پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1208 تاریخ : 1390/05/01-00:00:00
,9,
برنامه صادرات 2 میلیون تن غلات از شمال ایران به خلیج فارس

برنامه صادرات 2 میلیون تن غلات از شمال ایران به خلیج فارس

:معاون وزیر بازرگانی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ترانزیت 2 میلیون تن غلات از شمال ایران به خلیج فارس در سال جاری را در دستور کار خود قرار داده ایم.

به گزارش روز شنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت :  حمید علیخانی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید بر قرار گرفتن ایران در مسیر تجارت غلات از آسیای میانه به خلیج فارس، گفت: با راه اندازی بندر چندمنظوره آستارا، این واحد بندری به مهمترین بندرگاه تجارت غلات تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت موضوع تجارت غلات در کشور اظهار داشت: ما در منطقه ای قرار گرفتیم که سه کشور قزاقستان، روسیه و اوکراین به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان غلات جهان را در شمال و یکی از بازارهای بزرگ مصرف غلات یعنی منطقه خاورمیانه را در جنوب کشورمان داریم.
وی افزود: در حال حاضر سه کشور صادرکننده غلات برای رساندن محصول خود به بازارهای مصرفی در جنوب ایران باید مسیری در حدود 9 هزار و 200 کیلومتر را طی کنند تا به نزدیکترین بازار در خاورمیانه متصل شوند. این در حالی است که مسیر عبور از ایران یک چهارم این مسافت بوده و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت غلات در خاورمیانه و غرب آسیا به شرق اروپا محسوب می شود.
معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه سه کشور شمالی سالانه 40 میلیون تن غلات صادر می کنند و در مقابل، کشورهای حاشیه خلیج فارس سالانه 18 میلیون تن غلات خریداری می کنند، گفت: بر این اساس ما به واسطه قرار گرفتن در میان دو بازار تولیدی و مصرفی غلات، برنامه های مشخصی برای بهره گیری از این فرصت را در دستور کار خود قرار داده ایم. در این زمینه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ترانزیت دو میلیون تن غلات از شمال ایران به خلیج فارس در سال جاری را در دستور کار خود قرار داده ایم.
علیخانی، تجارت غلات را تجارتی سودآور خواند و افزود: هم اکنون بندر امیرآباد، انزلی و فریدون کنار در سواحل جنوبی خزر در این حوزه فعالیت می کنند که با راه اندازی بندر چندمنظوره آستارا، این واحد بندری به مهمترین بندرگاه تجارت غلات تبدیل خواهد شد.

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 284
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران