پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 400256 تاریخ : 1397/08/05-16:18:46
,23,8,
13 رکن اصلی چک را بشناسید

13 رکن اصلی چک را بشناسید

چک سند خاصی است از اسناد بازرگانی که به موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که نزد دیگری دارد تمام یا بخشی را به سود خود یا ثالث مسترد می دارد. چک سند عادی تجاری در برخی موارد با رعایت اصول آن قابل صدور اجرائیه است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ چک به معنی برگه تاریخ دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ مورد نظر برای وصول، چک را امضا می کند.

در تاریخ ذکر شده-  تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده است به بانک مراجعه می کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادرکننده دریافت می کند.

چک سند خاصی است از اسناد بازرگانی که به موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که نزد دیگری دارد تمام یا بخشی را به سود خود یا ثالث مسترد می داردچک سند عادی تجاری در برخی موارد با رعایت اصول آن قابل صدور اجرائیه است.

طبق قانون چک در ایران، شخص باید در زمان نوشتن چک به اندازه? مبلغ مندرج در آن در حساب خود وجه نقد، اعتبار یا پشتوانه قابل تبدیل به وجه نقد داشته باشد. تفاوت چک با  کارت های اعتباری هم در همین است.

ارکان چک را بشناسید:

1-کلمه چک در متن هر چک نوشته شده است.

2-محل صدور چک به لحاظ حقوق دارنده چک نسبت به مسئولیت مدنی پشت نویسان در مرور زمان قانونی لازم است .

3-تاریخ صدور چک اگر با حروف نوشته شود امکان الحاق یا جعل عددی غیر ممکن است.

4-نام بانک محال علیه.

5نام شعبه بانک محال علیه که محل پرداخت وجه چک است .

6برای کنترل و گردش چک ها و شمارش تعداد برگ آنها ، هر برگ چک دارای شماره ردیف و سری مختلف است.

7مبلغ چک که باید بر روی این خط با حروف نوشته شود به طوری که بعد از کلمه مبلغ فضای برای الحاق حروف نباشد .

8مبلغ چک که باید به صورت عددی در این جا نوشته شود لازم است سمت راست عدد یا خط تیره بسته و ارقام را از سمت راست سه رقم سه رقم جدا کرده و طوری آخرین عدد در سمت چپ پایان پذیرد که امکان افزایش عددی در سمت چپ نباشد.

9در مقابل کلمه در وجه ، طبق قانون می توانیم کلمه حامل با نام شخص معینی را بنویسیم و اضافه را با خط مستقیم ببندیم . با توجه به مواد قانون تجارت نیازی به کلماتی از قبیل : حواله کرد، با آورنده ندارد زیرا چک یا ظهر نویس قابل انتقال است .

10شماره حساب جاری دارنده حساب برای یافتن کارت حساب جاری مشتری.

11نام و نام خانوادگی دارنده حساب جاری بر طبق قانون صدور چک از طرف بانک باید بر روی هر برگ چک نوشته شود.

12محل امضاء صاحب حساب

13تمبر مالیاتی.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 325
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران