پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1180 تاریخ : 1390/04/30-00:00:00
,10,
یک پژوهشگر؛ آماری درباره جذب فارغ التحصیلان فرش وجود ندارد

یک پژوهشگر؛ آماری درباره جذب فارغ التحصیلان فرش وجود ندارد

: یک پژوهشگر رشته فرش گفت: در حال حاضر هیچگونه آماری در ارتباط با جذب فارغ‌التحصیلان فرش به بازار کار وجود ندارد.

به گزارش روز پنج شنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت :    دکتر علی مجابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: هم اکنون پنج مرکز آموزش عالی برای تدریس رشته‌های وابسته به صنعت فرش در شرق کشور، هفت دانشگاه در مرکز، یک مرکز در غرب، دو مرکز در پایتخت و یک واحد نیز در جنوب کشور وجود دارد.
    وی افزود: این مراکز آموزش عالی پذیرای علاقمندان به رشته فرش شناسی در مقطع کارشناسی هستند.
    این پژوهشگر رشته فرش با بیان اینکه هم اکنون این ظرفیت در شرق کشور تکمیل شده است، تصریح کرد: باید این ظر فیت در غرب کشور سرمایه‌گذاری شود.
    وی تعداد هیئت علمی ثابت مرتبط با واحد فرش در دانشگاه‌های کشور را تنها 50 نفر عنوان کرد و توضیح داد: این آمار بسیار کم و فاجعه آمیز است.
    مجابی، 15 نفر از این تعداد را دارای مدرک دکتری دانست و عنوان کرد: از مجموع هیئت علمی ثابت در دانشگاه‌های مرتبط با فرش، 25 درصد در شرق کشور، 30 درصد در مرکز، 15 درصد غرب، 10 درصد در جنوب و 20 درصد در پایتخت مستقر هستند.
    وی ابراز داشت: در حال حاضر حدود یک هزار دانشجو در مقطع کاردانی و دو هزار و 200 دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته فرش در حال تحصیل هستند.
    این متخصص رشته فرش اظهار داشت: در طول پنج سال گذشته، بیش از 500 نفر از مقطع کاردانی و افزون بر هزار نفر در مقطع کارشناسی از دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌اند.
    وی با بیان اینکه با روند افزایش دانشگاه‌ها، این تعداد یک روند صعودی بسیار مطلوب را طی می‌کند، ابراز داشت: تا سال 84، حدود دو هزار و 300 نفر در مقاطع مختلف در رشته فرش فارغ التحصیل شده بودند.
    مجابی با تاکید بر اینکه تا سال 94، بیش از 7 هزار نفر دیگر به این تعداد فارغ التحصیل دانشگاهی اضافه می‌شود، خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر تا چهار سال دیگر افزون بر 9 هزار فارغ التحصیل فرش در کشور به وجود می‌آید.
    وی با بیان اینکه هیچ آماری در ارتباط با حذف این تعداد دانشجو به بازار کار هنوز وجود ندارد، اعلام کرد: برخی منابع این آمار را هشت و برخی دیگر 40 درصد عنوان می‌کنند.
    این پژوهشگر صنعت فرش و صنایع وابسته تعداد استادان مدعو در دانشگاه‌های فرش کشور را بالغ بر 150 تا 200 نفر برشمرد و بیان داشت: در هیچ دانشگاهی نسبت یک به 25 درصد هیئت علمی وجود ندارد.
    مجابی متذکر شد: در سال گذشته توسط هیئت علمی رشته‌های فرش، 18 مقاله با درجه علمی، هفت جلد تالیف، سه جلد ترجمه، 14 کارگاه نشست و سخنرانی و پنج سفر خارجی مرتبط تهیه و برگزار شده است.
    وی این میزان کارها را با توجه به گستره جهانی فرش و وضعیت ایران به عنوان خواستگاه این صنعت هنرمندانه بسیار کم دانست و گفت: همچنین برای تدریس این رشته دانشگاهی، دانشگاه‌ها با کمبود مدارس مواجه هستند.
    این پژوهشگر عرصه فرش تاکید کرد: اطلاعات استادان تجربی نیز در حال تکرار بوده و همراستا با علم روز پیش نمی‌رود.
    وی یادآور شد: در حال حاضر اعتماد نداشتن بازار کار به دانشجویان فارغ التحصیل رشته فرش یکی از بزرگترین مشکلات در این زمینه است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 273
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران