مرغ را به عهده داشت کاری از پیش نبرده است.
وی پیشنهاد کرد: امکانات و اختیاراتی به اتحادیه ها و تشکل ها داده شود که در این صورت طی یکسال تنظیم بازار مناسبی در مورد محصولات پروتئینی ایجاد خواهد شد.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداری کشور گفت: مدیریت ها و نظارت های چرخه تولید تا مصرف نیز مناسب نیست، سالانه 4.5 میلیون تن مواد اولیه و خوراک مرغ و مکمل ها و افزودنی ها به کشور وارد می شود، مرغ با وزن 2.5 الی 3 کیلوگرم به کشتارگاهها فرستاده می شود زیرا مرغ های سنگین تر از 3 کیلوگرم با 150 تومان قیمت پایین تر در کشتارگاه ها خریداری می شود از سوی دیگر افت آن در کشتارگاه ها هم پایین است.
وی افزود: در حالی که وزن مناسبی که مرغ باید به کشتارگاهها برود حدود 1.8 تا 2 کیلوگرم است که در این حالت ضریب تبدیل دان از 2.3 به 1.8 درصد تقلیل می یابد.
یوسفی افزود: بی برنامگی یکی از معضلات اصلی تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی است که طی سالهای گذشته در کشور موج می زند.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداری کشور تصریح کرد: نبودن صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب به طوری که بتواند با قطعه بندی مرغ ها و نیز کاهش ضایعات و همچنین تبدیل آن به مواد خوراکی پخته در زمان عرضه بالا تب بازار را گرفته و قیمت را متعادل کند، نداریم و به این دلیل طی سال نوسان قیمت در بازار را شاهد هستیم.

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 204
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران