پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 444305 تاریخ : 1397/10/08-10:03:39
,17,
12 اصلاح ساختاری در بودجه 98

سخنگوی ستاد بودجه تشریح کرد:

12 اصلاح ساختاری در بودجه 98

بودجه سال 1398 به‌گونه‌ای تنظیم شده است که تهدیدهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا را به فرصتی برای کاهش مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش تاب‌آوری اقتصاد و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تبدیل می‌کند. رویکردهای اصلی در بودجه 1398 کل کشور، حفظ ثبات اقتصادی، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و تامین معیشت مردم، ارتقای شاخص‌های سلامت و عدالت اجتماعی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه وبودجه،

12 اصلاح ساختاری در بودجه 98

لایحه بودجه سال 1398 کل کشور با منابع بودجه (اعم از منابع عمومی و اختصاصی) بالغ بر 4786 هزار میلیارد ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. بودجه سال 1398 به‌گونه‌ای تنظیم شده است که تهدیدهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا را به فرصتی برای کاهش مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش تاب‌آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف مندرج در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبدیل کند. رویکردهای اصلی در تدوین لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، حفظ ثبات اقتصادی کشور، مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و تامین معیشت مردم، ارتقای شاخص‌های سلامت و عدالت اجتماعی است. منابع عمومی کشور بالغ بر 4077 هزار میلیارد ریال است که 51‌درصد آن از محل درآمدهای عمومی، 36‌درصد از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 13‌درصد از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی محقق خواهد شد. مصارف عمومی کشور نیز در تراز با منابع عمومی کشور بالغ بر 4077 هزار میلیارد ریال است که 79‌درصد آن سهم اعتبارات هزینه‌ای، 15‌درصد سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 6‌درصد سهم اعتبارات تملک دارایی‌های مالی است.

اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور
- کاهش استفاده دولت از درآمدهای ارزی (از 27 میلیارد دلار به 7/ 21 میلیارد دلار)
- رویکرد و برنامه‌ریزی دو ساله درخصوص پایداری بودجه، سیاست‌های اشتغال‌زایی و برنامه‌های حمایت از تولید و اشتغال، افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد و کوچک‌سازی دولت و اصلاح نظام یارانه‌ها و قیمت‌گذاری
- صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری موظفند از ابتدای سال 1398، ضمن افزایش کارآیی و بازدهی بنگاه‌های تحت پوشش خود اعتبار مورد نیاز برای مابه‌التفاوت هزینه مستمری بازنشستگان را نسبت به اعتبار مصوب قانون از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه‌گذاری خود تامین کنند در غیر این‌صورت با برداشت مجاز از صندوق تامین شود.
- سالانه 10‌درصد از دانش‌آموزان تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش را به‌صورت خرید خدمات از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذی‌صلاح به‌صورت آموزش رایگان اداره کند.
- از سال 1398 وزارت آموزش و پرورش تعداد ادارات آموزش و پرورش را به تدریج به 62 واحد کاهش دهد.
- تعداد مراکز پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در قالب واگذاری، انحلال یا ادغام به یک واحد کاهش یابد.
- تخصیص اعتبار به پروژه‌های فاقد مجوز ماده (23) قانون الحاق (2) یا پروژه‌های غیرحاکمیتی که پیشرفت فیزیکی کمتر از 50‌درصد دارند طی سال‌های 1398 و 1399 ممنوع است.
- 50‌درصد درآمد اختصاصی دستگاه اجرایی که از محل فروش کالا و خدمات آن دستگاه نباشد به خزانه واریز می‌شود.
- مجوز ایجاد هرگونه واحد مراکز آموزش عالی ممنوع و واحدهای کوچک آموزش عالی در استان در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی ادغام یا مجتمع شوند.
- دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به وزارت علوم منتقل شوند.
- ایجاد واحدهای اداری جدید در شهرستان‌ها و بخش‌ها ممنوع است.
- شناسایی، ‌حذف یا ادغام نهادها/ سازمان‌ها و فعالیت‌های موازی در دستگاه‌های اجرایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های کلیدی بودجه
ویژگی‌های کلیدی که در تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1398 کل کشور مورد نظر دولت بوده است شامل موارد زیر است:
1) حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی
2) حمایت از تولید و اشتغال و افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور
3) توجه به حوزه علم و فرهنگ
4) افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای
5) افزایش پایداری بودجه در مقابل تحریم‌ها و شوک‌ها

در ادامه مهم‌ترین اقدامات و تمهیدات پیش‌بینی برای ویژگی‌های اشاره شده تشریح می‌شود:
1) اقدامات و تمهیدات حوزه حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی:
- تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی و کشاورزی.  معادل 14 میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان (معادل 60 هزار میلیارد تومان یارانه)
- استمرار پرداخت یارانه نقدی (42500 میلیارد تومان) افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت (رشد 20‌درصد) و استمرار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان (2000 میلیارد تومان)
- استمرار طرح مقابله با فقر مطلق (7000 میلیارد تومان)
- استمرار اجرای طرح تحول سلامت (36 هزار میلیارد تومان)
- استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه‌ای (14300 میلیارد تومان)

2) اقدامات و تمهیدات حوزه تولید و اشتغال و افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد:
- تحریک رشد اقتصادی و تولید با استفاده از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 62 هزار میلیارد تومانی برای فعال نگه‌داشتن طرح‌های عمرانی و همچنین پیش‌بینی استفاده از این اعتبارات (حداکثر تا 10‌درصد) به‌صورت اهرمی به منظور تجهیز منابع مالی از بازارهای پول و سرمایه و آورده بخش خصوصی در قالب قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی
- استمرار برنامه اشتغال مولد و سیاست‌های فعالانه بازار کاردر بخش‌های:
• بازآفرینی شهری پایدار: برای نوسازی و بازسازی 100 هزار واحد مسکونی در 31 استان
• کشاورزی: با هدف ایجاد هزاران فرصت شغلی جدید در قالب توسعه گلخانه‌ها، پرورش آبزیان، طرح‌های پرورش ماهی در دریا، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی کشاورزی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و توسعه 52 هزار هکتار باغ در استان‌های مرزی؛
• بازار کار: ایجاد فرصت شغلی در قالب کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، مشاغل خانگی مشوق بیمه، یارانه دستمزد و حمایت‌های مالی؛
• گردشگری و میراث فرهنگی: اعطای تسهیلات برای ایجاد فرصت شغلی در قالب توسعه هتل، اقامتگاه، صنایع دستی، مرمت آثار تاریخی؛
• شرکت‌های دانش‌بنیان: ایجاد فرصت شغلی در قالب حمایت از شرکت‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی؛
• صنعت و معدن: اعطای اعتبار و تسهیلات برای تکمیل واحدهای نیمه‌تمام صنعتی و معدنی، بازسازی و نوسازی واحد صنعتی و معدنی و تامین تسهیلات سرمایه در گردش؛
- حمایت از پیمانکاران (جبران بخشی از ریسک‌های تغییرات نرخ ارز و تحریم، انضباط مالی و کیفی با تاکید بر گسترش نظام فنی و اجرایی کشور)
- حمایت از صادرات (780 میلیارد تومان برای توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد تنوع در کشورهای هدف)
- حمایت از محصولات استراتژیک (تامین اعتبار یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی به نرخ رسمی و افزایش ذخایر راهبردی 9 قلم کالای اساسی)
- حمایت از حوزه انرژی (تخصیص حداکثری منابع به صنعت برق، فروش نفت به بخش غیردولتی از طریق بورس انرژی، حمایت از ساخت داخل 10 قلم کالای اساسی صنعت نفت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت قطعات صنعت نفت، خرید تضمینی برق حاصل از تبدیل پسماندهای عادی انرژی به میزان 1860 میلیارد تومان در اجرای ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق)
- حمایت از حوزه امور آب، کشاورزی و محیط زیست (آبرسانی شرب روستایی و عشایری به میزان 5/ 96 میلیارد تومان از محل افزایش نرخ آب بهای شهری، تامین آب اضطراری شهرها و روستا‌های دارای تنش و بحران، افزایش ضریب خود اتکایی محصولات راهبردی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، 20‌درصد رشد اعتبارات طرح‌های تامین و انتقال آب شرب، افزایش دو برابری اعتبار هزینه‌ای خرید تضمینی آب و پساب از بخش خصوصی به میزان 410 میلیارد تومان، تامین اعتبار بیمه کشاورزی و واکسیناسیون دام، ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تقویت اعتبارات کاداستر اراضی کشاورزی، رشد 80‌درصدی اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست، اخذ عوارض از فروش کالاهای مصرفی مخرب محیط زیست به میزان 1000 میلیارد تومان و صرف آن در ایجاد تاسیسات منطقه‌ای برای تبدیل پسماند به انرژی، رشد 74‌درصدی اعتبارات تحقیقاتی و پژوهشی از 61 میلیارد تومان به 106 میلیارد تومان)
- حمایت از حوزه حمل‌و‌نقل (جایگزینی ناوگان فرسوده، اتمام طرح‌های اولویت‌دار حمل‌و‌نقل زمینی، در صورت تامین 15‌درصد سهم دستگاه توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، اختصاص حداقل 2 میلیارد دلار برای ساخت و بهره‌برداری از مترو و کاهش آلودگی هوا از محل تبصره 3)

3) اقدامات و تمهیدات حوزه علم و فرهنگ:
- حمایت از پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری و مراکز نوآوری (رشد 63‌درصدی اعتبار هزینه‌ای)
- ارتقای پنج دانشگاه به تراز بین‌المللی
- تامین یک میلیارد دلار از تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فن‌آوری با تضمین بازپرداخت دولت
- اختصاص 10‌درصد از اعتبارات برنامه «پژوهش‌های کاربردی» دستگاه‌های اجرایی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی
- امکان استفاده از اوراق مالی اسلامی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و طرح‌های ساماندهی دانشگاه‌ها
- امکان بهره‌مندی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور (بند و تبصره 9)
- امکان استفاده دانشگاه‌ها از منابع بودجه استانی (بند ز تبصره 9)
- اختصاص 40‌درصد از هزینه امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت برای حل مسائل و مشکلات مربوطه از طریق توافقنامه با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (بند ح تبصره 9)
- حمایت از اجرای پروژه‌های اساسی پژوهشی نظیر همکاری با آزمایشگاه سرن (CERN)، پروژه احداث رصد خانه ملی ایران و حمایت از اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای کشور
- افزایش 28‌درصدی اعتبارات هزینه‌ای ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها (از 33 به 43 هزار میلیارد تومان)
- افزایش 20‌درصدی اعتبارات ردیف‌های هزینه‌ای خرید خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار
- توسعه فعالیت «کمک به ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی استان‌های محروم» از 4 استان در سال جاری (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و آذربایجان‌غربی) به 8 استان (اضافه شدن استان‌های لرستان، خراسان شمالی، خوزستان و ایلام)
- افزایش 118‌درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط به فضاهای آموزشی که 50‌درصد توسط خیرین تامین شده باشد، از 412 به 900 میلیارد تومان (1210 میلیارد تومان نیز توسط خیرین تامین می‌شود).
- افزایش 25‌درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دانشگاه فرهنگیان
- تامین اعتبار مبلغ 100 میلیارد تومان برای احداث 500 زمین چمن مصنوعی ورزشی در مدارس کشور
- افزایش 5 برابری کمک‌های فنی و اعتباری برای مدارس غیردولتی
- توجه ویژه به حفاظت از بناها و اشیای میراث فرهنگی و تاریخی و موزه‌ها (رشد حدود 50‌درصدی نسبت به مصوب 1397).
- افزایش اعتبار حمایت از ایجاد زیرساخت‌ها و تبلیغات گردشگری با هدف زمینه‌سازی برای جذب گردشگر خارجی (رشد حدود 50‌درصدی نسبت به مصوب 1397).

4) افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای
- شفاف‌سازی منابع و مصارف حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در قالب تبصره 14 لایحه بودجه
- تکمیل اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد (قریب به 100‌درصد دستگاه‌های اجرایی و ردیف‌ها)
- ساماندهی ردیف‌های متفرقه
- پیش‌بینی منابع برای بازپرداخت تعهدات مالی و بین‌المللی دولت درخصوص سررسید اوراق مالی و بدهی‌های خارجی
- ساماندهی تهاتر مطالبات و بدهی‌های دولت در قالب اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای
- ممنوعیت اجرای کلیه مصوبات و بخشنامه‌هایی که بار مالی آن در لایحه بودجه پیش‌بینی نشده است.
- احصای معافیت‌ها و تشویق‌های مالیاتی و گمرکی که بنا بر قوانین و مصوبات اعمال می‌شود.
- احصای مجموع یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم پرداختی توسط دولت

5) افزایش پایداری بودجه در مقابل تحریم‌ها و شوک‌ها
- افزایش درآمدهای پایدار بودجه از طریق کاهش و شفافیت در معافیت‌های مالیاتی، کاهش فرار مالیاتی، تقویت بسترهای اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی جهت کاهش هزینه‌های وصول مالیات، مولدسازی و واگذاری دارایی‌های دولت (مکان‌محور کردن اطلاعات اموال غیرمنقول دولتی و مولدسازی آنها تا سقف 2000 میلیارد تومان و همچنین فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول دولتی تا سقف 1000 میلیارد تومان توسط وزارت اقتصاد) و اصلاح نظام یارانه‌ای و قیمت‌گذاری
- توجه ویژه به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تامین اعتبار و اولویت‌بندی طرح‌ها.
- کاهش هزینه‌های اداره کشور (صرفه‌جویی در اعتبارات هزینه‌ای با اولویت‌بندی هزینه‌ها و حذف هزینه‌های غیرضرور).

سایر ویژگی‌های لایحه بودجه سال 1398 کل کشور
1- تداوم گاز رسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب‌کرمان و خراسان جنوبی از محل 5/ 14‌درصد شرکت ملی گاز ایران به میزان 1500 میلیارد تومان
2- تکلیف به شرکت ملی نفت تا سقف 6000 میلیارد تومان از منابع دریافتی از خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها برای خرید قیر مصرفی پروژه‌های مربوط به شرح زیر:
• 50‌درصد برای آسفالت شبکه راه‌های اصلی، پروژه‌های مسکن مهر و...
• 13‌درصد برای آسفالت معابر شهری با جمعیت زیر 50 هزار نفر
• 17‌درصد وزارت جهاد برای خاک‌پوشی
• 17درصد برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام طرح‌های مشارکتی با دهیاری‌ها
• 3‌درصد نوسازی مدارس
3- تداوم تامین منابع مالی خارجی تا سقف 30 میلیارد دلار:
• یک میلیارد دلار از این سقف برای تجهیز آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
• در صورت تامین 15‌درصد سهم دستگاه توسط شهرداری‌های و دستگاه‌های ذی‌ربط، حداقل 2 میلیارد دلار جهت ساخت و بهره‌برداری از مترو و کاهش آلودگی هوا اختصاص دهد.
4- استفاده از ظرفیت انتشار اوراق مالی تا سقف 44 هزار میلیارد تومان مطابق هدف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه.
5- سقف معافیت مالیاتی سالانه 276 میلیون ریال است. تا 5 برابر این سقف نرخ  مالیات10‌درصد و نسبت به مازاد آن 20‌درصد است.
6- توزیع عوارض ارزش‌افزوده توسط شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها از طریق فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و ادارات امور عشایر مصرف می‌شود.
7- به‌منظور آماده‌سازی مسکن مهر، بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت اصل سود خط اعتباری طرح مسکن تا سقف 5 هزار میلیارد تومان به‌عنوان افزایش سرمایه دولت منظور شود و وزارت راه و شهرسازی تا 1500 میلیارد تومان از محل منابع داخلی خود و تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق صرف اجرای طرح کند.
8- الزامی بودن اخذ رسید یا گواهی پرداخت عوارض و مالیات تا پایان سال قبل وسیله نقلیه مورد مبادله توسط مراجع صدور سند.
9- نرخ صفر و معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات و همچنین استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ماده (34) قانون رفع موانع تولید، فقط برای صادرکنندگانی است که ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند.
10- عبارت 10 برابر در متن ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم به 30 برابر اصلاح می‌شود.
11- صددرصد وجوه اداره شده از محل بازپرداخت وام شهریه دانشجویان پس از برگشت به خزانه، تا سقف 80 میلیارد تومان به صندوق رفاه صرف پرداخت وام شهریه داده می‌شود.
12- عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی عمومی 10‌درصد اضافه و منابع حاصله برای خرید پروتز حلزون برای کاشت حلزون شنوایی تخصیص می‌یابد.
13- عوارض خروج از کشور همانند سال 1397 برای بار اول220 هزار تومان و بار دوم 330 هزار تومان و بار سوم به بعد 440 هزار تومان است. حج تمتع 110 هزار تومان، عتبات هوایی 37500 تومان و عتبات زمینی 12500 تومان و اربعین معاف
14- دستگاه‌های اجرایی مجازند از محل فروش اموال مازاد در اختیار، نسبت به بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی، پرداخت پاداش پایان خدمت، بازخریدی یا بازنشستگی اقدام کنند.
15- به منظور متناسب‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که ماهانه کمتر از 2 میلیون تومان دریافتی دارند، مبلغ 2000 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
16- به منظور تکمیل مجتمع‌های اداری شهرستان استانداران موظفند پیشنهاد فروش ساختمان‌های ملکی دستگاه‌های اجرایی مستقر در شهرستان‌های استان را به شورای برنامه‌ریزی بدهند، منابع فروش صرف تکمیل و احداث مجتمع‌های اداری همان شهرستان شود.
17- از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران:
• 500 میلیارد تومان برای خرید و تامین بالگرد و تجهیزات امداد هوایی
• 250 میلیارد تومان برای وزارت بهداشت در جهت آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح
• 1000 میلیارد تومان برای سهم دولت و تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی
• 100 میلیارد تومان برای پیشگیری بیماری‌های واگیردامی و واکسیناسیون دام‌ها به سازمان دامپزشکی
• 200 میلیارد تومان برای ارتقای کیفیت واکسیناسیون آنفلوآنزای طیور به موسسه رازی.
18- منابع هدفمندی 6/ 142 هزار میلیارد تومان و مصارف آن (به جز مواردی که به شرکت‌ها بازگردانده می‌شود، 6/ 62 میلیارد تومان بابت:یارانه نقدی 42500 میلیارد تومان، یارانه گندم 6145 میلیارد تومان؛ دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی 4900 میلیارد تومان و کاهش فقر مطلق 7000 میلیارد تومان و سایر موارد حمایت از تولید2165 میلیارد تومان.
19- استانداران مجازند با هماهنگی وزارت تعاون براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام و منابع حاصله صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام همان استان و حذف تدریجی فقر مطلق با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان شود.
20- سقف وام ازدواج برای هر یک از زوجین 15 میلیون تومان با بازپرداخت 5 ساله است.
21- تسهیلات قرض‌الحسنه مددجویان 2000 میلیارد تومان (1400 میلیارد تومان کمیته امداد و 600 میلیارد تومان سازمان بهزیستی).
22- آزادسازی وثایق بدهکاران بانک‌های خصوصی‌شده (تجارت، ملت و صادرات) مربوط به تهاتر انجام شده سال‌های 1389 و 1390 مطالبات آنان از دولت در صورت پرداخت اصل و سود قرارداد اولیه توسط مشتریان.
23- ارائه بسته خدمات بیمه پایه تعریف‌شده از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده برای کلیه اقشاری که براساس آزمون وسع به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.
24- صرفه‌جویی حاصل از تفاضل قیمت تمام شده تا هزینه قطعی در دستگاه‌هایی که بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را پیاده‌سازی کردند تا 50‌درصد به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان واحد مجری در قالب پرداخت غیرمستمر و تا 50‌درصد برای افزایش اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه ذی‌ربط، قابل هزینه کرد خواهد بود.

برخی رویکردها و ارقام مهم  بودجه 98
از مصارف عمومی کشور (بالغ بر 4077 هزار میلیارد ریال) 79‌درصد آن سهم اعتبارات هزینه‌ای، 15‌درصد سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 6‌درصد سهم اعتبارات تملک دارایی‌های مالی است.
  ایجاد واحدهای اداری جدید در شهرستان‌ها و بخش‌ها ممنوع است.
  استمرار اجرای طرح تحول سلامت (36 هزار میلیارد تومان).
  افزایش 28‌درصدی اعتبارات هزینه‌ای ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها (از 33 به 43 هزار میلیارد تومان)
  ممنوعیت اجرای کلیه مصوبات و بخشنامه‌هایی که بار مالی آن در لایحه بودجه پیش‌بینی نشده است.
  تکلیف به شرکت ملی نفت تا سقف 6000 میلیارد تومان از منابع دریافتی از خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها برای خرید قیر مصرفی پروژه‌های مربوطه.
  نرخ صفر و معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات و همچنین استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ماده (34) قانون رفع موانع تولید، فقط برای صادرکنندگانی است که ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند.
  عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی عمومی 10‌درصد اضافه و منابع حاصله برای خرید پروتز حلزون برای کاشت حلزون شنوایی تخصیص می‌یابد.

مژگان خانلو
سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 342
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران