پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1311 تاریخ : 1390/05/03-00:00:00
,10,
 فرش مسجدشاه زیر پای دشمنان مختار

فرش مسجدشاه زیر پای دشمنان مختار

دوربین از بالا ناریه را نشان می دهد که روی زمین افتاده و زار می‌زند. زمین مفروش است با زیلویی که برعکس روی زمین پهن شده. با این وجود عبارت "حاج سید ابوالحسن مجتهد در مسجد شاه..." و کلمه "سنه 1332" در

: نمایش یک کف پوش وقفی در سریال مختارنامه متعلق به مسجدشاه ! باعث تعجب و خنده برخی مخاطبان این سریال و ناظران سریالهای تلویزیونی شده است.


به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت : در قسمت ما قبل آخر سریال مختارنامه که 31 تیر پخش شد، صحنه خنده‌دار و تعجب‌آوری گنجانده وجود داشت که توجه به آن دست کم برای دیگر فیلم سازان ژانر تاریخی لازم و ضروری است. صحنه‌ای که نشان می داد به احتمال زیاد هیچکدام از عوامل تولید این سریال تا حالا روی زیلوی وقفی یک مسجد ننشسته‌اند. مضاف بر این، خیلی هم به زیر پایشان نگاه نمی کنند. یک فرض دیگر هم هست و آن این که یاران مصعب بن زبیر در تاریخ سفری کرده و زیلوهای مسجد شاه را برای رئیس‌شان پیشکش برده باشند!
    
    سربازان مصعب، عمره را برده‌اند که اعدام کنند. زنِ ابن حر حرکت می کند که از مجلس خارج شود. کنار ناریه لحظه‌ای توقف می‌کند. ناریه زخم زبانی از زن ابن حر می شنود که:" شنیده‌ام مختار تو را غیابی طلاق داده تا ننگ و نکبت تو آبرویش را نریزد. لا اقل صبر می کرد مختار جانش درآید، بعد به نکاح دشمنش در می آمدی..." و سپس با چشمانی گریان به زمین می‌افتد.
    
    دوربین از بالا ناریه را نشان می دهد که روی زمین افتاده و دارد زار می‌زند. زمین مفروش است با زیلویی که برعکس روی زمین پهن شده. با این وجود عبارت "حاج سید ابوالحسن مجتهد در مسجد شاه..." و کلمه "سنه 1332" در نیمه پایین تصویر در کنار جایی که ناریه زن بدسرنوشت مختار روی زمین افتاده، به خوبی واضح است.
    
    


    
     به نقل از پیام یکی از مخاطبان این سایت به نام "علی حسن زاده حسین پور" می افزاید زیلوهایی که برای مساجد و حسینه ها بافته و وقف می شدند غالبا شناسنامه داشتند. شناسنامه‌ای که با تار و پود زیلو بافته و در آن نوشته می‌شد که واقف کیست؛ زیلو برای کجا وقف شده؛ در چه سالی بافت آن تمام شده و احیانا چند جمله اطلاعات دیگر. مثلا در یکی از زیلوهایی که در مسجد جامع فنود، یکی از روستاهای قدیمی و عالم‌پرور بیرجند مرکز خراسان جنوبی پهن بود(و نمی دانم هنوز هست یا نه ؟) نوشته شده که 19 نفر در بافت این زیلو مشارکت داشتند. در ضمن نوشته بودند که این زیلو فقط برای مسجد وقف شده و تحت هیچ شرایطی نباید از مسجد خارج شود جز در صورت نیاز به تطهیر. عبارت دقیقش این بود: "بیرون نبرند جز برای تطهیر"
    
    در تار و پود زیلو اگر تاریخی بافته شده باشد تاریخ قمری است. یعنی فرشی که زیر پای مصعب و عمره و ناریه و بقیه اهالی مختارنامه انداخته شده بود 100 سال عمر دارد. خوب است الان که ساخت سریال تمام شده کسی سراغ این زیلو را بگیرد که الان کجاست. دکوراتورهای سریال‌ها هم اگر برای ساخت دکورهای تاریخی دقت بیشتری به خرج دهند، بد نیست.  



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 302
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران