پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1463 تاریخ : 1390/05/10-00:00:00
,8,
فرابورس از بورس سبقت می‌گیرد

فرابورس از بورس سبقت می‌گیرد

:مدیرعامل شرکت فرابورس در نشست خبری که روزگذشته برگزار شد ضمن بیان عملکرد فرابورس در سال جاری، برنامه‌ها و طرح‌های آتی شرکت را تشریح کرد.

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،مصطفی امیدقائمی درخصوص عملکرد بازار فرابورس گفت: حجم معاملات چهارماه اخیر بازار فرابورس تا روز سوم مردادماه سال جاری به رقم دوهزار و   250 میلیارد تومان رسیده است که یک هزار و 266 میلیارد تومان از آن مربوط به معاملات بازار اول، 211 میلیارد تومان بازار دوم، 349 میلیارد تومان بازار سوم، 44 میلیارد تومان بازار پایه و 378 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بوده است  .

وی در ادامه افزود: همچنین در دوره 4 ماهه یادشده، ارزش معاملات تسهیلات بانک مسکن 105 میلیارد تومان بوده است  .

امیدقائمی افزود: در این دوره 8 فقره اوراق مشارکت در بازار فرابورس پذیرش شده و ارزش کل آنها به رقم 417 میلیارد تومان رسیده است که 80 میلیارد تومان از آن مربوط به پذیره‌نویسی اوراق مشارکت نارنجستان است.مدیرعامل فرابورس در ادامه به ارزش بازار اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ارزش بازار فرابورس با وجود 23 شرکت پذیرش شده بالغ بر 21هزار میلیارد تومان است  .

امیدقائمی در ادامه بیان کرد: تاکنون 16 شرکت در بازار فرابورس پذیرش شده‌اند ولی نماد آنها درج نشده است، این در حالی است که نماد 4 شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری، چوب و کاغذ مازندران، توسعه ساختمان غدیر خوزستان و بانک ایران زمین در بازار درج شده، اما معاملات آنها هنوز آغاز نشده است  .

وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه عمران اردبیل، بانک آریا، ایران ترانسفوری، بانک سامان، بیمه ما، بانک حکمت ایرانیان و پتروفرهنگ را جزو 16 شرکت درج شده در بازار فرابورس برشمرد  .

پذیرش بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ

مدیرعامل فرابورس در ادامه به پذیرش بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ معدنی اشاره کرد و گفت: شرکت میدکو (هلدینگ صنایع خاورمیانه) که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هلدینگ معدنی ایران است در هفته آینده وارد بازار فرابورس خواهد شد  .

امیدقائمی ارزش شرکت میدکو را 350میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این شرکت هلدینگی در صنعت معدن و فولاد فعال بوده و در فاز اول آن 7/4 میلیون تن کنسانتره تولید می‌شود  .

وی افزود: در حال حاضر این شرکت 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد  .

انجام 4 پذیره‌نویسی جدید

امیدقائمی در ادامه به پذیره‌نویسی سهام شرکت‌های بانک قوامین، بانک خاورمیانه، بورس انرژی و بیمه آرمان در فرابورس اشاره کرد و افزود: حداکثر تا سه هفته آینده پذیره‌نویسی سهام بانک قوامین در فرابورس آغاز خواهد شد. وی رقم پذیره‌نویسی این بانک را 150میلیارد تومان برشمرد و افزود: همچنین پس از آغاز پذیره‌نویسی مزبور، پذیره سهام ناشی از سلب حق‌تقدم این بانک نیز آغاز می‌شود. وی در ادامه گفت  : پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه نیز تا چند روز آینده در فرابورس انجام می‌شود. وی ادامه داد: پذیره‌نویسی بورس انرژی نیز براساس قولی که رییس سازمان بورس داده است، قرار است در فرابورس انجام شود. همچنین بیمه آرمان نیز به زودی اقدام به پذیره نویسی در فرابورس می‌کند  .

برنامه‌های آتی

امید قائمی در خصوص طرح‌هایی که در فرابورس هنوز به نتیجه نرسیده و در دست بررسی است، گفت: ورود اوراق مشارکت ارضی، مذاکره با بانک قرض‌الحسنه به منظور ارائه تسهیلات این بانک در فرابورس همانند تسهیلات بانک مسکن و الزام شرکت‌های سهامی عام برای ورود به فرابورس که سعی می‌شود هفته‌ای به طور میانگین یک شرکت نماد آن در فرابورس بازگشایی شود از جمله برنامه‌هایی است که در فرابورس به دنبال تحقق آن هستیم  .

فرابورس در فرابورس

امیدقائمی در پاسخ به این سوال که فرابورس چه زمانی فرابورسی می شود؟ اعلام کرد  : توزیع سهام فرابورس انجام شده و تنها به دلیل مشکلی که در آیین‌نامه به دلیل محدودیت سهامداری وجود دارد به تاخیر افتاده، ولی قرار است تا حدود دو هفته آینده، فرابورس، در بازار پایه فرابورسی شود  .

ساختمانی‌ها؛ هدف بازار

امیدقائمی در خصوص شرکت‌های ساختمانی و ورود آنها به فرابورس گفت: یکی از بازارهای هدف فرابورس، ورود به شرکت‌های انبوه‌ساز ساختمانی بوده و پیش‌بینی می‌شود هیچ مشکلی در خصوص روند سودآوری آنها به وجود نیامده و حتی بهتر نیز خواهد شد . مدیرعامل شرکت فرابورس با بیان اینکه صندوق زمین و ساختمان طراحی شده و قرار است خدمات صدور و ابطال اوراق آن نیز در فرابورس انجام شود، افزود: از 8 اوراق پذیرش شده در فرابورس 3 مورد آن مربوط به پروژه‌های مسکونی است.

طراحی شاخص واقعی

مدیرعامل فرابورس در ادامه به طراحی شاخص برای فرابورس اشاره کرد و گفت: فرابورس در حال بررسی و تحقیق در این رابطه بوده و به دنبال آن هستیم که شاخصی طراحی کنیم که نمایانگر واقعیت بازار باشد، زیرا در حال حاضر نیز شاخصی که در بورس اوراق بهادار وجود دارد در برخی موارد واقعیت بازار را به خوبی نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: فرابورس در نظر داشت پس از پذیرش 100شرکت، شاخصی را طراحی کند ولی احتمال دارد پیش از این یک شاخص کلی طراحی شود و پس از افزایش شرکت‌ها، شاخص اصلی طراحی خواهد شد.

وی افزود: این شاخص باید براساس سهام شناور آزاد و عرضه‌ و تقاضاهای موجود در بازار تعیین شود تا عدد قابل اتکایی باشد.

واگذاری استقلال و پرسپولیس

مدیرعامل فرابورس در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس بیان کرد: قیمت‌گذاری این دو باشگاه انجام شده و قرار است در فرابورس به صورت یکجا یا در قالب چند بلوک عرضه شود، البته قیمتی که در حال حاضر اعلام شده از سوی کارشناسان بوده و قیمت نهایی را هیات واگذاری اعلام می‌کند.

فرابورس از بورس جدا نمی‌شود

مدیرعامل فرابورس در خصوص شایعه مستقل شدن این شرکت از بورس بیان کرد: تا این لحظه به دلیل اینکه سیستم معاملات فرابورس و بورس یکی است، امکان جداسازی وجود ندارد و به زودی نیز چنین امکانی فراهم نمی‌شود.

گشایش نماد «سمگا»

از سوی دیگر روزگذشته مدیر بازار فرابورس از بازگشایی نماد شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در بازار اول فرابورس خبر داد.

امیر هامونی با اعلام این خبر افزود: شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در اسفندماه سال گذشته در بازار اول فرابورس پذیرش شده بود که با توجه به انجام مراحل مقدماتی، نماد آن فردا گشایش می‌یابد. وی در ادامه افزود: نماد معاملاتی مزبور در بازار عادی گشایش یافته و قیمت پایانی سهام، میانگین موزون معاملات روزانه در روز گشایش خواهد بود.

هامونی در ادامه گفت: باتوجه به تصویب افزایش سرمایه «سمگا» از مبلغ 200 میلیارد ریال به مبلغ 400 میلیارد ریال، نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام آن نیز پس از گشایش نماد معاملاتی شرکت بازگشایی خواهد شد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 307
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران